Senaste nytt

Säkerhetskontroll för private jet?

Morgan

Medlem
Kort fråga som jag åtminstone inte sett svaret på här på forumet:

Hur funkar säkerhetskontrollen på flygplatsen om man flyger med private jet, sportflyg eller liknande? Vad kontrolleras på pilot och passagerare?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kort fråga som jag åtminstone inte sett svaret på här på forumet:

Hur funkar säkerhetskontrollen på flygplatsen om man flyger med private jet, sportflyg eller liknande? Vad kontrolleras på pilot och passagerare?

Vet inte om det besvarar hela frågan, men om flygplanet tar max 19 passagerare behövs ingen säkerhetskontroll alls. Detta utnyttjas på de minsta flygplatserna i Sverige när de skickar iväg sina små propellerplan till ARN T3 :)

Upplevde det så sent som för ett par månader sen, så avslappnat och skönt att jag knappt kan beskriva det.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har flugit sportflyg från Bromma och Visby. Säkerhetskontroll på båda platserna.

Jo visst, glömde nämna att det är just flygplatser som *enbart* har mindre plan som saknar säkerhetskontroll - åker man t.ex. åt andra hållet, från T3 ut till ödebygden, är det såklart säkerhetskontroll :)
 

fly4fun

Medlem
Jag har flugit sportplan från Tullinge, Bromma och Visby flertal gången utan några som helst kontroller, men det var iofs några år sedan.

Såg en intressant sak för några år sedan på Reykjavik flygplats som ligger mitt i city och där det främst går mindre inrikesflyg (ej att förväxla med Keflavik). Jag hade några timmar över medan jag väntade på mitt flyg till Grönland, så jag satt i terminalen och småsurfade. Frammåt eftermiddagen när flygen till dom små orterna på Island skulle avgå, så kom det folk inspringade med överfulla shoppingpåsar fram till ca 1-3 min innan avgång. Dom gick raka vägen till gate och avgång utan några som helst kontroller. Ingen krånlig inckeckning, ingen säkerhetskontroll, inget väntande 60-90 minuter innan. Man bara kom några minuter innan och hoppade på sitt flyg. Det påminnde mer om en bussterminal än en flygplats.
 
A

Aurora

Guest
Jag har flugit sportplan från Tullinge, Bromma och Visby flertal gången utan några som helst kontroller, men det var iofs några år sedan.

Såg en intressant sak för några år sedan på Reykjavik flygplats som ligger mitt i city och där det främst går mindre inrikesflyg (ej att förväxla med Keflavik). Jag hade några timmar över medan jag väntade på mitt flyg till Grönland, så jag satt i terminalen och småsurfade. Frammåt eftermiddagen när flygen till dom små orterna på Island skulle avgå, så kom det folk inspringade med överfulla shoppingpåsar fram till ca 1-3 min innan avgång. Dom gick raka vägen till gate och avgång utan några som helst kontroller. Ingen krånlig inckeckning, ingen säkerhetskontroll, inget väntande 60-90 minuter innan. Man bara kom några minuter innan och hoppade på sitt flyg. Det påminnde mer om en bussterminal än en flygplats.

Stemmer, intra Island er det ikke sikkerhetskontroll. Vi spurte faktisk om dette når vi fløy der i år, det var "enn så lenge" ingen sikkerhetskontroll :)
 

Agö

Medlem
Så det är alltså samma typ av kontroll som för reguljärflyg? Samma regler kring vätskor och vassa föremål o.s.v.?

Nja. På Bromma gick vi igenom säkerhetskontrollen borta vid insläppet till flygskolan (och som även används av statsflyget m.m.). Nog fick vi ta med oss vätska (öl) alltid. Visby normal kontroll. Detta var förra året.
 
Toppen