Senaste nytt

Har ni erfarenhet av turbometer på en taxifärd?

Dr. Miles

Expert
Idag fick jag erfara turbometer på en taxi. En resa mellan Thonglor och Sukhumvit soi 15 i Bangkok (ca 4 kms färd, avståndet motsvarar ungefär som mellan Sergels torg och Karolinska Sjukhuset) vanligtvis kostar resan mellan 50-70 THB (10-15 SEK) men denna turbometern visade 180 THB (ca 38 SEK).

Jag lämnade 60 THB till chauffören och klev av taxin. Han klagade något men till slut han körde vidare.

Har ni erfarenhet av turbometer på en taxifärd? I så fall, hur skötte ni betalningen?
 

adhoc76

Medlem
Har hänt mig just i Bangkok faktiskt. Jag gjorde samma som Dr. Miles. Gav ett skäligt belopp och klev av...

Och min tilläggsfråga är: hur mycket dricks brukar ni ge i Bangkok om nu taxametern visar någorlunda rimlig summa?
 

Flyer

Medlem
Var med om en turbometer för några veckor sedan i Rio de Janeiro! Hoppade in i en taxi på flygplatsen och skulle till vårat hotell.. Taximetern stannade på 380 real!! Cirka 1000 kr för en resa på ca en halvtimme! Resan som egentligen skulle kosta ca 150 kr när vi pratade med hotellet!
Detta är ett tråkigt fenomen som finns i för många länder!
 

henrik l

Medlem
Tycker själv att Bangkok funkar bra på dagtid och fram till sent på kvällen då dom börjar vägra köra på taxameter och priset stiger med 100%. Då blir tuk tuk:en helt plötsligt billigare.
 

Homer

Medlem
Det är ju bara om det har fixat mätarn rejält som man märker det, 10-20% är nästan omöjligt att upptäcka.
 

nota bene

Medlem
Tycker själv att Bangkok funkar bra på dagtid och fram till sent på kvällen då dom börjar vägra köra på taxameter och priset stiger med 100%. Då blir tuk tuk:en helt plötsligt billigare.

Då blir det motorcykel för hela slanten... :)

(Dock har jag ganska bra erfarenhet när hotellet har bokat taxi sent på kvällen/natten - det brukar inte leda till konstiga priser. Annorlunda är det om man hoppar in från gatan dock)
 
För det mesta är det ju mycket billigt att åka taxi i Bangkok. Ofta tar dom dock inte körningar om dom vet det är mycket trafik eller bara inte vill på det hållet. I hygglig trafik brukar det sällan bli över 70 Bath om man inte åker mycket långt. Från och till flygplatsen brukar det kosta 400 och detta brukar väl inkludera vägtull. 20 Bath är hygglig dricks.
 

JonW

Medlem
I BKK har jag bara varit med om att de vägrar köra annat än mot fast pris.
Om man tar taxin utanför Swampy brukar det vara helsäkert.
Däremot på Koh Samui brukar det se rent parodiskt ut, det kan stå 10 bilar i kö med skylten "Taxameter" tänd på taket.
Men pekar man på den och begär att bli körd mot taxameter, så låtsas de inte ens veta vad det är för något...
 
Toppen