Senaste nytt

Bästa bonusprogrammet för att nå status inom Europa

henkedio

Medlem
Helt ny här inne och blev väldigt glad igår när jag lyckades hitta allt tugg om resor här i forumet.

Reser inte mycket i tjänsten för tillfället men fr.o.m sommaren kommer det antagligen bli 2-3 resor i månaden inom Europa, därför är jag även väldigt intresserad av att veta vilken bonusklubb man ska gå med i för att snabbast möjligt komma upp i "loungenivå" Läste bland annat lite om Aegan igår, och det verkade som om det var väldigt lätt att få ett guldkort där!? Så om jag nu i sommar reser med Star Alliance, kommer det då tillgodoräknas med deras kort, eller måste det vara codeshare?

Tacksam för svar.
 

Jacob

Medlem
Välkommen till BusinessClass.se henkedio! Kul att du hittat hit.

Bästa bonusprogrammet beror främst på vart du kommer resa.

Till vilka städer? I vilken klass? Är det några speciella flygbolag du tänker/måste använda?
 

henkedio

Medlem
Det kommer främst vara ner till Tyskland, Frankrike, Italien, Tjeckien och även lite resor till England. Tyvärr jobbar jag på ett ganska sniket företag, och det är ofta billiga biljetter som gäller. Det är lite därför det vore skönt att kunna njuta av lounger och dylikt innan flighterna...
 

Jacob

Medlem
Med så stor bredd på destinationer känns det som den enda alliansen som kommer fungera om du reser från Köpenhamn är Star Alliance. Så Aegean är inget dåligt alternativ.

Annars reser du exempelvis tre gånger per månad med varje resa givetvis som en tur och retur resa blir det sex flygningar per månad. Om du gör det nio månader per år (dvs exkl sommaren) får du 9 månader x 6 flygningar=54 flygningar.
I SAS Eurobonus behöver du 40 flygningar med SAS under en 12-månaders period för att få Eurobonus Guld (EBG), det borde du klara i så fall även om det kommer ta några månader. Hur mycket biljetten kostar spelar ingen roll.
 

henkedio

Medlem
Tusen tack, verkar som det kan lösa sig.. men som du säger, kommer ta ett tag. Om man byter flyg någonstans på vägen, räknas det då som 1 flygning ändå?
 

Jacob

Medlem
Om man byter flyg någonstans på vägen, räknas det då som 1 flygning ändå?
Man räknar enkelflygningar, kallas också "segment". Men frågan är var du skulle byta i så fall, det är bara flygningar med SAS, Blue1 och Wideroe som räknas. Bor man i Stockholm är det lite enklare eftersom man kan flyga t.ex. Stockholm-Köpenhamn-London och få två segment istället för direkt Stockholm-London och bara få ett segment. Men var byter du om du reser från Köpenhamn och ska flyga söderut?
 
Känner man att man verkligen vill ha Lounge-tillgång redan i början kan man ju alltid gå med i United Club eller liknande som ger tillgång till *A Business Lounger i samband med *A flygning.

Byter man flyg så räknas det som 2 eller fler. Det är varje sträcka som räknas för sig. Exempel. CPH-FRA-LHR = 2 sträckor.

Uppdatering: Jacob var såklart snabbare! :)
 

henkedio

Medlem
De flesta gånger jag åkt söderut så har det i princip uteslutande varit Tyskland som gäller för byte. Så egentligen åker man väl lika mycket lufthansa som sas, frågan är då bara vilkens program som är bäst att vara med i!?
 

gdaily

Medlem
De flesta gånger jag åkt söderut så har det i princip uteslutande varit Tyskland som gäller för byte. Så egentligen åker man väl lika mycket lufthansa som sas, frågan är då bara vilkens program som är bäst att vara med i!?

Då tycker jag du ska satsa på Lufthansas program, du blir FLT (dvs silvermedlem på Miles&More) efter 35 Lufthansagruppsflygningar och får då tillgång till Lufthansas Businessclasslounger i Tyskland (men inte Star Guld-lounger i övriga världen). Detta kort gäller dessutom i två år.

Så med lite planering så sitter du på ett Lufthansaplan (och inte en SAS-kärra) mellan Köpenhamn och Frankfurt (eller var du nu ska byta) och sedan vidare ner i Europa med Lufthansa, dvs du bör få fyra segment på LH per resa, och silverkortet på nio välplanerade tjänsteresor.

Lufthansa är enligt mig ett sämre program att använda milesen på än exempelvis SAS, men det är bättre ur loungehänseende med just ditt resemönster.
 

Bonden

Medlem
Lufthansa är enligt mig ett sämre program att använda milesen på än exempelvis SAS, men det är bättre ur loungehänseende med just ditt resemönster.

Håller väll inte med riktigt.
Det beror på vilken status du har.. Senator status ger betydligt bättre möjligheter att åka First Class och även companion awarden gör resor poängmässigt billiga.
Men visst eurobonus är kostnadseffektivt på sas destinationer.
 
Toppen