Senaste nytt

Vad är nackdelen med National (USA)

Jag sitter och kollar på hyrbil för den stundande USA-resan. Jag kollar olika modeller och en som är intressant är Dodge Charger. Jag blev väldigt förvånad när jag fick ett pris på runt 8700 SEK på Hertz (med bilbarnstol), medan National gav ett pris på 5300 SEK också med bilbarnstol. Vad är problemet / skillnaden. Jag försökte se skillnaden i försäkringar osv, men jag blev inte riktigt klok på det. Någon som vet?
 

JLE

Medlem
Priset hos National - fick du det via en svensk bokningssida eller direkt hos dem? Har du kollat via en svensk sida brukar tillräckliga försäkringar ingå, vilket inte alltid så är fallet i om du har gjort det direkt med Nationals hemsida.

Sen har jag för mig att National ägs av samma företag som Alamo, och de är tyvärr rätt ökända att ha låga priser men när man sedan står på plats för att få ut bilen ha en rätt aggressiv merförsäljning... Trötta och jetlaggade turister är ett lätt byte...
 

ClaesJ

Medlem
National, Enterprise och Alamo är numera samma företag. National är riktat mot företagskunder och har ett väldigt annorlunda beteende från Alamo. Jag hyr ofta från dem och tycker att de har ett bra servicekoncept och bemötande. Merförsäljning förekommer nästan inte alls. Och om man tecknar sig för Emerald Club, deras bonusprogram vilket är gratis, behöver man inte ens stanna i disken utan kan gå direkt till "Emerald Aisle" och välja bland tillgängliga bilar (nästan alltid en uppgradering från midsize-priset man betalar, dodge charger finns rätt ofta).

Rekommenderas! Hyr naturligtvis med ett kreditkort där självriskreducering ingår eller kolla om ditt företag har avtal (t.ex. i mitt företags avtal med National så ingår gratis självriskreducering).
 
Tack för svaren. det betyder att jag kan boka från National utan att bli blåst? jag kollade i och för sig från deras amerikanska hemsida. Men om jag förstod alla försäkringar rätt så ingick självriskeliminering och någon third party liability. Jag funderade på Emerald Club, men eftersom vi ändå skall ha barnstol så känns det bara onödigt att välja från the aisle.
 

FF#1

Medlem
Har hyrt hur mycket som helst av National, det enda negativa jag kan säga är att på vissa flygplatser så är bilarna av en kategori under vad man har bokat i Emerald club lane, men det brukar gå att hitta nått vettigt i alla fall. Annars är det bara att gå in och be om en upgrade, kostar oftast bara några $ per dag och kan ge en fin kärra om man har tur.
 
Jag har hyrt av National ett gäng gånger. De gör en sak som irriterar mig galen.
De drar ju kostanden för bilen *2 när man hyr den. Alltså en deposition och bilens hyrkostnad. kostar hyran 100usd så drar de 200usd något som i princip alla bolag gör, så inget fel i det.
Detta faller då man hyr 2månader. Alltså drar de i deposition ohygligt mycket. OCH den kostanden blir flera gånger att den debiteras. Så när man får kreditkorts räkningen så får man betala för den kostnaden.
När man väl lämnar tillbaka bilen så får man självklart de pengarna krediterade. MEN, det kan ibland ta upp till 3 veckor innan man får tillbaka pengarna.
Så i många fall har de suttit på några tusen usd av mina pengar som de säkerligen använder för att få ränta etcetc...

Dont like.
 
Tack för alla svar! Det får bli National då, en kostnad som ligger 3000 SEK lägre för 2.5 veckor är på gränsen till för bra för att vara sant (därför startade jag ju den här tråden från början).

Stefan, jag håller med dig, störigt, dock, är man bara borta 2.5 veckor så funkar det, blir ju inte större summa för min del.
 

Totopez

Medlem
Kostnaden för att hyra bilbarnstol brukar vara skyhögt högre än nypriset, tyvärr. Kolla på att ta med en begagnad stol hemifrån eller svänga förbi Wal-Mart och köpa en, som ni kan dumpa på vägen hem.
 
Kostnaden för att hyra bilbarnstol brukar vara skyhögt högre än nypriset, tyvärr. Kolla på att ta med en begagnad stol hemifrån eller svänga förbi Wal-Mart och köpa en, som ni kan dumpa på vägen hem.

Hade det varit ett spädbarn så ja. Finns dock ingen chans att jag släppar med mig en stor bilbarnstol över Atlanten för att spara några hundralappar. Kostnaden blev 500 SEK för 17 dagar, helt ok tycker jag.
 
Toppen