Senaste nytt

Boka rum via mitt Hilton Gold åt någon annan, går det?

Cliff

Medlem
Nyss hemkommen från Dubai och bott på Hilton Jumeirah resort. Har Hilton Gold och blev mycket väl behandlad med uppgradering och lounge access. En nära vän till mig ska nu åka till Dubai om två veckor. Skulle vilja bjuda honom på samma trevliga upplevelse som jag fick och därför tänkte jag boka åt honom. Kan jag boka rummet via mitt HHGold konto och hoppas på att även han får uppgradering och lounge access eller kommer Hilton inte acceptera att han bokas i mitt namn? Ska inte sticka under stolen med att de extrapoängen gör att jag når HH Dimond i år vilket skulle sitta fin :)
 

Alx

Medlem
Det är en viss skillnad mellan "går" och "får" när det gäller att boka åt andra i eget namn. Tillåtet är det inte. Men det kan ibland fungera i praktiken.

Det krävs dock, som jag har uppfattat det, oftast att det bara handlar om EN person till eftersom upplägget bygger på att man bokar dig och den andra personen i samma rum och sedan "låtsas" att DU fått förhinder och kommer lite senare. Det borde även fungera att boka tre (eller fler) personer i det fall hotellet accepterar tre personer i samma rum. Alternativt om du och den andra personen råkar dela efternamn och därmed kan uppfattas som samma person. Sista chansningen är att många hotell aldrig ber om att få se legitimation vid incheckningen då är det ju fritt fram att låtsas vara vem som helst. Jag vet dock av egen erfarenhet att Hilton Jumeirah ber om passet vid incheckning.

Hur som helst har jag dock svårt att se vad du (eller rättare sagt din polare) skulle ha att sätta emot i det fall de säger att din polare inte är den huvudbokande personen på hotellet och att din bokning därmed inte gäller för honom/henne förrän du kommit dit. Detta har hänt mig personligen vid två tillfällen på Hilton FCO i Rom. Båda gångerna har det varit sant att min sambo kommit med ett försenat/senare flyg, men jag har snällt fått invänta hans ankomst.
 
Last edited:

Cliff

Medlem
Tack för svaret!

Har e-postat till Hilton för att höra vad de säger om att överlåta ett rum som är bokat i mitt namn till någon annan. Hade hoppats att det skulle funka på samma sätt som när jag var i London senast och bokade rum via mitt konto åt svärföräldrarna. Då fick de samma förmåner i form av gratis frukost och sen utcheckning som jag och min fru har rätt till i och med statusen HHgold. Skillnaden då mot mitt upplägg nu var att jag bokade två rum och att jag var med och bodde i det ena.
 

agehall

Medlem
Har e-postat till Hilton för att höra vad de säger om att överlåta ett rum som är bokat i mitt namn till någon annan.

Grattis, du har nog tyvärr gjort bland det dummaste du kan göra. Har du riktig otur har de nu gjort en notering på ditt konto om att du funderar på detta och då är det helt kört.

Det är rätt uppenbart MOT reglerna att göra det du vill göra. I värsta fall kan de annullera ditt konto.
 

Alx

Medlem
Jag kan tyvärr bara hålla med agehall om att det inte var särskilt lyckat att maila till Hhonors och fråga. Det är helt uppenbart att det inte är tillåtet enligt reglerna. Förhoppningsvis var din fråga formulerad på ett sätt som de kan uppfatta som en förvirrad och oskyldig fråga och struntar i det den här gången. Annars finns det nog en hyfsad risk att de gör en notering i din profil.

Är man det minsta osäker kring gråzonsfrågor är det alltid bättre att läsa igenom medlemsvillkoren istället för att fråga företaget. Det mesta framgår ganska tydligt av medlemsvillkor för både flyg- och hotellprogram. Man bör dessutom alltid skilja på vad man "får" göra och vad som "går" att göra. När det gäller saker som rör sig i närheten av vad som "går" att göra är grundregeln att ALDRIG höra av sig till företaget ifråga. Samt att göra så lite väsen ifrån sig som möjligt.

Jag skulle nog hoppa över idén den här gången för att säkerställa att Hilton inte ger dig och/eller din polare en riktig kalldusch när han kommer till incheckningen i Dubai. Det brukar krylla av statusmatchningar till HH Gold så du kanske kan hjälpa din polare till en sån istället?!
 

Cliff

Medlem
Ja detta visar väl bara ytterligare vilket bra forum detta är för oss inte lika erfarna resenärer.... Jag hade dock vett att inte skriva en allt för detaljerad frågeställning och framför allt inte skriva med mitt HHgold nummer så jag borde nog vara safe. Hur som så har jag förstått att min plan inte var så smart som jag först trodde... Tack Alx och Agehall.
 

jsm

Medlem
Jag är i en liknande situation.

Skickar svärföräldrarna till New York och har -- utan att vara inloggad -- bokat rum på Hilton åt dom med deras personuppgifter. Däremot la jag in mitt Hhonorsnummer i bokningen. Vi har samma efternamn.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Då har du nog större chans att lyckas. De borde iaf inte bli nekade incheckning. Men risken är alltid att HHonors upptäcker det hela och då ligger ditt konto pyrt till.
 
Toppen