Senaste nytt

Qatar Airways har inte bara en kundservice som liknar Ryanair....

Alx

Medlem
Qatar Airways må ha fina flygplan med god service ombord till vettiga priser. Men på bekostnad av vad?

I en artikel på Di.se tas Qatar Airways kritiseras Qatar Airways personalpolitik hårt. Att flygbolaget har en minst sagt kundfientlig inställning till sina passagerare vid diverse strul var för mig inget okänt. Men om de verkligen behandlar sin personal så illa som flygfacket ITF påstår så är de ju nästan värre än Ryanair!

di.se - Fack rasar mot flygjätte
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Vet inte riktigt om det stämmer. Har en svensk kompis som jobbar i Qatar och ska gifta sig med en flygvärdinna som jobbar för QR och det verkar inte ha varit något märkligt med det öht.
Däremot så har de ett något märkligt förfarande när det kommer till ruttilldelning som baseras lite märkligt på någon sorts poängsystem där man måste jobba för minst si och så många poäng men att vissa rutter ger ologisk lite och/eller mycket poäng, vilket i sin tur kanske ger lite konstiga arbetstider.
Dock verkar den blivande frun trivas alldeles utmärkt med sitt jobb så jag hoppas att det håller i sig för deras skull :)
 
Vet inte riktigt om det stämmer. Har en svensk kompis som jobbar i Qatar och ska gifta sig med en flygvärdinna som jobbar för QR och det verkar inte ha varit något märkligt med det öht.
Däremot så har de ett något märkligt förfarande när det kommer till ruttilldelning som baseras lite märkligt på någon sorts poängsystem där man måste jobba för minst si och så många poäng men att vissa rutter ger ologisk lite och/eller mycket poäng, vilket i sin tur kanske ger lite konstiga arbetstider.
Dock verkar den blivande frun trivas alldeles utmärkt med sitt jobb så jag hoppas att det håller i sig för deras skull :)

Sådana ruttsystem har iprincip alla. Det är ganska smidigt då man kan välja de mindre attraktiva destinationerna och få upp poängen så man kan ta ut i ledigt etcetcetc. Jag har inte hört någon prata illa om det. Kanske de ny-examinerade som förväntar sig att få NewYork en gång i veckan.
 

Sofia

Medlem
Sådana ruttsystem har iprincip alla. Det är ganska smidigt då man kan välja de mindre attraktiva destinationerna och få upp poängen så man kan ta ut i ledigt etcetcetc. Jag har inte hört någon prata illa om det. Kanske de ny-examinerade som förväntar sig att få NewYork en gång i veckan.

Du ser, så mycket man inte vet. Men då är det ju trots allt inget som är unikt för QR.
 

Alx

Medlem
Vet inte riktigt om det stämmer. Har en svensk kompis som jobbar i Qatar och ska gifta sig med en flygvärdinna som jobbar för QR och det verkar inte ha varit något märkligt med det öht.

Hon kanske redan har varit anställd i 5 år och fått QR tillåtelse att gifta sig?! :rolleyes:

Dock verkar den blivande frun trivas alldeles utmärkt med sitt jobb så jag hoppas att det håller i sig för deras skull :)

Kul att hon tycks trivas. Men eftersom hon själv inte tycks påverkas säger det ju inte särskilt mycket om de anställda som direkt drabbas av de uppseendeväckande regler QR verkar ha för kvinnliga anställda. Den som drabbas personligen är kanske inte lika nöjd.

Sen ligger det väl lite i sakens natur att de anställda ska skrämmas till att utåt just tycka att allt är frid och fröjd på QR. Därav sekretessavtalet!
 

Sofia

Medlem
Nä hon har inte jobbat där fem år och enligt blivande maken ska det inte vara nåt problem att skaffa familj heller.

Emirates tex har ju utmärkta faciliteter, särskilt för hos dem arbetande par, om de skaffar barn osv.
 

Alx

Medlem
Intressant!! Så antingen ljuger facket rakt upp- och ner. Med vilket syfte? :confused: Eller så gör Qatar Airways skillnad på folk och folk bland de anställda. Efter mina personliga erfarenheter med hur Qatar Airways beter sig mot sina resenärer vid strul så har jag närmast till att tro på det sistnämnda...

Precis som med Ryanair, Norwegian och Aeroflot (rörande homo- och bisexuella anställda) så är det kanske svårt för facken att få anställda att yttra sig kritiskt med rädsla för uppsägning m.m. Men det lär förhoppningsvis dyka upp lite mer kött på benen i ärendet framöver. Skulle det visa sig att facket bara har hittat på alltihop så lär Qatar Airways vidta legala åtgärder.
 
Toppen