Senaste nytt

Våra samlade tips och tricks för snabbare säkerhetskontroller!

Ingen gillar långsamma säkerhetskontroller. Vi hade en tråd för några månader på temat vad som inte gillades som folk gör i säkerhetskontrollen, men varför inte vända på det? :)

Vad är din rutin för säkerhetskontrollen? Dina bästa tips?
 

rlager

Medlem
Helt utan finess brukar jag ställa mig i fast track security kön på Nice flygplats även om jag flyger economy. Har testat de två senaste gångerna och har inte blivit nekad.
 

agehall

Medlem
Det första jag gör är att undvika att gå till samma kö som barnfamiljen framför mig, iallafall om jag har ett val. Samma sak gäller pensionärer som reser minder på ett år än vad jag gör på en vecka... Ofta undgår man båda dessa grupper genom att använda fast track.

För att sedan göra saker smidiga vid själva kontrollen brukar jag göra följande:

1) Ha ordning på sina prylar. Jag vet att jag vill ha tre korgar; en till datorväskan, en till iPad och dator samt en till vätskepåsen och kavajen.
2) Se till att ha dator, iPad samt vätskor uppe ur väskan innan man kommer fram till bandet.
3) Ha ingenting i byxfickorna. Bältet åker senast av när jag står i kön till security, långt innan det är min tur.
4) Försök kolla på skyltar om det är något speciellt som gäller vid den aktuella säkerhetskontrollen. Vissa propsar ju tex på att man ska ta av sig skor, även om man bara har tofflor på sig.

Brukar funka rätt bra för mig.
 

WCFCP

Medlem
Kör väl på samma koncept som agehall i stort sett. Reser nästan alltid med dator och tillhörande väska och för att göra det smidigt skickar jag väskan först för att sedan lägga upp dator, iPad etc. Sen får man automatiskt ett bra flytt när man ska plocka ner allt i väskan. Ingen onödigt flyttande av korgar och väska utan allt kommer som på ett snöre! :D
 

fopes

Medlem
Nej, jag gör precis tvärtom :) Grundregeln är att ALLTID lägga bälte, nycklar, klocka, kavaj/jacka etc (allt man ska ta på sig) i första korgen. Sen tar man dataväska/dator och sist kabinväskan. Det som tar tid är ju att ta på sig bälte,kavaj etc och det gör man därför först medan kabinväska/dator rullar genom scannern.

Om man gör tvärtom, dvs att man tar väskan först, så får man stå och vänta och förlorar tid medan väskan passerar scannern. Det är ju även oftast kabinväskan som de stannar bandet för och detaljstuderar, så det är bäst att de gör det när man ändå är upptagen med att ta på sig ytterkläderna.
 
Jag brukar få personlig eskortering genom säkerhetskontrollen när jag kommer med mina tavlor:

cle_guns_knives.jpg
 
Bär ingen bälte, klocka, dator, mynt. Sneakers eller crocks om möjligt. Skinnjacka eller dunjacka där allt ligger i fickan.

Samma sak gäller barnen, inga bälten eller ipods i handen. Allt läggs i barnvagnsväskan. Efter det fortsätter vi direkt till First/Business/Fast track då både agehall och WCFCP har sett oss redan o ställt sig i den långa Eco kön. En och annan C class passagerare försöker utan någon lycka boka om sig till nästa flyg. ;)
 

agehall

Medlem
Nej, jag gör precis tvärtom :) Grundregeln är att ALLTID lägga bälte, nycklar, klocka, kavaj/jacka etc (allt man ska ta på sig) i första korgen. Sen tar man dataväska/dator och sist kabinväskan. Det som tar tid är ju att ta på sig bälte,kavaj etc och det gör man därför först medan kabinväska/dator rullar genom scannern.

Det är ju detta som gör att det tar tid. Jag vill inte påstå att du orsakar det, men att folk i allmänhet inte tänker på att de ska flyga och vad det innebär i form av säkerhetskontroll. Om de förberedde sig och tog av sig klockor etc i förväg, så skulle allt flyta mycket smidigare. Skiter man dessutom i bältet sparar man tokmycket tid efter säkerhetskontrollen...
 

forastero

Medlem
Jag brukar lägga allt löst (klocka osv - eller i mitt fall är det nästan alltid bara klocka, eftersom nycklar och mynt brukar ligga i väskan redan) i väskan medan jag står i kö, så är det mindre grejer att hålla reda på. Passar på att ta upp ev laptop också så att allt är klart när jag kommer fram till kontrollen. När röntgandet är klart sveper jag bara åt mig mina saker och går bort till de bord som brukar finnas innan jag börjar fixa nåt - brukar ofta bli trafikstockning vid slutet av bandet så det är ju onödigt att stå där och trängas.

Och så brukar jag säga tack till personalen i kontrollen, skadar ju aldrig att vara lite extra trevlig, deras jobb är nog rätt slitigt. Fast det har iofs inte direkt med snabbare kontroll att göra.
 
Vill bara förtydliga lite om mitt tidigare inlägg. Detta var bara en bild jag hittade på nätet och jag var högst ironisk. Jag bär inte med mig tavlor fulla av knivar och ammunition genom säkerhetskontrollen :)
 
Toppen