Senaste nytt

Kan man utnyttja statusförmåner när man har bokat hotellet via tredje bokningssajt?

Dr. Miles

Expert
Jag är inte van vid att boka hotell som tillhör internationella hotellkedjor därför har jag lite erfarenhet av detta.

Kan man utnyttja statusförmåner (late check out, access till club lounge etc) när man har bokat hotellrum via en tredje bokningssajt?

Enligt Gnopps aritkel (Hur du bokar billiga hotell med Priceline och Hotwire - BusinessClass.se) står det så här.
Nackdelar?
  • Du kan aldrig vara helt säker på exakt vilket hotell du får
  • Du får sällan poäng i hotellens bonusprogram och ibland heller inte dina statusförmåner
  • Du kan inte specificera dubbelsäng eller separata sängar eller boka för fler än 2 personer (undantag vissa specialmarkerade hotell på Hotwire). En barnsäng har aldrig varit några problem för mig att få när jag kontaktat hotellet direkt
  • Vissa hotel ger dig sämre rum med sämre utsikt eller liknande
  • Din bokning kan inte ändras eller avbokas

Jag är inte ute efter poäng/stay count den här gången men mest för statusförmåner.
 

doc

Medlem
Jag har gått mina guld-förmåner på Hilton även när bokningen gjorts via tredjepart. Efter att ha sökt runt lite och detta verkar gälla även andra HHonors-statushavare. Dock är det egentligen mot Hiltons egna regler och mer en bonus från hotellets sida enligt flyertalk. Mariott och Hyatt ger som regel statusförmåner till de som bokat via tredje part och har status.
 

agehall

Medlem
Vad jag har hört (och enstaka egen erfarenhet) så får du oftast förmåner men långtifrån alltid poäng/stays. De flesta hotell verkar ha lite dålig koll och jag tror det är därför det är lite slumpmässigt hur det behandlas.
 

Gnagel

Medlem
De gånger jag bott på Hilton och av olika anledningar bokat via tredjepart så har jag i alla fall fått gratis WiFi via min guldstatus men aldrig några poäng/stays. Fick i samband med incheckning nån av dessa tredjepartsbokningar valet mellan att få dubbla Hiltonpoäng eller gratis frukost. Vi valde dubbla poäng men konstaterade sedan att 0 poäng dubbelt upp är fortfarande 0 så nästa gång så får det bli frukost istället :)
 

palmen

Moderator
Jag har en sådan situation nu om 3 veckor, ska bo på W i Barcelona, har SPG Gold men bokat via hotwire.
Hur ska man gå till väga för att ha möjlighet att kanske få statusförmånerna?
Ska man kontakta dom i förväg och be dom lägga in mitt SPG i bokningen, eller ska man ta det på plats på hotellet och bara lämna fram sitt kort vid incheck?
 

EBGGOT

Medlem
Jag har en sådan situation nu om 3 veckor, ska bo på W i Barcelona, har SPG Gold men bokat via hotwire.
Hur ska man gå till väga för att ha möjlighet att kanske få statusförmånerna?
Ska man kontakta dom i förväg och be dom lägga in mitt SPG i bokningen, eller ska man ta det på plats på hotellet och bara lämna fram sitt kort vid incheck?

Bodde på W för ett tag sedan, hade bokat 3 rum i mitt namn. Det var BENHÅRDA att jag bara fick förmåner för ett rum.
Hur som helst, fick 1 rum upgrade och internet. Jag hade mailat innan så det vet om att du är SPG GOLD ...

Btw, vad fick du betala?
 

palmen

Moderator
Bodde på W för ett tag sedan, hade bokat 3 rum i mitt namn. Det var BENHÅRDA att jag bara fick förmåner för ett rum.
Hur som helst, fick 1 rum upgrade och internet. Jag hade mailat innan så det vet om att du är SPG GOLD ...

Btw, vad fick du betala?

Betalade ca 1400 per natt, ungefär halva priset mot att boka direkt med hotellet vid bokningstillfället.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gick till Novotel Fenix Silom i Bangkok för att ta reda på detta.

Killen vid receptionen sa att jag skulle få statusförmån även vid bokning genom internetresebyrå (t ex Hotels.com).
Däremot sa han att de inte skulle ge mig lounge access, utan bara fri internet och fri minibar.
 
Jag gick till Novotel Fenix Silom i Bangkok för att ta reda på detta.

Killen vid receptionen sa att jag skulle få statusförmån även vid bokning genom internetresebyrå (t ex Hotels.com).
Däremot sa han att de inte skulle ge mig lounge access, utan bara fri internet och fri minibar.

Hmm, märkligt, för loungeaccess är numera en statusförmån, åtminstone om du är Platinum. Kanske var killen i receptionen inte uppdaterad på de nya reglerna.
 
Toppen