Senaste nytt

Till Jeddah med flyg och till Mecka med bil + Ritz Carlton Bahrain

swede77

Medlem
Bakgrund
Denna resa företogs i tjänsten hösten 2011 och inleds i Al-Khobar i Saudiarabien med bil till Bahrain, en natt på Ritz-Carlton i Bahrain , flyg Bahrain till Jeddah och därefter till Mecka/Medina med bil (så nära man kan komma som icke-muslim) och med slut i Medina flygplats.

Jag vill även nämna att det är lite farligt att ta bilder i närheten av flygplatser och dylikt i Saudi och därefter är det lite bristande på bildfronten. Jag har fyllt på med någon enstaka bild från nätet.


Al-Khobar till Bahrain

Denna morgon skulle jag köra från Al-Khobar i Saudi över den långa bron och konstgjorda gränskontrolls ön till Bahrain för att få en trevlig dag vid poolen på Ritz-Carlton och chansen att dricka öl, innan nästa dags flyg till Jeddah.

Dags att lämna Al-Khobar och ett fruktansvärt dåligt hotell. Checkpointen och säkerheten är i alla fall god.

02.jpg

01.JPG


Nu på väg över den 25 km långa bron till Bahrain som heter King Fahd Causeway. Mer om den här King Fahd Causeway - Wikipedia, the free encyclopedia

2.JPG

4.JPG

3.JPG



Generellt sett kan köerna vara väldigt långa och det kan ta timmar att göra denna resa, särskilt på helgen då många Saudier reser till Bahrain för att förlusta sig. Jag har sett både åsnor och lådor med whisky som de resande har försökt smuggla med sig till Saudi.

Nu i ingenmansland och snart framme i Bahrain. Jag passar på att ta en paus och dricka denna goda vätskeersättning med ett härligt namn :) det är viktigt att dricka när det är varmt. Smakade faktiskt som vilken sportdryck som helst.

5.jpg

Ritz-Carlton Bahrain

Äntligen framme på hotellet. Jag fick dessvärre denna gång ett väldigt litet Single Room. När jag tidigare bott här har rummen varit generöst tilltagna men denna gång fick jag trängas lite. Pool området är utmärkt och servicen oklanderlig. Solstolen bäddas med handdukar och iskallt vatten serveras med jämna mellanrum. Hur mycket personal som helst och nästan tomt vid poolområdet.

7.JPEG
Bild från Luxury Hotels & Resorts | Escape to Luxurious Hotels by The Ritz-Carlton



6.jpg
Bild från Luxury Hotels & Resorts | Escape to Luxurious Hotels by The Ritz-Carlton

11.JPG
Det finns en privat ö som man kan hyra på detta hotell. Nej, jag frågade inte om priset.

8.jpg

9.JPG




Bahrain-Jeddah

Dags att åka till Bahrains flyplats, som tur är väntar bilen , chauffören stod och rökte bakom en pelare. Ja, jag kunde inte motstå och bokade denna Rolls-Royce för hotellet hade en kampanj så priset var överkomligt

12.jpg

Snabbt genom Bahrains flygplats och ner på plattan med buss för att flyga till Jeddah. Biljett i C och en snabb flygning på ca 90 min med bara kaffe till mig.



13.JPG

14.JPG

Jeddah-Mekka och Medina med bil.


För att ta mig till Mecka och Medina för att genomföra mitt uppdrag var jag tvungen att åka bil. Dom flesta undviker att åka bil långa sträckor i Saudi främst för att det är farligt och många olyckor. Men denna gång var jag tvungen och det var en Toyota Landcruiser med en gladynt Saudier som Chaufför/Security.

Som icke muslim som skall besöka Mecka och Medina så måste man åka en speciell väg för icke muslimer, den är en omväg på flera mil och går i en vid båge runt allt det heliga. Det var ingen trafik på denna väg överhuvudtaget förmodligen just av anledningen att den gick igenom ingenstans och icke-muslimer finns det inte många av i Saudi.

För några år sedan hamnade ett europeiskt turistpar lite fel när dom åkte på just denna väg och blev halshuggna av en lokal galning. Han tyckte dom var inne på heligt område. Det var dom inte, men det visar på att hotbilden är reell och att det kan vara bra med security med sig.

16.JPG

15.JPG


Denna bild visar klocktornet i Mecka och det gigantiska hotellbygget. Maximal inzooming på kameran men närmare kommer man inte som icke muslim utan att bryta mot de religösa reglerna.
17.jpg



Efter en natt ett spartanskt men rent familjeägt hotell i Meckas utkant var det dags att resa vidare med bil till Medina.
Även här åkte jag precis i det heliga områdets utkant. Efter ha fullgjort mitt uppdrag den dagen var det dags att bege sig till Medinas flygplats.



18.JPG

19.JPG

Det är väldigt synd att jag inte hade möjlighet att fotografera på den flygplatsen, både av säkerhetsskäl och av anledningen att vissa muslimer absolut inte vill bli fotograferade. Jag har försökt smygfota men det är svårt då man är den ENDA europeen på hela flygplatsen. Det var pilgrimer från alla muslimska länder man kan tänka sig med olika intressanta kläder osv. Stämmningen var mycket god och många resenärer stirrade länge på mig helt ogenerat.


20.JPG

Så här slutar denna rapport i kön för att stiga ombord på mitt flyg till Bahrain från Medinah via Jeddah.
 
Så blev man censurerad för att man frågar varför icke-muslimer inte är tillåtna att åka in i landet.
Pinsamt, är det Aftonbladet-nivå eller vad är det frågan om? :eek:
 

Simon

Medlem
Nu vore väl inte översättningen till vårt samhälle "Endast svenskar" utan "Endast de som är kristna på pappret men egentligen ligger och skvalpar mellan ateist och agnostiker och kanske går på midnattsmässa ibland för att det är mysigt i kyrkan och svärmor blir ju så glad".
 

swede77

Medlem
Så blev man censurerad för att man frågar varför icke-muslimer inte är tillåtna att åka in i landet.
Pinsamt, är det Aftonbladet-nivå eller vad är det frågan om? :eek:

Ursäkta Andreas Eriksson förstår inte riktigt hur du menar. Men det står (for Muslims only) på vägskyltarna som du sett på bilderna i rapporten. Anledningen till detta är för att någon religös ledare i Saudi har bestämt att s.k Keffir (otrogna/infidel) inte får besudla Islams heligaste platser. Däremot är det tillåtet för icke-muslimer att besöka/arbeta landet. Hoppas detta svarar på din fundering.

Som ett generellt tips bör man alltid skriva att man är Kristen om någon frågar både officiellt och icke officiellt. Detta pga om man säger att man är Ateist eller agnostiker så ses detta som en oerhörd skymf och kan ställa till med allvarliga problem. För är man Ateist så menar Saudierna att man varken tror på Allah eller någon annan gud.
 
Last edited:
Toppen