Senaste nytt

KLM nekad ombordstigning på grund av möjlig missad X

jumbooze

Medlem
Hej,

Jag håller på och hjälper en kompis.

Han blev i måndags eftermiddag vid gate nekad ombordstigning på en flight MAD-AMS KL1704
på grund av vad de sa var dåligt väder i AMS och att de inte lät några med anslutningsflyg gå ombord enligt order från AMS. Jag har kollat och hans flyg KLM 1139 (AMS-CPH) lyfte utan problem.

Så han skulle ha kommit fram enligt ursprunglig rutt.
Istället fick han ett hotell vid MAD och ombokning via MXP och vidare flyg med Sas till CPH dagen därpå vilket ledde till en missad arbetsdag :(.

Efter 2-2½ timmes kö vid ombokningsdisken/transferdisken så fick han höra att de inte kunde skicka honom med KL1704 för att det kunde bli fullt på hotellen vid AMS.

Till saken hör att KL1127 & KL1129 AMS-CPH blev inställda.
Känner man sig lite konspiratorisk här så fick min kompis ta smällen för att de skulle kunna skicka pax som väntat från tidigare flyg.

Vad säger ni, kan man få förseningsersättning här? EU261?
Det var ju väderproblem under dagen men finns det något sätt man kan kolla om det spelade in när han blev drabbad? Hans ursprungsflyg gick ju och han kunde ju ha kommit hem om han nu bara fått boarda sitt plan.

Har någon råkat ut för liknande?

Jag hjälper honom nu att skriva ett fint brev till KLM för att han missade en dags jobb när hans flighter gick känns ju surt som räven sa.
 

nota bene

Medlem
Låter ju som IDB med EU261/2004 i och med att hans flyg ju gick... Verkar ju som en ganska underlig ursäkt att alla hotell i AMS skulle bli fulla - det brukar ju gå att lösa med hotell inom 30-60min bussavstånd i närliggande stad eller liknande om så är fallet.

Men nej, jag har ingen erfarenhet av samma fall.
 

Agö

Medlem
Jag tycker absolut att du ska vara konspiratorisk - det låter precis som anledningen till detta. Lycka till med KLM, inte helt lätta att tas med. Förbered dig på en tre-fyra vändor.
 

JonW

Medlem
Man når större delen av Holland på en timmes tågresa från Schiphol, så det där med hotellbrist är ju bara dumt.
 
Min kompis skulle åka från NCE via AMS till ARN i måndags och fick besked vid check in att pga storm i Amsterdam så fick han åka dagen efter... Han fick ett rum + vouacher på Radisson och fick stiga upp 04 för att ta första flight..
Själv åkte jag från NCE med BA, och hade tänkt åka via London City AirPort men flighten var minst en timme sen så jag blev snabbt ombokad till en annan flight till LHR som gick 40 min senare och hann med min anslutning till ARN. Och på LHR var det soligt!
 

AABack2ARN

Medlem
Här är jag lite kluven. Jag tror absolut du har rätt i dina konspirationstankar. Detta händer också på FRA och LHR i samband med riktigt dåligt väder. Enbart passagerare utan transfer får resa eftersom man inte kan hantera horderna av människor. Mycket irriterande om man drabbas - i synnerhet som din väns plan faktiskt flög. Jag skulle också bli skogstokig.

Men vänd också på resonemanget och sätt sig in i situationen. Myndigheterna ber bolagen dra ner på antalet avgångar för att klara av säkerheten. OM du hade kommit till Amsterdam och ditt anslutningsflyg varit inställt hade du hamnat i enorma köer för att bli ombokad och hotellrum. Beroende på hur illa situationen är hade du blivit inbokad på hotell 1 timme från flygplatsen - troligtvis efter att köat i ett par timmar. Du hade blivit ombedd att vara på flygplatsen förbannat tidigt för att komma med ett morgonplan vilket gör att du kanske inte ens får 5 timmars sömn på hotellrummet... I det läget hade du nog eventuellt haft åsikten att det vore bättre om NCE hade fixat något alternativ!

Tyvärr blir det ganska uppenbart i denna situation att vi i Sverige ligger lite i Europas utkant vad gäller turtäthet vilket försvårar routing-alternativen litegrann.
 

JonW

Medlem
Men vänd också på resonemanget och sätt sig in i situationen. Myndigheterna ber bolagen dra ner på antalet avgångar för att klara av säkerheten. OM du hade kommit till Amsterdam och ditt anslutningsflyg varit inställt hade du hamnat i enorma köer för att bli ombokad och hotellrum. Beroende på hur illa situationen är hade du blivit inbokad på hotell 1 timme från flygplatsen - troligtvis efter att köat i ett par timmar. Du hade blivit ombedd att vara på flygplatsen förbannat tidigt för att komma med ett morgonplan vilket gör att du kanske inte ens får 5 timmars sömn på hotellrummet... I det läget hade du nog eventuellt haft åsikten att det vore bättre om NCE hade fixat något alternativ!
Du överdriver hotellproblemet.
På en halvtimmes tågresa från Schiphol når man Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht och Haarlem + alla mindre städer.
Översatt så är det som man skulle nå Stockholm, Köpenhamn, Göteborg, Malmö, Uppsala och större delen av Mälardalen på 30 min från ARN.
(Däremot kan det ju vara ontom rum på hotell med låga avtalspriser med KLM...)

F ö så förutsätter ju hela resonemanget att det skulle vara säkrare att ta ner ett flygplan i storm än att få upp det.
Det lilla jag lärt mig om flygning säger mig att det är tvärtom...
 

JonW

Medlem
Fast hur länge får man vänta på den tågresan klockan sent på natten?
Läser man OP så ser man att frågan inte är så relevant: :)
"Han blev i måndags eftermiddag vid gate nekad ombordstigning på en flight MAD-AMS KL1704"
Intra Europe-transfer mitt i natten är nog inte så vanligt på Schiphol öht så vitt jag vet.
 
Toppen