Senaste nytt

You Shall Not Pass!!!

Dr. Miles

Expert
Som ni kanske redan märkt att jag är en Lord of the Rings fan. :)

Det händer ibland att man råkar ut för en nitiskt personal på säkerhetskontrollen eller man har glömt att visumet hade redan gått ut så att du inte kan passera säkerhetskontrollen/gränsen.
Vad är er erfarenhet av sådana situationer?

När jag var en student i Kina reste jag olika delar av minoritetsområde och det var ofta spärrat för utlänningar. Jag hade dock lite tur med mitt asiatiskt utseende och kunde låtsas som en kines.
Jag åkte till Xinjiang (Östra Turkistan) i västra Kina och jag ville se gränsen mellan Kina och Ryssland.
Jag lyckades att kliva in i en buss som skulle ta mig till en gränsby från staden Yili (kineserna kallar staden Yining) och resan ditt skulle ta ca 3 timmar med många stopp på vägen.

Efter två timmar genom gröna fältet (bevattning var mycket omfattande runt i Yili redan många hundra år seden) stannade bussen utanför en Liberation Armys läger nära gränsen.
Många soldater klev på bussen och bussen fortsatte vidare mot gränsbyn.
En man i 20 års åldern satte bredvid mig och frågade mig om var jag kommer ifrån. Jag hade mitt standardsvar vid sådana situation. Jag sa att jag är från Yunnan där många minoritetsfolk bor och vanlig kines har inte koll på alla minoritetsgrupper. Dessutom jag kunde förklara varför min dålig kinesiska.
"Vad roligt! Jag är också från Yunnan" sa killen. Jag suckade. "Var i Yunnan kommer du (jag) ifrån" sa han. Jag chansade på och sa att jag var från en by utanför Dali. "Vad kul jag med!" sa han. Jag suckade ännu mer. Han frågade mig om vilken by jag kommer ifrån. Där blev det stopp för mig då jag kunde inte svara .

Han började bli misstänksam och frågade mig "Är du inte utlänning?" Andra soldater kom också till min plats och frågade "Vem är du?"
Jag var tvungen att avslöja att jag var en japan. "En japan!" ropade min stolgranne och duckade åt sidan som om han hade sett något orent.
Andra soldater skrek "En japan är här!". Bussen stannade.

Ni som undrar om jag var lynchad behöver ni inte oroa er för mig. Den tiden var det inte så mycket anti-japan propaganda som i dagens Kina och de soldaterna var mest nyfikna. De hade aldrig sett en japan i live.

Busschauffören frågade en soldat som såg ut som han hade högre rang än andra om han ska fortsätta att köra bussen. Löjtnanten (jag kallar honom så för enkelhets skull) sa "Inga problem, kör!". Jag blev glad. :)
Löjtnanten bytte plats med min stolgranne och började med förhör varför jag var på bussen. Jag sa att jag ville bara se gränsen då det fanns ingen synlig landgräns i Japan.

Vår buss kom närmare till gränsen medan vi pratade och bussen stannade vid en vägbom.
Två soldater kom upp in i bussen och beordrade passagerarna att ta upp sina legitimation i handen och visa upp dem. Jag tog upp mitt studentkort från universitet i Beijing men det fungerade inte som leg. Löjtnanten sa att han (jag) är en japan men en bra sådan. Låt honom passera. Nej, det gick inte.

You shall not pass!!!

Jag fick gå av vid vägbommen och där fanns det ingenting annat än en liten koja för dem två soldaterna. De var inte speciellt pratsamma och höll sig med sitt kortspel. Jag frågade dem när nästa buss mot Yili kommer, då sa en av dem "Det har redan gått. Det var den bussen du kom med som åker en annan väg tillbaka till Yili." Jag blev orolig. Jag hade inte sett någon bil under sista en halvtimme.

Jag bestämde mig att jag går tillbaka mot byn där bussen stannade sist. Efter ett par timmars promenad kom jag till byn och jag frågade byborna om det fanns något hotell/vandrarhem. Att döma av ansiktet tror jag att de var (minoritets) kazakher och de pratade ytterst få kinesiska ord. Jag använde kroppsspråk och förklarade att jag ville ha någonstans att sova i och ville äta något.
En man i 40 års åldern skrek åt en pojke något och pojken sprang iväg. Efter några minuter senare kom pojken med en äldre kazakh som kunde prata kinesiska. Jag förklarade min situation för honom och frågade honom om det fanns någonstan jag kan sova över en natt. Han sa att jag kunde stanna hos honom. Vi gick till hans bostad och åt en av mina bästa måltider. Som man säger i kinesiskt ordspråk: "Allting smakar gott när man inte har ätit tre dagar". (先饿上三天,吃什么都香)

Han visade mig runt byn dagen efter och även hans hästar. De såg inte ut som arabiska hästar utan de hade mycket kortare ben.
Jag kunde komma tillbaka till Yili eftermiddag med annan buss och min lilla äventyr var slut.
 

NotRyan

Medlem
Vilka äventyr man kan råka ut för som japan i Kina. Hotell som inte vill ha gäster, och att verkligen känna sig som utböling på bussen. Tur att du är lugn och tålmodig.. :)
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Haha men det roligaste är iofs sig att jag inte är den ensam LOTR fan här ;) Framför allt böckerna men när jag får 3-4 veckor över så blir det en resa till Nya Z. bara för att se inspelningsplatserna av filmerna och väntan på Bilbo part 2 känns oändligt lång.....
 

jumbooze

Medlem
Har man inga anekdoter från kina så har man ibte varit där tillräckligt länge!
Skoj story, för mig är det svårare att smyga igenom även om jag ibland hävdade att jag var kines när man blev för trött på frågorna om var man kom ifrån :)
 

Valley

Medlem
Enda gången för eget bruk var när det blev nobben, och ett satans liv, för att komma in i England.
Begrep absolut ingenting av alla korkade frågor och påståenden förrän man visade upp det pass jag lämnat fram. Var min kamrats :rolleyes:

Och när de väl kunde hämta honom och det pass han hade, dvs mitt, så löste sig allt.

Värre var det för en kamrat som inte fick lämna Polen (innan muren föll tiden) eftersom det stod i hans pass att han lämnat Polen 1 dag tidigare och nu stod han där i Swinoujscie och skulle ut "igen"
Vi hade sökt nödhamn i Kolberg och tullarn missade att stämpla hans pass när vi kom dit och eftersom han var tvungen hem blev det taxi till Swinoujscie och båten över till Ystad för hans del.
Han var inte så tuff där han stod bland kakhiklädda grabbar med automatvapen ....
 

Dr. Miles

Expert
Skoj story, för mig är det svårare att smyga igenom även om jag ibland hävdade att jag var kines när man blev för trött på frågorna om var man kom ifrån :)

Min rysk rumskamrat från Ryssland sade vid flera tillfälle att han var minoritets ryss för att slippa diverse problem. ;)

Enligt Wikipedia finns det ca 15.000 etniska ryssar (som är kinesisk medborgare) i Kina.
De flesta bor i Xinjiang och i inre Mongoliet.

中国俄罗斯族
 
Toppen