Senaste nytt

Nekad ombokning till annat bolag trots att plats finns?

ucce

Medlem
Sitter i loungen på mxp och ska flyga mxp-hel-arn. Flyget är försenat så jag kommer missa hel- arn och första ay flight det finns plats på är 1140 imorgon, dvs 12h försening och hotell i helsingfors.

Till saken. Det finns (fanns) plats på sks mxp-cph-arn nu ikväll. Finnar säger dock att det inte kan boka dessa platser för att bolagen intesläpper riktigt alla platser till varandra. Samma sak gäller en lh flight som också tagit mig hem ikväll. Nu erbjöd sig finnair att refunda min nuvarande biljett så attjag själv kunde gå och köpa en hos sas, men då de ville ha 6000kr var de inte riktigt aktuellt. Finnair ville inte täcka mellanskillnaden.

Jag bad att få kolla ec 261 och vet ju att jag har rätt i princip, men det blir ju väldigt svårt när de inte tekniskt kan boka.

Har finnair gjort rätt här?

(Allmänt gnäll: Det jag hade velat var att de skulle ta kostnaden för ombokningen och framförallt inte tvinga mig att springa runt på flygplatsen och försöka hitta lösningar de hade kunnat komma på själva i samma sekund de visste att planet skulle bli försenat)
 

JLE

Medlem
När de återbetalar din biljett upphör deras ansvar för att ta dig till din slutdestination, så bra att du inte gick på den niten...

Det du skulle kunna ha gjort är att du köper biljetten och sedan i efterhand kräver Finnair på ersättning... Men då får du ju som sagt ligga ute med 6000kr...
 

A380*G

Medlem
De kommer i första hand boka om till andra i sin allians, så där är varken SK eller LH speciellt heta.

Ja det stämmer, men de har ingen rättighet att undanhålla dig flighter på andra allianser. Med saklig argumentation och rätt framtoning kan man bli ombokad på i princip vilket bolag som helst om flygtiderna är gynnsamma.
 

ucce

Medlem
Tack för era svar! Finnair bestämde sig för att ställa planet i HEL på vänt tills vi kom, så det löste sig med bara ett par timmars försening och en rejäl gaterusch.

Vet inte riktigt vad lärdomen är - förmodligen tur att jag inte köpte SAS-biljetten för den ersättningen hade jag nog aldrig fått. Samtidigt är det ju ganska påfrestande att inte bli ombokad till en plan där det finns plats när Finnair inte själva tror att jag kommer hinna (de ombokade mig ju till ett plan 1140 idag, och checkade inte ens in mig på originalflighten). Det känns lite som att de chansar med min tid som insats...

Nu inväntar jag bara baggaget
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet så finns det avtal mellan vissa bolag som kan göra detta smidigt. T.ex. så är det fördelaktigt att åka med Star JV till/från Nordamerika. Jag har haft två IRROps där man plockade första och bästa alternativ inom JV för resorna utan tjafs och utan fundering på den ursprungliga bokningsklass. T.ex. från Z på United till C på Lufthansa eller från I (bonusresa) på LH till C på United. Faktisk (IMHO) största fördelen med detta kartell (mina ord).

När SAS missade informera mig om inställt flyg i somras mellan BGO-ARN, fick SAS köpa en fullpris "Y" resa BGO-FRA-ARN från Lufthansa, det var i alla fall storyn. Dock var det bokat som SK Code Share, så jag gissar nu som deras Skandinaviska JV är borta var det nog pengar rakt i LHs fickor.

Min lärdom är att särskilt på stationer med outsourcat hantering (tänk Menzies på Arlanda) så känns det ofta som man följer skriptet väldigt noggrant, och det finns lite om någon flexibilitet.
 

AABack2ARN

Medlem
Som Senator skriver är nog den största utmaningen att få outsourcad personal att gå utanför ramarna. I vissa situationer (om ett helt plan blivit inställt) har de oftast fått ok att boka om passagerare på andra alternativ, men om det rör en enstaka passagerare som kan missa en anslutning på flygbolagets hemmahub är deras spelrum mycket begränsat. Tyvärr.

Hamnade i en sådan diskussion på Arlanda där BAs handlingsbolag (Menzies?) för många år sedan vägrade i sten att boka om mig till SAS då BA771 var över 4 timmar sen med missad anslutning till AA i London skulle bli resultatet.

De visade instruktionerna från BA där det faktiskt framgick att varje ombokning skulle godkännas av behörig personal på service desk i Sverige eller London (detta var 6:00 på morgonen så Sverige var inte öppet och London ville de uppenbarligen inte ringa).

Nuförtiden tror jag inte ens BA kan boka om till SAS och vv då det inte finns något avtal mellan de bägge bolagen, i alla fall vad avser interline.
 

Jonas C

Medlem
Finns det inte avtal inom IATA gällande ombokning till annat bolag? Dr. Miles blev ju nyligen ombokad från Lufthansa till Cathay och fick en biljett utställd av Lufthansa. Likaså går det att ställa ut biljetter från ett bolag utanför en viss allians (det gick t.ex tidigare att ställa ut Finnair biljetter med Saudi Arabian Airlines biljettkod).
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns ett avtal men gäller inte alla bolag inom IATA. Om jag inte missminner mig blev DrMiles ombokad i MUC (eller FRA) vid en resa med Lufthansa. Dvs på en flygplats där Lufthansa har egen personal med bra utbildning och ganska stora befogenheter.

Likaså kommer du med stor sannolikhet bli ombokad till närmast annat bolag om du exempelvis kommer till Hong Kong med Lufthansa och skall vidare till Seoul och "rätt" bolag inte har fler flygningar. Då kommer nog CX fungera som alternativ även hos deras personal.

Det som hände i första posten var önskan att bli ombokad för att man visste att man skulle missa flyget i Helsingfors men planet TILL Helsingfors gick som avsett om än sent (likaså BA771 i mitt fall). Då finns oftast inte samma befogenheter hos (den outsourcade) markpersonalen.
 
Toppen