Senaste nytt

Visum till Hong Kong och Kina - är det verkligen så komplicerat?

Sofia

Medlem
Funderar på att dra en vända till Hong Kong och södra Kina i januari, för att se nåt nytt, men det verkar vara en gräsligt komplicerad process att skaffa visum. Är det verkligen det eller skriver de bara så på hemsidan för att "skrämmas"?

Det känns som att ett så modernt land som Hong Kong borde ha visa on arrival men så verkar inte vara fallet. Gissar att kanske Dr.Miles kan ha bra koll?

Vi är två stycken som ska dit, jag som är svensk och mr. Sofia som är britt, i ca 2 veckor. Tips på hur man smidigast fixar visum samt trevliga resmål i södra Kina mottages tacksamt.
Vi är inte ute efter sol och bad utan mer vackra landskap, ställen man kan gå på dagstrekking, hyfsade hotell (inte Sheraton men inte heller vandrarhem) och annat man "bör" se och göra. Vi hyr gärna moppe eller motorcykel och ger oss ut på egna äventyr.
 

palmen

Moderator
Mig veterligen så är Hong Kong visa on arrival, jag har aldrig skaffat något i förväg de gånger jag varit där, har i och för sig aldrig stannat längre än 5 dagar. I mitt pass sitter en lapp från Hong Kong där jag fått 90 dagar vid inresa i landet.

För Kina behöver man dock visa om man inte ska stanna i Peking/Shanghai (har jag för mig det är), där kan man få 72h visa on arrival menman får inte lämna staden eller hur det nu är. FInns några trådar om just detta.
 

henrik l

Medlem
Som sagts, Visa on arrival och du får tre månader. Skulle du dessutom vilja besöka HK fler gånger och har "elite staus" med något bolag som flyger hit, så kan du ansöka om ett "e-channelpass". Är fruktansvärt smidigt, du är igenom immigration på 30 sek. Ibland kan det vara lite kö så du måste vänta i 3-4 min. Finns en tråd om e-channel. Ska du bara över till Shnezhen så kan du få ett lokalt visa strax innan immigration i Shenzhen, kostar 160 Yuan och gäller i 5 dagar. Vågar dock inte säga hur långt bort från Shenzhen du kan röra dig.

En fundering är om ni ska lägre bort i i Kina är om det enkelt skulle gå att fixa visum via någon resebyrå i HK:confused: Du skulle kunna börja kolla reseannonserna i "The Standard". 7-8 sidor från slutet hittar du reseannonser och länkar till diverse resebyråer.
 

Sofia

Medlem
Tack för svar!
Följdfråga:
nån som vet hur lång tid det tar att skaffa visum till Kina på plats i Hong Kong? Tänkte då att vi kanske kan resa till Hong Kong och njuta av att träffa vänner och lite storstadsliv medan vi väntar på visum på plats. Är det en dålig idé? För mig att skaffa visum här är nog inget större problem men för mr Sofia blir det nog betydligt krångligare med tanke på att han befinner sig på en båt mitt-ute-i-ingenstans. Som britt har han nog också VOA till HKG.
 

Dr. Miles

Expert
Betalar man något för visa on arrival?

Nej, jag vet inte ens om man kallar det visa on arrival i fallet Hong Kong. De bara stämplar passet precis som alla andra visumfria länder.

Det är absolut inte Visa-on-arrival utan det kallas Entry permit (det samma gäller även bl a i Sydkorea och Japan). Schengen länder har visumfritt avtal med Hong Kong för vistelse upp till 90 dagar.

Visit Visa / Entry Permit Requirements for the Hong Kong Special Administrative Region Public Services | Visit / Transit

Ska du bara över till Shnezhen så kan du få ett lokalt visa strax innan immigration i Shenzhen, kostar 160 Yuan och gäller i 5 dagar. Vågar dock inte säga hur långt bort från Shenzhen du kan röra dig.

Visa on arrival för Shenzhen gäller endast för resa inom Shenzhen Special Economic Zone. (SSEZ: Det består av Luohu, Futian, Nanshan och Yantian område inom Shenzhen), så det är garanterat att det inte är tillåtet att resa till t ex Guangzhou med Visa on arrival för Shenzhen.
Det är oklart om Bao'an och Longgan område räknas som SSEZ.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Stämplar? Du får ett fasthäftat kvitto :D

Jag vet inte hur det är nuförtiden men det var stämplar på passet i 2009 om man inte hade access till e-Channels.
Stämpel.JPG
 

dino_81

Medlem
Hongkong mars 2013 (stämpel) och Japan oktober 2013 (fastklistrad lapp, departure card häftades dock fast).

Ytterst bekväm och relativt snabb passkontroll i bägge fallen. I Japan log tillochmed passkontrollanten. Just passkontrollanter måste nog vara den yrkeskategori som ler mest sällan i sin yrkesutövning. :)

image.jpg
 
Last edited:
Toppen