Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

xvikmic

Medlem
Varför ska man inte boka via resebyrå? Av min erfarenhet får man ju poäng för dessa resor och sedan så är priserna ibland avsevärda lägre.
 

agehall

Medlem
Det finns de som kör onyktra också. Oftast går det faktiskt bra, men ibland blir konsekvenserna tragiska...

Min poäng är att man vet att det finns enorma potentiella problem och om man inte har komplicerade resor där det faktiskt krävs en resebyrå (sjuttifnutton olika bolag och stopovers etc) så är det smidigaste alltid att hålla sig till att boka direkt hos flygbolagen. Risken man tar när man bokar via en resebyrå är inte värt besparingen man kanske får...
 
För egen del bokar jag endast via en viss resebyrå(pga av deras mkt flexibla avbeställningsförsäkring) om det är en dyr resa långt fram i tiden. Annars är jag trogen bc.se-ordspråket: "Du ska inte beställa av någon annan än flygbolaget!"

En annan populär fråga är om man kan åka på del av resa, men direkt kan man vända sig till budorden och läsa: "Du ska inte fundera på färre legs än din biljett säger!". Att försöka hoppa av tidigare eller att inte kliva på i början av första legget innebär alltid konsekvenser, oftast mycket fördyrande såna...
 

jumbooze

Medlem
99 gånger av 100 bokar jag direkt men nu så har jag bokat en resa med resebyrån av följande anledningar:

Priset ( ca 4000 kr dyrare per biljett skulle boka 2 enkelbiljetter)
Flexibilitet (resebyrån erbjöd "avbokningsbar" biljett för 625:- per biljett).
 

Senator

Moderator
Jag ser ett antal fördelar att boka via en resebyrå som småföretagare, men kanske mindre fördelar som konsument. Fördelar med en resebyrå skulle vara:
1. Avtalspriser, special fares. Gäller ofta större bolag som t.ex. AMEX. Thai Airways från Stockholm är ett sådant exempel på någon som väljer aktivt att lägga bättre priser i premium hos resebyråerna.
2. Komplexa bokningar med flera flygbolag och/eller flera biljetter i samma bokning, underlättar mycket att ha någon som gör detta manuellt
3. En bokning med allt: flyg, hotell, och hyrbil. T.ex. ser hyrbilsbolaget när du kommer, samma med hotellet
4. Extraordinära händelser. jag vet ett antal människor med duktiga byråer som hanterade askmolnet i 2010 väldigt bra, där flygbolagen var helt rökta
 

Jakob K

Medlem
Jag ser ett antal fördelar att boka via en resebyrå som småföretagare, men kanske mindre fördelar som konsument. Fördelar med en resebyrå skulle vara:
1. Avtalspriser, special fares. Gäller ofta större bolag som t.ex. AMEX. Thai Airways från Stockholm är ett sådant exempel på någon som väljer aktivt att lägga bättre priser i premium hos resebyråerna.
2. Komplexa bokningar med flera flygbolag och/eller flera biljetter i samma bokning, underlättar mycket att ha någon som gör detta manuellt
3. En bokning med allt: flyg, hotell, och hyrbil. T.ex. ser hyrbilsbolaget när du kommer, samma med hotellet
4. Extraordinära händelser. jag vet ett antal människor med duktiga byråer som hanterade askmolnet i 2010 väldigt bra, där flygbolagen var helt rökta

+ möglighet att få vouchers på hotell etc
+ mölighet att få samlingsfaktura

mvh
 

Johan_G

Medlem
Jag har haft stora problem med firmans resebyrå som konstant gjorde konstiga bokningar, fel datum, fel person etc. Började på eget bevåg använda en annan resebyrå som klarade av att följa enkla instruktioner vilket fungerade ypperligt. Sedan skaffade jag mig ett SAS Amex och eftersom ingen av resebyråerna ville ta i det kortet sa jag tack och adjö och är nu "min egen resebyrå".

Det funkar bra, jag får dom flighter och hotell som jag vill och jag sparar en hel del pengar på framförallt hyrbilar. Det funkar faktiskt så bra att jag då och då får fixa hotell och biljetter åt andra på jobbet också, det är mycket nyttigt för mitt SAS Amex ;)
 

Jonas C

Medlem
I vissa fall finns det ju ändå fördelar med att boka via en resebyrå. Om man t.ex vill boka komplicerade routings så brukar dessa oftast inte gå att prissätta i de låga bokningsklasserna om man bokar direkt hos flygbolaget, medan det är fullt möjligt via en resebyrå. Samma sak gäller om man t.ex vill boka en fuel-dump då brukar dessa gå att hitta hos en resebyrå.
 
Toppen