Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

agehall

Medlem
Fast jag har aldrig förstått problemet med att byta i USA OM man ändå ska TILL USA. Då måste man igenom immigration vid något tillfälle och jag får det helst avklarat ASAP.
 

flybob

Medlem
Fast jag har aldrig förstått problemet med att byta i USA OM man ändå ska TILL USA. Då måste man igenom immigration vid något tillfälle och jag får det helst avklarat ASAP.

Jag är enig. De enda gångerna det är jobbigt är om planet landar på en tokig tid, dvs. då det är högt tryck. Att checka om väskan tycker jag är tämligen smärtfritt, men samtidigt ett extra moment man lika gärna kunde varit utan.
 

Vaniljvodka

Medlem
Har ni testat att flyga direkt till Las Vegas med exempelvis Virgin Atlantic? Inga immigration-köer att tala om. Klart skönare än att byta i exempelvis Chicago. Mindre flygplatser som har direktflighter från Europa måste väl vara att föredra om möjligheten finns?
 

famhanssons

Medlem
Fast jag har aldrig förstått problemet med att byta i USA OM man ändå ska TILL USA. Då måste man igenom immigration vid något tillfälle och jag får det helst avklarat ASAP.

Håller helt med Agehall. Dessutom kan jag tycka att det gnälls lite mer än nödvändigt på USA Immigration. Värre tycker jag det är om man kommer till ARN och man får vänta 30 min för att de bara har 2 passkontroller öppna. USA har iaf fattat att det tar tid och har emellanåt 40 bås öppna.
 

doc

Medlem
Fast jag har aldrig förstått problemet med att byta i USA OM man ändå ska TILL USA. Då måste man igenom immigration vid något tillfälle och jag får det helst avklarat ASAP.

ASAP blir redan på Shannon i mitt tycke, definitivt smidigaste sättet att klara av immigration någonsin.
 

Senator

Moderator
Jag har väl snittat sådär 4x in/ut per år i USA sedan 1993, så man har väl ett antal erfarenheter med sig på 20 år :) Jag har aldrig drabbats av extrema köer, eller när det har hänt har jag varit turgubbe numero uno och fått gå runt med någon specialhjälp. Andra juldagen 2009 var ett sådant fall på JFK T4 då jag som tur var med Swiss i F och hängde med den schweiziska FN ambassadören genom diplomatkö :) Det var så illa denna dag, att man inte ens släppte ner resenärer i immigrationshallen, men man fick vänta uppe.

Som "sämst" har jag väntat sisådär 75min som i LAX och IAD som passagerare i LX F och LH F respektive, men har också varit i taxin 15min efter landning på SFO.

I principen skulle jag föredra att inte byta i USA, men göra detta i Europa. Den stora skillnaden för mig är att i Europa vet man vad som kommer hända, medan USA är ett rent lotteri. Men vissa flygplatser undviker man att byta, LAX är t.ex. en sådan. JFK T7 med BA, lär man sig när man skall anlända på vilken flight, så blir det bra.

Flygplatser med en central immigrationshantering som t.ex. ORD och IAD har stor kapacitet, men det är klart när ett antal B747-400or parkerar på samma tid blir det mycket folk.

Summa summarum: US CBP är ett lotteri med väldigt få vinnare...
 

Najk

Medlem
Oftast har det gått på under 20-30min, men jag har även varit med om nästan 2h på IAD med missad flight som resultat.
"Ibland händer det" som man säger
 

Storsteffe

Medlem
Dallas är ganska bra att byta på som mest 50 minuter och snittet ligger nog på 20 minuter skulle jag tro.

Edit:
AA har för övrigt short connection service på Dallas och väntar vid avstigning och slussar igenom de som har bråttom.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Har bara behövt göra en immigration med flyg i USA men det var väl ingen höjdarupplevelse på ORD.
Var inte direkt någon kö att tala om när jag anlände med SK från ARN. Var kanske 70 personer framför men immigration tog en bra bit över en timme pga att det enbart var 4 passkontroller öppna. Som tur var kom man av bland de första från SK-flighten, annars hade det nog blivit minst 2 timmars väntan.

Får se om det blir samma erfarenhet vid nästa tillfälle när det är ORD samt IAH som ska passeras på utresa och hemresa till/från Brasilien.
 
Toppen