Senaste nytt

Att resa med barn i USA [försäkringar]

Bryant

Medlem
USA borde vara ett av de enklaste länderna att besöka om man reser med barn. Men om barnet blir sjukt så kan det ju bli hur dyrt som helst.

Upplys mig hur det fungerar på andra sidan Atlanten om ens barn blir sjukt under resan?! Har man rätt till sjukvård? Vilka försäkringar får man inte glömma bort osv?
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig haft speciella försäkringar för själva resandet. Däremot ska du ha försäkring för hyrbilen upp över öronen.

Pratade med min amerikanska kollega om detta igår och han förklarade att inte ens hans AmEx platinum har tillräckliga försäkringar för att han ska våga hyra bil utan third party liability. Hans resonemang var att LDW (dvs skador på den egna bilen) går alltid att hantera, även om man är oförsäkrad. Men utan Third party liability kan ju någon redneck stämmer en på miljoner för att man backat på hans brevlåda och det vill man inte betala själv...
 

Alx

Medlem
Hemförsäkringen samt eventuella kreditkort brukar som sagt kunna ge tillräckligt skydd vid resor till USA på under 45 dagar. Det är dock alltid bra att höra med försäkringsbolaget hur de vill att man hanterar ett sjukdomsfall. Det kan vara så att du ska ringa ett särskilt nummer vid behov av vård.

Inte helt sällan vill försäkringsbolaget så snabbt som möjligt kunna vara med och påverka vilka kostnader man drar på sig samt vart man får vården.
 

Bryant

Medlem
Ok, tackar. Av någon konstig anledning hade jag fått för mig att hemförsäkringen inte täckte sjukvård i USA. Skönt att veta att jag hade fel!
 
Toppen