Senaste nytt

Förlorat kabintryck - nån som upplevt det?

Jonas C

Medlem
Har inte varit med om det själv. Däremot när jag flög i en Beech 1900D över atlanten förra året, så kunde man känna att luften var väldigt tunn i kabinen. Planet har visserligen tryckkabin, men jag antar att trycksättningen är svagare än på större plan.
 

taxvalp

Medlem
När jag var omkring nio år i mitten av 1980-talet flög jag för första gången som ensamresande barn ARN-GOT. Vi fick tryckfall och syrgasmaskerna kom fram. Jag minns att det gjorde väldigt ont i öronen och att SAS bjöd alla på en liten bit Daim som kompensation. Det stod några rader om det i tidningen efteråt.

Händelsen har inte hindrat mig från att flyga tämligen ohämmat sedan dess - jag har ju redan upplevt en incident och sannolikheten att jag drabbas av ytterligare en är ju minimal :rolleyes:
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Har inte varit med om det själv. Däremot när jag flög i en Beech 1900D över atlanten förra året, så kunde man känna att luften var väldigt tunn i kabinen. Planet har visserligen tryckkabin, men jag antar att trycksättningen är svagare än på större plan.

Hur lyckas man flyga en Beech 1900 över Atlanten? Knappast en reguljär linje? Stopp i KEF? Några fler stopp på vägen?
 

Jonas C

Medlem
Hur lyckas man flyga en Beech 1900 över Atlanten? Knappast en reguljär linje? Stopp i KEF? Några fler stopp på vägen?

Hehe, jag flög över atlanten mellan två kontinenter men inte trans-atlantic. Det var TAP Portugal jag flög mellan Lissabon och Casablanca, vissa avgångar på den linjen flygs med Beech 1900D.
 

AABack2ARN

Medlem
Nej inte att kabintrycket förlorats men väl att kabinen inte kunde trycksättas och vi fick flyga runt över Stockholm på 6000 fot en timme innan vi kunde landa. Berodde visst på en lastlucka som inte stängts helt.
 
A

Aurora

Guest
"No Pressure?
By Spin737 on Tuesday, Oct 29th 2013 18:48Z

Wow. They actually had a vacuum. Don't see that even in space."

LOL!!! ;) Fysikkhumor.

Men on topic, nei jeg har ikke opplevd det. Har endog hatt én flytur en gang hvor jeg følte trykket var rart, jeg fikk vondt i hodet og følte meg rett og slett ukomfortabel fram til vi begynte descent. Kanskje et lite sig? Forøvrig ville jeg heller opplevd at flyet klatret og ikke fikk kabintrykk, enn å oppleve rapid decompression... ugh.
 
Toppen