Senaste nytt

Resa till Hawaii, var bokar jag bäst biljetten?

henkedio

Medlem
Helt ny här inne och blev väldigt glad igår när jag lyckades hitta allt tugg om resor här i forumet.

Har egentligen massor av frågor men ska försöka hålla mig så kort som möjligt, nästa sommar reser jag till Hawaii, har hittat väldigt prisvärda alternativ inne på ita, som helt novis i frågan så undrar jag hur dessa priser fungerar!? Är det flygbolagens grundpris så att säga, där resebyråer sedan lägger påslag? Om det nu är så, finns det någon resebyrå som kan rekommenderas där dem lägger på minimalt?

Tacksam för svar.
 

Jacob

Medlem
Om du redan har en färdig rutt är det bara att skicka in detaljerna till en resebyrå för bokning.

Jag har dålig koll på vilken resebyrå som är bäst, egentligen finns det ingen optimal i Sverige och alla kommer hur som helst bli förvånade när de får mailet med så detaljerade och exakta uppgifter. Det börjar med lite konfundering innan de inser att det bara är att knappa in allt i bokningssystemet.

Biljetten ska i stort kosta det du får fram genom ITA + den bokningsavgift resebyrån tar ut för att göra bokningen.

Är det en enklare bokning, dvs allt på samma flygbolag (eller samarbetande flygbolag i alla fall) och utan en massa transfers och stopp bör du kunna boka detta själv på internet. Expedia brukar vara bra av erfarenhet.
 

henkedio

Medlem
Har kollat runt på lite olika bokningssidor på nätet, bästa priserna om man ska över atlanten hittar jag oftast på orbitz, mrjet & expedia ligger oftast en bit över. Det som jag hittade på ITA nu senast är dock i en klass för sig. ca 1500 kr/per under bokningssajterna. Fast det kanske är det man ska räkna med?
 

agehall

Medlem
Det är alltid intressant att jämföra exakt varifrån skillnaden kommer. Ofta har jag dock märkt att ITA Matrix inte riktigt stämmer med verkligheten när det blir komplicerade biljetter som måste bokas via resebyrå. Ibland kan det vara så att resebyrån inte kan boka samma bokningsklass som ITA tycker ska gå, ibland är det bara bokningsavgifter som tillkommer.

Jag tror inte du ska räkna med att du ska kunna hitta priser som stämmer på öret, men du borde kunna komma ganska nära vad ITA föreslår. (Bortsett från bokningsavgifter då...)
 

henkedio

Medlem
Lagt ut lite krokar förut och det är ganska stor skillnad på hur mycket dem tar ut i bokningsavgift, inte kommit under 500 ännu. Värst hittills är seat24 som hade påslag på 1200 kr. Någon som har erfarenhet av att boka direkt med BA, och vet hur mycket dem tar ut i avgift?
 
Toppen