Senaste nytt

SAS-Thai-Singapore Airlines i business class

ACervin

Medlem
Många stopp den här gången. CPH-MIL-BKK-SIN-BNE. Tur att man är BCare. Annars hade man tyckt att det var onödigt. 0508 från Helsingborg. Tomt på Pågatåget i alla fall till Malmö innan det fyllde på. Snabb incheckning och security i Köpenhamn med SAS. Kavajen fick åka två gånger genom röntgenmaskinen. Sedan guldet blev till sand, eller i alla fall Eurobonus silver är jag numera hänvisad till bottenvåningen i SAS loungen. Märker ingen större skillnad förutom att man saknar BC hörnan förstås.


Promenerade i god tid till SAS Airbus till Milano. Plats 2b, men satte mig på 2c vilket gick bra då det inte dök upp någon till mittplatsen. Snabb service med ekologisk låda. Juice, bulle och en förvånansvärt god dansk yoghurt med den där sega konsistensen som den norrländska långfilen har. Något som jag av någon konstig anledning gillar. De för mig nya Recarostolarna tycks ge lite mer benutrymme. Landade i tid på Malpensa. En relik från 60 talet? Liten promenad till B-gaterna. Ett fåtal affärer. Lite bättre shopping utbud innan passkontrollen. Snokade upp en väska som jag blev lite sugen på och hoppades att man skulle hitta den även på taxfree sidan. Vilket jag inte gjorde förstås. Passkontrollen var snabbt avklarad. Letade efter Star Alliance loungen. Hittade inga skyltar så jag åkte upp till BA loungen och frågade. Star loungen ligger i anslutning till gate B01. Så man får promenera ut på B-piren. Loungen en murrig historia i 60 tals brunt utan fönster, en liten mathörna med matchande utbud. Fullt med folk som väntade på Alitalias (ännu inte i konkurs?) flyg till New York och Moskva. Wifi fungerar bra. Duschar finns men kostar 15 €. Enda trösten att man kan studera skor, kavajer och snygga klockor på välklädda italienska affärsmän. Lite annorlunda än Scandinavian lounge även om tennissockarna till kostym är på utdöende.


Boarding TG 0941 en Airbus 340-600. Thai personalen insisterade på att printa ut nya boarding pass. Fick stå och vänta i korridoren medan halva planet gick förbi. Nästan full business kabin av det äldre slaget. Plats 11K. Precis bakom första klass som var full. Serverade årgångsskumpa där inne direkt ur flaskan. Några skillnader får det vara. Märkligt att man ändå sitter med ett flin i ansiktet när man skall ut och flyga longhaul. Att vara i rörelse utan att göra något? Möjligheten att koppla av utan några krav? Tillfällig escapism? Det finns något som drar, lite oklart vad. Så har det alltid varit för mig.


Det har kanske sina fördelar att starta från ett matland. Som en amusé bouche serverades ett litet grillspett med kyckling. Med tanke på den tidigare tråden om hur man äter kycklingspetten i SAS loungen med bibehållen värdighet, så har Thai lösningen. Gör spetten riktigt korta. Då kan man sticka in dom i halsen utan att riskera blödningar och riva av kycklingbitarna med framtänderna. Fungerar någorlunda prydligt. Thai brukar vara bra på förrätter, men sen blir det ofta lite mindre inspirerande . Den här resan inget undantag när det gäller förrätt. Laxrulle med pepparrots creme, räka med sötsur sås och en gåslever pate. Kanske lite spretigt. Men var för sig smakade de utmärkt. Dekorerat med en kvist röda vinbär som kunde användas för att bryta på ett syrligt sätt mellan fisk och gåslever. Mot bättre vetande hade jag beställt oxfilen. Men den serverades med ett pestotäcke och det fick mig på fall. Till min förvåning så var den rosa till röd inuti. En angenäm överraskning och ett av de bättre köttstyckena på 10 000 m höjd. Ostbrickorna på Thai är i regel trista historier, dock trevligt att de serveras som en separat rätt innan dessert. Men återigen måste det italienska köket påverkat catering. För här var det tre utomordentligt välsmakande ostar. Serverade med morot, fänkål och tre djungelfrukter som inte riktigt hör till en vanlig ostbricka men som bildar en bra övergång till desserten om man tar dom på slutet. Dessutom slapp man de torra kexen. Avslutade med choklad-nötkaka med kaffe och Hennessy XO. Som gjort för en tupplur.

Förrätt thai.jpg
Förrätt på Thai mellan Milano och Bangkok



Efter luren blev det långfilm och frukost på det. Landade redan kl 0530 på morgonen i Bangkok. Gick till loungen vid D-piren men där var inte duscharna igång. Så det fick bli Royal Silk Lounge vid C-armen istället, trevligare och mindre dessutom. Här finns även slumber room som jag funderade på, men bestämde mig för att jobba lite på jetlagen istället och hålla mig uppe. Gick ganska bra med regelbundna espresso. Köpte dessutom en datorväska under en hålla mig vaken promenad.


Boardingen för nästa ben till Singapore var rörig med buss till gaten. Tar bort lite av business känslan. Samma stol, 11K, samma typ av flygplan, A340-600. Samma skumpa och vinutbud. Tala om deja vu! Laxförrätt och en välsmakande fisk med ris till varmrätt. För omväxlingsskull var det vita vinet varmt. Gjorde inte så mycket, var inte så alkosugen på den här sträckan. Matutbudet begränsade sig till förrätt, varmrätt och kaffe med choklad kaka. Det tar ju bara ca 90 minuter.


Changi, äntligen en riktig flygplats som till en börja med i alla fall är 5 grader svalare. Så mycket skönare. Skall man satsa på fotätande fiskar, eller skall jag ta promenaden runt hela flygplatsen (inomhus), eller poolen? Det blev SilverKris loungen i terminal 3 som är stor med ett bra mat och dryckes utbud. Efter dusch och lite arbete blev det en promenad runt terminalerna med hjälp av lite tåg här och där. Det finns verkligen många faciliteter som är ovanliga. Ett antal utomhus trädgårdar varav en härbärgerar vattenfall och fjärilar. Gym, utomhus pool med bar, ytterligare en trädgård ute med bar. Gratis bio som rullar hela tiden, mm. Imponerande. Åter till SilverKris loungen för lite mat, ett bra utbud av asiatiska rätter. Tiger öl som man spakar själv med kalla sejdlar i kylen till höger.

Fjäril.jpg
Min favorit flygplats. Fjärilshuset på Changi



Äntligen ombord på SQ 235 till Brisbane en Airbus 330-300. Tydligen ett tema på denna resa. Luftbusen från dörr till dörr. Även här en lite äldre C kabin, 2+2+2, men snygga stolar i cremefärgat, mycket mjukt matt nappa liknande läder och en stor TV skärm, ca 17 tum skulle jag tro. Stolarna bredare än Thais motsvarighet, men blir inte fully flat. Bollinger champagne och blir tiltalad med efternamn hela tiden. Bra början. Varma nötter till bubblet. Skall jobba i morgon men bara halvdag. Men det är väl rätt mycket luft i champagne? Ett ankbröst på en Waldorf liknande salad. Mycket välsmakande och inte så spretig som Thai i sina förrrätter. Här vågar man hålla sig till en smak. Som varmrätt en ”slow cooked beef”. Skulle väl förr ha hetat kalops på svenska, har gjort karriär precis som ruccola, tidigare betraktat som ogräset senapskål. Serverades med rotsaks gratäng och kom på varm tallrik direkt från köket jämfört med Thai som kör runt med en vagn och river folien av varmrätterna framför ögonen på kunderna. Här ser man hur små rutiner gör skillnad i lyxupplevandet. Dessutom lämpar sig val av kötträtt som långkok betydligt bättre för återupphettning ombord. Även om jag får säga att Thai lyckades väl med biffen på förrra sträckan. Ostbricka från vagn med en vältempererad och god Australisk Brie bland annat. Glass till efterätt. Detta serverades dock samtidigt till skillnad från Thai som tar en rätt i taget. Film utbudet enormt. Såg en trevlig fransk komedi. Dags att få några timmars sömn. Amenity kit var i klenaste laget med endast en ögonmask och ett par sockiplast liknande ljusblå syntetfrotté tofflor, liknade ett par blåa kaninöron. Ingen tandborste eller öronproppar. Inte bra för den som vill gnugga gaddarna och hellre använda öronproppar än sova med noise cancelling hörlurar. Med kaninöronen på fötterna tog jag mig in på toaletten för att byta till min Qantas pyjamas. Sov sedan genom resten av flygningen och hoppade frukost. En av de bekvämare icke platta stolarna. Tror inte man glider lika lätt på lädret som i en tygstol. Upplevde att man inte behövde hålla emot med benen som man behöver i Thai stolen. Men ingen pyjamas och bäddmadrass som Qantas och Qatar.

SIA stol.jpg Förrätt SIA.jpg
Skönt läder och gott ankbröst



Intressant att återuppleva Singapore Airlines i C. Det är flera år sedan sist och det var innan jag var riktigt rutinerad och en BC trimmad C-klassare. Singapore Airlines gjorde ett snäpp bättre intryck än Thai och det avspeglar sig också i SkyTrax rankingen. Där jag tror att dom precis blivit utnämnd till bäst i Asien före Cathay Pacific. Har några fler sträckor med Singapore innan året är slut. Ser framemot dem.
 

ALU

Medlem
Märkligt att man ändå sitter med ett flin i ansiktet när man skall ut och flyga longhaul. Att vara i rörelse utan att göra något? Möjligheten att koppla av utan några krav? Tillfällig escapism? Det finns något som drar, lite oklart vad. Så har det alltid varit för mig.

Där slår du huvudet på spiken! Den där känslan... riktigt härlig!
 

ACervin

Medlem
Jag fick pyjamas 2012 på sträckan Melbourne-Doha, på båda hållen i business. En grå historia med en liten ståkrage, polyester-bomull. Har använts på en hel del nattflygningar på pyjamaslösa bolag. Fast nu får min Qantas pyjamas följa med istället, ren bomull, mindre varm.
 

Glenn E

Medlem
Fint repotage.
Jag fick min Qatar pjamas på Bangkok - Doha.
Så om man flyger så långt till Melbourne så har de då fortfarande pyjamas.
Min favorit är den från ANA F.
 
Toppen