Senaste nytt

Fast på Arlanda - problem med bokning

Fick precis ett mindre trevligt samtal från min bror. Han har genom en webbaserad resebyrå bokat ARN-EWR med United. Flygningen i sig utfördes utav SAS. Både han, och hans familj stod med på samma bokning och under samma PNR. När de kommer fram till Arlanda finns han inte med på bokningen, detta trots att de på förhand förbokat platser ombord osv. Enligt SAS och den resebyrå som bokat in dem berodde detta på något systemfel hos United. Fru och två barn är nu påväg till EWR. Min bror är kvar på Arlanda och har bokat in sig på hotell.
Jag behöver här expertishjälp för att kunna hjälpa min bror med bra tips på bästa sätt.
Vad kan han räkna med för kompensation p g a detta? Räknas detta som en nekad ombordstigning? Även då han inte blev incheckad.
Han har nu blivit ombokad till ett flyg imorgon.
Hade han vidare haft rätt till ombokning till annat flygbolag då han ville komma iväg idag? Han fick inget annat alternativ än att flyga imorgon. Självklart har t ex. BA betydligt fler avgångar via London.

Tack för tips och råd.
Mvh Mattias
 

AABack2ARN

Medlem
Låter jobbigt. Fanns det lediga platser på planet idag? Eller var dagens flight fullsatt/överbokad? För i så fall känns det som de har tagit en rövare.

Att skylla på systemfel kan troligen inte klassas som exeptionellt och därför borde han vara berättigad till ersättning i likhet med nekad ombordsstigning.

MEN det jag funderar på är om "systemfelet" berott på felaktigt namn, icke möjligt att matcha passagerarnamn med APIS-data, ESTA etc. Har för mig att United i likhet med AA har någon form av autocancellering X (72?) timmar innan avresa där det inte går att matcha passagarerna mot ESTA. I så fall har nog resebyrån fått en not som de kanske missat att ta hand om. Då är det krav mot resebyrån som gäller skulle jag anta.

Hoppas dock det löser sig. Återrapportera gärna!
 

agehall

Medlem
Den stora frågan är alltid, hade han ett biljettnummer? Om han har ett biljettnummer, så anser jag iaf att det är denied boarding och att EU261/2004 gäller.

Så, var har vi för dokumentation att luta oss emot här?
 
agehall: Han hade ett biljettnummer som börjar på 0162XXXXX...om jag inte minns helt fel så är SAS (när du bokar direkt med SAS och inte ev. codesharebolag) 117-XXXXX. Min brors biljettnummer saknar i detta fall ett bindesträck..osäker om det har betydelse.

Det lustiga dock är att det alltid fanns ett biljettnummer, men p g a något systemfel så fanns ingen "fysisk" bokning. Detta även trots att han hade en plats assignad ombord. För mig låter det osannolikt att man kan seata en "tom" bokning på en specifik plats.
 

ekf

Medlem
016 är Uniteds serie.
Hur många nummer har du i biljettnumret? På alla mina kommande bokningar har jag XXX-YYYYYYYYYY, förutom på en award där jag dessutom har -ZZ. Så har han 016-YYYYYYYYYY så har han ju i alla fall haft en biljett utfärdad av united. Känns konstigt att den bara "försvinner".
Hur ser det ut på checkmytrip?
 
ekf: Tack för svar. Ja då vet vi att det är UA som ställt ut biljetten. Vem ska man rikta kompensationskraven till? Resebyrån som resan bokades hos eller direkt till UA som p g a deras interna strul ställde till det så att min bror fick tillbringa natten på ARN medans fru och barn på Manhattan? Han hade inte kollat checkmytrip. Skulle han t ex. göra det nu kommer den bara visa morgondagens avgång.
Dock kommer jag hålla denna tråd vidare för att rapportera vidare om hur det går med kompensationskraven.
...to be continue...
 

agehall

Medlem
Det låter onekligen som något strul. Har han ett biljettnummer skulle jag dock hävda denied boarding och kräva ersättning för det. Det är svårt att säga om han skulle ha haft rätt till rerouting och även om han skulle ha haft det undrar jag om de skulle ha kunnat fixa det snabbare än de gör nu.

Edit: Din bror bör nog ställa kravet på ersättning mot United. Om han fått ett biljettnummer från resebyrån finns det ingen anledning att tro att det är deras fel, även om det alltid är en trolig felkälla.
 

Nemo

Medlem
Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.
Du (din bror) har också rätt till hotell, mat etc. Notera att det finns undantag från ersättning, exempelvis om han glömt passet.
Nekad ombordstigning - Konsumentverket
Ersättning vid nekad ombordstigning - Konsumentverket
 
Toppen