Senaste nytt

[Enhancement!!!] 500 miles vid double-dip försvinner

Jonas C

Medlem
Dags för ännu en fantastisk enhancement. Denna gång från Hilton HHonors som har beslutat sig för att ta bort 500 miles bonusen som man får vid double-dip. Framöver kommer man att tjäna antalet miles baserat på antalet base points. Dvs 10 base points motsvarar en mile.

Detta är visserligen en positiv förändring om man bor på långa och dyra vistelser, men för övriga som hellre är ute efter att maximera antalet stays/miles så är det en klar försämring mot tidigare.

Fick mail från HHonors:

Dear Jonas

Over the years, we have evolved and enhanced the Hilton HHonors™ program to provide benefits that deliver value and complement the way you travel. We have reviewed our members’ earning preferences and have decided to simplify our Earning Style Options.

On January 6, 2014, we will discontinue the Points & Fixed Miles Earning Style. At this time, you will automatically start to earn variable miles, or 10 HHonors Base Points plus one airline mile (or kilometer) per eligible US dollar spent for most stays.* This will appear as Points & Miles™ in your HHonors account profile. To learn more about this update and our Points & Points Earning Style, please visit us here.

We know the ability to Double Dip® is important to you and are pleased to be able to continue to offer this unique benefit. Hilton HHonors is the only hotel loyalty program that lets you earn Points & Miles from your choice of more than 50 airlines around the world. This update allows us to remain focused on the most widely-used rewards our members value.

Thank you for staying with us and we look forward to hosting you on your next getaway at any one of our 4,000 hotels and resorts worldwide.

Sincerely,

Mark Weinstein
Vice President - Hilton HHonors
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Det går utför med det mesta, brukade använda det för att toppa och konservera mina AA miles som jag samlar på hög.
 

Cornelius

Medlem
Framöver kommer man att tjäna antalet miles baserat på antalet base points. Dvs 10 base points motsvarar en mile...Detta är visserligen en positiv förändring om man bor på långa och dyra vistelser, men för övriga som hellre är ute efter att maximera antalet stays/miles så är det en klar försämring mot tidigare.

Detta är väl exakt som det är nu med "Points and Variable Miles" så detta är endast en försämring.

HHonors är på väg att utvecklas till ett program där man endast tjänar in statusförmåner.
 

Jonas C

Medlem
Jo det känns som att bonusprogrammen börjar gå alltmer åt att bli intäktsbaserade, snarare än lojalitetsbyggande.
 

gdaily

Medlem
Jo det känns som att bonusprogrammen börjar gå alltmer åt att bli intäktsbaserade, snarare än lojalitetsbyggande.
Japp, och här tror jag att programmen skjuter sig själva i foten. Vad vi ser är att loyalitetssystemen blir bonussystem, dvs ett program som bygger på intäkt som bas får ett helt annat fokus än ett som bygger på lojalitet som bas.

Jag kan prata läääääänge om det här,men:

Det lustiga är att man ser exakt samma trend, fast 180 grader åt andra hållet inom min bransch (onlinepoker), där programmen tidigare varit "betala x och få y% tillbaks" (rakeback) men där man nu går åt flygbolagens håll (spela på många av spelsajtens produkter och du får något tillbaks, både i cash och i mjuka värden som service, som inte direkt kan räknas ut i en procentsiffra av betalda avgifter". Man anser där att en kund som spelar lite bingo, lite betting, lite Texas Holdém och lite Omaha kanske, en tävling på fredagen när det är mindre trafik på sajten och som kanske besöker pokersajtens livetävlingar är mycket mer värld än en spelare som bara spelar ett enda spel, (dessutom kanske vinnande på detta spelet (så han plockar ut pengar ur likviditetspoolen)).

Varför går då spelbranschen bort från rakeback och mer mot lojalitet: Jo, för att ett intäktsbaserat system inte bygger lojalitet! Inte i längden, när kunden mycket enkelt kan jämföra sajt A med sajt B och se att på sajt A får jag X% tillbaks och på sajt B får jag y% tillbaks.
 

mha321

Medlem
Detta är väl exakt som det är nu med "Points and Variable Miles" så detta är endast en försämring.

HHonors är på väg att utvecklas till ett program där man endast tjänar in statusförmåner.

Och med tjäna in menar du egentligen "köper genom årsavgiften på ett kreditkort" eller något sådant, gissar jag? Det blir onekligen svårare och svårare att motivera lojalitet...
 

sembl

Medlem
Fast är det så tokigt egentligen. Jag bytte till att köra Points + Points då jag redan stockar upp poäng med SAS och BA i vilket fall som helst genom flygande. Det är bättre att köra Native i programmet vilket de vill så kan du spendera poängen på Bora Bora eller liknade som du kan uppnå snabbare. Du bor väl ändå på Hilton för att får HH poäng och inte för att du kan få några extra AVIOS tex.

Men det är min personliga åsikt.
 

Senator

Moderator
I principen är jag för revenue baserade program. Jag anser att det är intjäning och marginal som räknas, och inte distans eller antal segment (till evt. lägsta pris).

Dock tycker jag att Hilton Honors på många sätt har den perfekta modell där man kan uppnå status på olika sätt:
Bo många nätter (Nights)
Bo ofta (Stays)
Hur mycket betalar du till Hilton per år (Points)

I denna modell ligger det (teoretiskt) en möjlighet för alla typer av resenärer. Vi måste komma ihåg att vi i Sverige troligtvis inte är en bra representant för en vanlig Hiltonkund globalt. Jag ser för mig någon "road warrior" i USA som åker mellan städer i Mittvästen med sin bil och bor på Hampton Inn eller Hilton Garden Inn.

Det var väl den alltid välinformerade Homer som hade en bra poäng när frågan var uppe tidigare gällande double-dipping eller lägga allt på HH. Om man t.ex. fick 1000 Avios och rummet kostade sådär £60 var det bättre värde att dela upp det; en del HH och en del flygprogram. Om värde till flygprogrammen blir sämre, är kanske inte detta lika gynnsamt för "billigare" nätter.
 

gdaily

Medlem
I principen är jag för revenue baserade program. Jag anser att det är intjäning och marginal som räknas, och inte distans eller antal segment (till evt. lägsta pris).
Jag måste som sagt säga emot dig, ett sådant program bygger inte lojalitet på sikt. Men, det är en helt annan diskussion, vi bör inte gå off-topic redan på första sidan i tråden :)

För övrigt håller jag med resten av ditt inlägg, ett bra program ser till att du kan nå status på mer än ett sätt.

Hilton var länge mitt förstahandsval, sedan blev Club Carlson det, tyvärr med denna försämring så ramlar Hilton ner rejält i min personliga lista...
 
Toppen