Senaste nytt

Thai Airways "byter" terminal på Arlanda flygplats

Hej!
Sålänge jag kan minnas..iaf sedan mitten av 1990-talet fram tills nu har Thai Airways alltid använt gate 17/18 på terminal 5 på Arlanda. Jag har sett hela deras lineup stå parkerad där genom åren DC-10, MD-11, 747-300, 747-400 & nu 777-300ER.
Snart är det iaf slut med det. Enligt "källor" jag har på Swedavia kommer Thai Airways från 11 november börja parkera på F-piren istället.

Visst både gate 17/18 & F-piren tillhör terminal 5 men eftersom det är säkert är minst 500 meter till F-piren från gate 17/18 så "twistade" jag till det som ett terminalbyte i rubriken ;)
 

adhoc76

Medlem
Så avgångar kommer också flyttas dit? Dumt för folk i loungen, svårare att optimera ankomsttid till gate.

Jo blir ju en bit att gå från SAS lounger... Men Menzies som QR använder ligger ju också utanför passkontrollen på F-piren så det är inte optimerat där heller (även om det är närmare)...
 

JonW

Medlem
Nja, helt ny är inte F-piren för TG.
I alla fall under 747-eran så ankom man dit på morgnarna. Sedan släpades väl skrotet iväg till SAS-hangaren för välbehövligt underhåll tills avgång från B-piren på eftermiddagen.
 

Jacob

Medlem
Det är å andra sidan en bit att gå från SAS loungen ut till gate 17/18 i B-piren också så beroende på hur långt ut på F-piren flygplanet parkerar behöver det inte nödvändigtvis bli mycket längre att gå.
 

A380*G

Medlem
Det är å andra sidan en bit att gå från SAS loungen ut till gate 17/18 i B-piren också så beroende på hur långt ut på F-piren flygplanet parkerar behöver det inte nödvändigtvis bli mycket längre att gå.

Skillnaden är att man har immigration vid gate på B-piren så ser de folk i kö där stänger de inte boarding. Vid F-piren är det ju gemensam immigration innan man kommer ut till gaterna, som du vet.
 

NotRyan

Medlem
I undantagsfall har man ankommit till F även tidigare, men i 9 fall av 10 har både ankomster och avgångar varit från B.

Sedan har man dragit kärran til cargo där den stått under dagen.

Detta kommer att vara bättre då flödet till passkontrollen enligt min uppfattning är bättre i F.

Mvh
/NotRyan
 

A380*G

Medlem
Det kan ev bli längre köer i passkontrollen på F-piren morgonen.
Ibland händer det att TG från BKK, SK från EWR&ORD+QR landar ungefär samtidigt på morgonen på Arlanda.

Framförallt är nog risken stor att passagerare från samtliga ovan nämda bolag kan få vänta märkbart längre än idag på sitt bagage vid de tillfällen alla kärrorna landar ungefär samtidigt.
Enligt min uppfattning är kapaciteten på ankommande bagage band 6 & 7(tillhör F-piren) på tok för liten.
 
Toppen