Senaste nytt

Check-in på stationen

Resenären

Medlem
I tågets förlovade land Schweiz, finns det en utmärkt service som kombinerar tågresande och flygresa.
Vad sägs om att checka in ditt bagage på järnvägsstationen och dessutom få ditt boardingkort till flygresan?
Med SBB är detta möjligt:

Are you jetting off over the festive season? Then make sure you have a nice relaxing start to your holiday by checking in your luggage at your nearest station and picking up your boarding card at the same time. This service – which is the first of its kind in the world – is available for flights from Zurich and Geneva and as of 9 December 2012 from Bern-Belp too.

Läs mera här. SBB: Check-in at the railstation.
 

SvartMjolk

Medlem
I tågets förlovade land Schweiz, finns det en utmärkt service som kombinerar tågresande och flygresa.
Vad sägs om att checka in ditt bagage på järnvägsstationen och dessutom få ditt boardingkort till flygresan?
Med SBB är detta möjligt:

Are you jetting off over the festive season? Then make sure you have a nice relaxing start to your holiday by checking in your luggage at your nearest station and picking up your boarding card at the same time. This service – which is the first of its kind in the world – is available for flights from Zurich and Geneva and as of 9 December 2012 from Bern-Belp too.

Läs mera här. SBB: Check-in at the railstation.

Trevlig service. Vet att jag läst om detta i andra länder också. Nu minns jag inte var exakt dock. Har ett svagt minne att WizzAir (!) erbjudigt något liknande för resor från Warsawa.
 

Jacob

Medlem
Detta har dessutom funnits i decennier. Incheckning vid stationerna runt om i Schweiz fanns redan på Swissairs tid.

Jag saknar annars city incheckningen i London där man på Paddington station kunde checka in om man reste från Heathrow. Utnyttjade detta flera gånger och det var oerhört smidigt. Även SAS hade incheckning på Paddington.
 

skydiver

Medlem
Det jag skulle fråga mig är om jag känner mig trygg att bagaget kommer med mitt flyg... Men jag gissar att det är lite bättre framförhållning i resan som gäller, inte 5 minutersmarginal som det ofta blir... :)
 
Jag saknar annars city incheckningen i London där man på Paddington station kunde checka in om man reste från Heathrow.
Är den borttagen nu? :( Minns från någon resa på 90-talet hur smidigt det var att bli av med bagaget på hemresedagen och sedan kunna röra sig fritt fram till boarding.

Nu för tiden undviker jag mest London.
 

dino_81

Medlem
Även när man flyger från Wien kan man checka-in sig själv och sitt bagage på "City Check-In" om man tar tåget CAT till flygplatsen.

CAT - City Check-In Wien-Mitte

Med flertalet bolag, främst Star Alliance kan man även checka in in bagage 24 timmar i förväg. Något som jag själv nyttjade då jag hade en sen avgångstid och ville slippa bagaget efter det att jag checkat ut från hotellet.

Samma möjlighet, fast ett större antal flygbolag, finns när man flyger från Hongkong.

Även i Seoul (tack för heads up i loungetråden, Dr. Miles) kan man checka in på City Airport Termial om man reser med Korean Air, Asiana Airlines eller Jeju Air. Förutsättningen där är också att man nyttjar flygtåget.
 

cantona

Medlem
I tågets förlovade land Schweiz, finns det en utmärkt service som kombinerar tågresande och flygresa.
Vad sägs om att checka in ditt bagage på järnvägsstationen och dessutom få ditt boardingkort till flygresan?
Med SBB är detta möjligt:

Are you jetting off over the festive season? Then make sure you have a nice relaxing start to your holiday by checking in your luggage at your nearest station and picking up your boarding card at the same time. This service – which is the first of its kind in the world – is available for flights from Zurich and Geneva and as of 9 December 2012 from Bern-Belp too.

Läs mera här. SBB: Check-in at the railstation.

Testade detta förra året då jag hamnade på sjukhuset. Sjuksköterskan försökte förklara för mig hur det går till och jag frågade henne tre gånger vad hon menar tills hon slutligen frågade - har ni inte sånt i Sverige? Nej, jag bor i ett U-land.
Har för mig att det måste göras dagen innan (kanske 24 timmar) och kostade 23 CHF.
 

toer00

Medlem
Utnyttjande det förra året när jag åkte skidor i St Mortiz, kunde checka in bagaget direkt på Arlanda och direkt till Hotellrummet, underbar service när man har mycket at släpa under skidresor ,ca 6- 7 väskor total (inkl skidor och pjäxor) ...
Hemresan samma sak, direkt fr. hotellrummet och raka vägen till Arlanda.
 
Toppen