Senaste nytt

Jämförelse mellan New Yorks flygplatser

De senaste åren har jag endast varit på Newark. Det är 20 år senast jag var på JFK och 30 år för LaGuardia så de flygplatserna har jag inget minne av. Vad har du för erfarenhet av flygplatserna vad det gäller service, transfer mellan terminaler, shopping, restauranger, lounger, transport in till Manhattan och allmänt intryck?
Vilken flygplats föredrar du om du får välja?
 

Senator

Moderator
Beror också på flygbolag tycker jag. LGA är "enbart" inrikes (läs: det finns flighter till/från destinationer utanför USA med pre-clearance).

BAs faciliteter på JFK är avsevärt bättre än vad EWR. Samma gäller Lufthansa och Swiss, dock har jag inte varit i nya LH loungen på EWR.

Shopping på EWR är ok på Terminal C (United) men sådär på B. Så, parameter vem du flyger med (kanske viktigaste?) bör vara med i en sådan frågeställning.
 
Så, parameter vem du flyger med (kanske viktigaste?) bör vara med i en sådan frågeställning.

Jo jag är medveten om att det i första hand är val av flygbolag och vidare anslutningar som styr var man hamnar och att det finns undantag som t.ex. LH. Jag var mer ute efter era erfarenheter och intryck av New Yorks flygplatser.
 

Senator

Moderator
Jo jag är medveten om att det i första hand är val av flygbolag och vidare anslutningar som styr var man hamnar och att det finns undantag som t.ex. LH. Jag var mer ute efter era erfarenheter och intryck av New Yorks flygplatser.

Men eftersom utbudet på olika terminaler är så olika, så blir tyvärr frågan lite för generell tycker jag :) Så låt oss mixa ditt behov med min åsikt :)

LGA är busenkelt med bil, men hopplöst med public transportation. Jag gillar JFK då man kan åka direkt med LIRR eller "E" till 52st/Lex på 25min men bil kan vara frustrerande in till Manhattan.

Nackdelen med både JFK och EWR är svårigheterna att förflytta sig mellan terminaler "Airside". United har service mellan A och C på EWR. På JFK är antalet terminaler rätt många så utbudet av shopping och dyl är väl sådär om du frågar mig.

Skulle man titta enbart på flygplatsens utbud skulle det nog vara EWR Terminal C som är bäst (som jag har varit) som är Uniteds hem på EWR. Skulle jag blanda in flygbolagen så är det nog BA på JFK T7 som är bäst.

LGA använde jag senast 2011 på en resan mellan LGA och YUL, det var ok...
 

lscorpio

Medlem
Jag tyckte att LGA var bekvämt då det var endast en kort bit till Manhattan (m taxi) jämfört med de övriga två flygplatserna.
Däremot kändes det slitet och lite som en bussterminal mer än en flygplats sist jag var där 2011...
 

Alx

Medlem
Precis som Senator är inne på så skiljer sig upplevelsen rejält åt, mer beroende på vilket flygbolag och vilken terminal man reser ifrån, än vilken flygplats man väljer.

Oavsett vilken form av transport man väljer så är nästan alltid JFK bättre än EWR både tids-, pris- och avståndsmässigt. Extra mycket så om man som jag bor i Midtown East.

För inrikesresor (samt pre-clearance destinationer) så föredrar jag personligen närliggande men något otillgängliga LGA eftersom jag ändå alltid åker taxi till och från flygplatserna i NYC.

Jag gör inte anspråk på att ha testat alla NYC-lounger. Men av de jag ändå har testat så finns det bara en som sticker ut riktigt ordentligt. Det är Virgin Atlantic Clubhouse JFK. En löjligt bra lounge helt i nivå med loungen på LHR.

Med hänsyn till flygplatsernas storlek så tycker jag att shopping- och restaurangutbudet samt kvalitén på dito är förhållandevis riktigt dåliga på alla tre flygplatserna. Om möjligt så äter man innan man kommer ut till flygplatsen. Taxfreeshoppingen sköts oftast bäst utanför amerika.
 

NotRyan

Medlem
Jag tycker att LGA är den smidigaste flygplatsen av de 3, underbart nära och M60-bussen tar inte alltför lång tid till Manhattan till en billig penning...

Mvh
/NotRyan
 

Vaniljvodka

Medlem
Nackdelen med både JFK och EWR är svårigheterna att förflytta sig mellan terminaler "Airside". United har service mellan A och C på EWR.

Så mellan C och B går det inte att gå airside eller? Anländer till C med UA från FLL i januari och ska sedan vidare till ARN med SAS från B samma eftermiddag. På samma biljett. Vet du hur transfern funkar då?

Ledsen om jag tar detta i fel tråd.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har för mig att det finns airside transfer mellan B och C under vissa tider. Främst på eftermiddagen. Annars blir det till att lämna airside i din terminal och passera säkerhetskontrollen på B...
 
Toppen