Senaste nytt

DN - "Var femte kabinanställd på SAS är sjukskriven"

Thornado

Medlem
Ska man vara petig så är ju "17-18%" dessutom närmare "var sjätte" (16.67%) än "var femte" (20%).
(vilket givetvis är högt det också)
 

palmen

Moderator
Intressant att sjukskrivningarna är ungefär hälften om man riskerar att bli av med jobbet (Danmark).
Verkar ju även som om det är inom de gränser som EU satt upp, klarar man inte av jobbet och måste sjukskriva sig kanske man ska fråga sig själv om man har rätt jobb och kanske se sig om efter något annat så man själv mår bra.
Det kan säkert låta väldigt hårt, men i dagens läge finns det inte utrymme att leva efter ett avtal som var aktuellt på 80-talet med de förmåner som fanns då.
 

perhall

Medlem
Jag gissar att extremt få piloter är sjukskrivna.
Det har nog både som ni påpekar med historiken att göra (glassigt, välbetalt, statusfyllt och ganska slappt jobb på 80-talet), men förutom kabinpersonalens (tilltagande) ålder hårdare arbetsvillkor, mycket svårt att hitta ett nytt jobb, bristande hjältestatus och en massa annat.
Per
 

Llehs

Medlem
Jag har noterat att många (relativt) i kabinpersonalen har olika typer av förband på underarmar. Det är nog ganska jobbigt att servera folk i ett oergonomiskt flygplan.
 

Homer

Medlem
Hälsotillståndet blev tydligen kraftigt försämrat bara några veckor efter de skrev på avtalet...



Opdateret 12. Dec. 2012 kl. 06:00

Sygefraværet blandt SAS’ kabineansatte har siden sidste måneds spareplan ligget langt over normalen. ”Vi har mistet tilliden til ledelsen,” skriver de ansatte i et brev til SAS-ledelsen.

Siden spareplanen kom i hus 19. november, har sygefraværet for selskabets stewardesser ligget mellem 30 og 40 procent over det normale for vintermånederne.

Det oplyser fagforeningen for de danske kabineansatte, CAU, til DR Nyheder



Rekordhøjt sygefravær blandt SAS-ansatte efter spareplan | Nyheder | DR
 

henrik l

Medlem
Om vi säger att det är 18% nu, så innebär den 30-40% ökningen efter det att avtalet skrevs att man låg på runt 13-14% innan avtalet skrevs på. Man kan leka med %-siffror på många olika sätt:cool:
 

JonW

Medlem
Har för mig att den frikostiga möjlighet till "tjafs"-sjukskrivningar som tidigare utnyttjades friskt nu är borta efter regeringens arbetslinje.
Företag som anar missbruk har vad jag vet rätt att begära läkarintyg redan från andra dagen typ. Och läkare är nu förbjudna att sjukskriva om de inte verkligen anser det befogat.
För stort antal sjukdagar är dessutom saklig grund för uppsägning p g a personliga förhållanden.
Men det kan säkert vara annorlunda i Norge o Danmark.
 
Toppen