Senaste nytt

Stockholm - Hong Kong. Vilket rutt rekommenderas?

RedCarpet

Medlem
Ska till Hong Kong om ca 4 veckor och funderar på vilken rutt/bolag som rekommenderas, (ekonomiklass). Finnair via Helsingfors, Turkish via Istanbul eller Emirates via Dubai?
 

Avgeek

Medlem
Rekommenderar helt klart TK, alternativt AY. Emirates är helt klart nice, men är ganska mediokert i ekonomi.

Använder du dig av något milesprogram just nu? Vilket? Det tycker jag borde vara det som väger tyngst, alltså hur mycket miles du får för flygningen.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Bara sett till själva resan skulle jag tveklöst välja Finnair här, kortast flygtid (viktigaste kvalitetsfaktorn vid ekonomiklass) och om jag inte minns fel har de eluttag även i ekonomi.
 

ACervin

Medlem
Vi har ju alla olika erfarenheter. Jag tycker Emirates är bra i ekonomi, däremot tycker jag att Finnair lämnar mycket övrigt att önska ur service synpunkt. Men det är ganska stor skillnad i avstånd. Via Dubai är det 6659 miles via Helsinki är det 5108 miles. Turkish har jag inte provat med får oftast bra kritik för maten. Som Avgeek skriver vilket bonusprogram gäller?
 

RedCarpet

Medlem
Använder mig av Eurobonus så då borde Turkish vara bästa alternativet förmodar jag? Såg även att det fanns en möjlighet att ta sig billigt till Dubai med Norwegian för att väl där kunna hoppa på Emirates A380 till Hong Kong ;-)
 

Avgeek

Medlem
Använder mig av Eurobonus så då borde Turkish vara bästa alternativet förmodar jag? Såg även att det fanns en möjlighet att ta sig billigt till Dubai med Norwegian för att väl där kunna hoppa på Emirates A380 till Hong Kong ;-)

Jag hade absolut kört på Turkish om du använder dig av Eurobonus, men dubbelkolla bokningsklass såklart. Är miles inte viktigt för dig så kör på flygtider som alla andra har skrivit.
 

Friskytten

Medlem
Ska till Hong Kong om ca 4 veckor och funderar på vilken rutt/bolag som rekommenderas, (ekonomiklass). Finnair via Helsingfors, Turkish via Istanbul eller Emirates via Dubai?

Du kan ju t ex göra en "Star Alliance-sökning" på Flygstolen.se...

Beroende på vilka datum du ska resa eller om det är du själv eller jobbet som betalar så kan man ju tänka olika om vad som är bäst.

I en sökning på slutet av november ser billigaste *A-resa ut att vara en tripp med Air China som är 4-stjärniga enligt Skytrax (precis som TK). Flyger ARN-PEK-HKG.

Som föregående talare redan sagt så känns Turkish ändå som det säkra kortet, bra mat etc... (Turkish Airlines Passenger Reviews and Turkish Airlines Customer Trip Reports)

På vissa datum/avgångar verkar något av segmenten ligga i Premium Eco trots lågt pris. Kan ju vara nice :rolleyes:

Som redan sagt: kolla bokningsklasserna mot SAS intjäningstabell noga så du inte blir besviken.
 

dino_81

Medlem
Kommer själv att åka denna rutt i december och det lutar kraftigt att åka med Emirates. Jag har nyttjat både Finnair och Emirates på resor till Asien och håller med ACervin om att de sistnämda har en bra produkt i ekonomi. God mat, fria drycker och bra komfort.

A380*G har en stor poäng i att tidarna är en viktig faktor - och där är det Finnair som vinner. Bortsett från Thais direktflyg (och Norwegian när de väl håller tidtabellen :) ) är Finnar snabbast till Asien. Finnairs produkt i ekonomi upplever jag som lite "torftig". Du måste betala för att välja sittplats om du inte väntar till on-line check-in öppnar, maten är inte lika bra som Emirates och beroende på linje får du betala för starkspriten och det öl/vin du inte dricker till måltiden. Underhållningssystemet är dessutom mycket bättre på Emirates. Deras ICE slår det mesta på marknaden, om inte allt.

Men spelar inte tiden så stor roll (att du kan leva med att resan tar lite längre tid och att du får några timmar i Dubais giganstiska galleria, eller förlåt, jag menar flygplats...) rekommenderar jag dig att åka med Emirates. De ligger dessutom prismässigt bäst till i nuläget, iaf för de datum jag planerar.

Om du vill kan du dessutom få åka deras A380 (EK384) men får då mellanlanda (en dryg timme) i Bangkok. Tidsmässigt kommer du fram tre timmar senare till Hongkong jämfört med EK382 (B777-300ER direkt från Dubai) - ETA 17:30 istället för 14:30.

Flygnörd som man är kommer jag att välja avstickaren via Bangkok.

Om du väljer samma som mig rekommenderar jag att du väljer sittplats (det gör du direkt vid bokningen) så långt fram på "main deck" som helt uteslutande betstår av ekonomiklass. En ljudmässigt behagligare resa kan du inte komma som resande i ekonomi!
 
Last edited:

DrKlas

Medlem
Vi har ju alla olika erfarenheter. Jag tycker Emirates är bra i ekonomi, däremot tycker jag att Finnair lämnar mycket övrigt att önska ur service synpunkt. Men det är ganska stor skillnad i avstånd. Via Dubai är det 6659 miles via Helsinki är det 5108 miles. Turkish har jag inte provat med får oftast bra kritik för maten. Som Avgeek skriver vilket bonusprogram gäller?

Är det Finnairs normala service eller då något speciellt hänt som du inte gillar? Jag vet flera som vägrar flyga med Finnair efter att askmolnet över Island gjorde så att Finnairs information och assistans till resenärer i Asien uteblev.

I normalfallet tycker jag att den kortare restiden och det smidiga bytet i Helsingfors kompenserar den äckliga maten.
 
Toppen