Senaste nytt

Delbetala SAS resa med poäng

EBGGOT

Medlem
Någon som har erfarenhet av detta?

Är det en bra affär jämfört att betala endast med poäng?

Tjänar man poäng på resan eller gäller award regler?
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig gjort det själv, men du får rätt dålig valuta för pengarna jämfört med en award-biljett. Däremot så kan du ju boka oavsett om det finns award-platser eller inte, så till destinationer som BKK, kan det ju vara en bra deal, allt beror väl på hur mycket poäng du sitter på och när de löper ut.

Det vore intressant att veta ifall man tjänar poäng på resan. Jag utgår från att man blir bokad i en normal bokningsklass och tjänar poäng därefter, men jag vet inte säkert. Kanske vore läge att ringa SAS och fråga.
 

HansO

Medlem
Reste med sambon förra året för poäng och pengar till Bangkok i Januari.
Resan för oss båda i business kostade ca 200 000 poäng och 15 000:- i pengar tor.
Bokningsreglerna är de samma som om du köper biljetten men tyvärr några poäng får du inte.
Jag tyckte det var en bra deal och en mycket bekväm resa.
Kollade i dag vad samma resa skulle kosta och priset har gått upp till 17 000:-
 

Sakoz

Medlem
Nej man tjänar inga poäng på en resa som delbetalas med poäng. Har inte använt mig av det själv men kollade upp det och gjorde valet att ta det högre priset för att få mina viktiga bas poäng.
 

A380*G

Medlem
Detta ogillar jag skarpt! Om alla vanliga bonusplatser i C är slut men att vanliga biljetter finns så borde EBG/EBP erbjudas att köpa en av dessa till 150% poäng gentemot en vanlig bonusbilljett.
 

Dr. Miles

Expert
Nej man tjänar inga poäng på en resa som delbetalas med poäng. Har inte använt mig av det själv men kollade upp det och gjorde valet att ta det högre priset för att få mina viktiga bas poäng.

Det är riktig dålig deal! :mad:
När Swissair hade Companion award, så kunde man tjäna miles på betald biljett. Tummen ner för SAS.
 

Gnopps

Medlem
Jepp, det är lustigt att om jag betalar ens 1% (om möjligt med så lite) av resans pris med poäng så ogiltigförklaras mina pengar för poängintjänande. Å så är växlingskursen riktigt dålig dessutom. Jag håller mig långt borta från detta alternativ.
 
Toppen