Senaste nytt

Artikel i Wall Street Journal om krypande flygstolar (23/11)

Jonas C

Medlem
Hur är Norwegians flygstolar?
Har inte testat dessa, men jag förmodar att de inte skiljer sig i någon nämnvärd grad från vanliga Economy stolar. Bortsett från benutrymmet förståss. Modellen är ganska snarlik de stolar som finns på Cathay och American.

Syftade dock på Lufthansas ökända Neue Europa Kabine (NEK), som inte är speciellt omtyckta av resenärerna. Dessa är förvisso helt OK på korta Europaflygningar, men inget man vill genomlida på flygningar längre än 3 timmar.

6773393409_3b940c2868_z.jpg


6773393889_4f47fea37d_z.jpg


Foto: Jonas C
 

doc

Medlem
Det känns helt klart rätt att flyga C (eller F för den delen) på interkontinentalflygningar istället för att trängas på 43 cm, även om jag personligen inte har BMI Gold.
 

Homer

Medlem
Har inte testat dessa, men jag förmodar att de inte skiljer sig i någon nämnvärd grad från vanliga Economy stolar. Bortsett från benutrymmet förståss. Modellen är ganska snarlik de stolar som finns på Cathay och American.

Syftade dock på Lufthansas ökända Neue Europa Kabine (NEK), som inte är speciellt omtyckta av

De stolar du åsyftar heter Recaro BL3520 - en (BL=Basic Line)
och det är också dessa SAS håller på att installera för short-haul
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...kYHADg&usg=AFQjCNFSVeQLNYPEq-aNMXLygd8r5cn-7g

Lufthansas nya long-haul stolar heter CL3520 (Comfort Line) är det någon skillnad mot BL annat än en monitor och en nackkudde?
Lufthansa?s B747-8 Intercontinental takes off with Recaro seats on board - en
Eller har de lyckats skriva fel i pressreleasen( CL3520 finns inte på Recaros hemsida) och det kanske ska vara som CL3510 - en eller CL3620 - en som Qatar använder Qatar Airways? Boeing 787 takes off with Recaro - en

Hypotetisk fundering för jag har hursomhelst inga planer på att flyga Lufty i ekonomi longhaul :)
 

Jonas C

Medlem
De stolar du åsyftar heter Recaro BL3520 - en (BL=Basic Line)
och det är också dessa SAS håller på att installera för short-haul

Även SWISS har dessa stolar installerade på sina nya plan. Tycker dock att SAS stolarna är något bekvämare då de har lite mer stoppning än stolarna på LH/SWISS.

För övrigt så är dessa stolar cirka 400kg lättare än den tidigare modellen. En viktminskning på 1kg motsvarar 5 ton i bränslebesparingar per år för en A320/B737. Så totalt bör man spara 2000 ton bränsle per år, vilket bör bli cirka 2 miljoner USD. Om en stol kostar 2500 USD per styck, så bör 180 stolar på en A320 bli 450K USD. Så man kan nog säga att de nya stolarna betalar sig själva efter drygt 3 månader.
 
Toppen