Senaste nytt

Din första kontakt med champagne

Champagne är kanske inte den första alkoholhaltiga dryck ungdomar testar. För de flesta förknippas champagne med högtidliga tillfällen och därför är det ganska många som kommer ihåg när de smakade champagne för första gången.

Jag kommer ihåg det mycket tydligt. I tjugoårsåldern var jag på skidresa i Val Thorens med mina lumparpolare. På nyårsafton tog vi en paus på en solbelyst sluttning och från ryggsäcken plockade vi fram en Moët & Chandon och sex st Musse Pigg pappersmuggar! Inte optimal matchning, men den lilla skvätt vi fick vardera smakade bra och det dröjde inte mer än några timmar till nästa champagne som serverades på nyårsmiddagen i riktiga flûte. Efter det och några frankrikeresor till insåg jag att tillfällena att dricka champagne inte behöver vara så märkvärdiga - det går alldeles utmärkt att dricka champagne till vardags.

Hur var din första champagne?
 

famhanssons

Medlem
Champagnefrukost när jag tog studenten. Redan full o go när den inmundigades. Kan inte säga att det var det tillfället som fick mig att uppskatta denna guld dryck........
 

flybob

Medlem
Kan inte minnas min första gång själv, men min sambo berättade häromdagen om första gången hon drack champagne. Vi var ute i New York och jag föreslog att vi skulle köpa en riktigt (nåja) dyr champagne för att prova. Alltid kul att ha provat något som man sällan skulle unna sig. Hon berättar då att när hon var 16 följde hon med sin vän på semester och vid middagen beställdes en flaska skumpa för €3000. Denna fick flickorna gladeligen smaka på. Här försöker man vara lite extravagant och så visar det sig att hon redan som 16-åring drack dyrare champagne än vad man förmodligen någonsin kommer att göra själv.
 

ulagun

Medlem
Min första champagne var nog på min numera salige fars 40-års mottagning och den hette Olle
Olle består av 2cl.Cointreau samt 2cl gin i ett champagneglas Fyll på med champagne och njut i måttliga mängder.
Annars.....
Nej, fuska inte med någon billig sekt, blir inte alls lika bra.
Olle var f.ö. berömd bartender i Paris på 50-talet.
 

miles

Medlem
På avslutningen i 9:an. Plaskandes mitt i Karlaplan-fontänen, halsandes direkt ur flaskan. Vi var alldeles säkert högljudda och allmänt odrägliga.

Classy :rolleyes:
 

adhoc76

Medlem
Champagnefrukost när jag tog studenten. Redan full o go när den inmundigades. Kan inte säga att det var det tillfället som fick mig att uppskatta denna guld dryck........

Samma här... Fullständigt slöseri av två skäl.... Var alldeles för oerfaren på alkohol på den tiden så jag hade inte förstånd att uppskatta smaken.... Dessutom hade jag druckit tre öl innan, vilket inte gjorde saken bättre....
 

MLE

Medlem
Detta minns jag inte, länge sedan iaf. Kan jag möjligtvis vara den enda här som inte uppskattar champagne? :eek: Sorgligt? nog dricker jag inte någon annan alkohol än olika varianter av sprit/vodka, oftast i drink- eller groggform.
 

JonW

Medlem
Detta minns jag inte, länge sedan iaf. Kan jag möjligtvis vara den enda här som inte uppskattar champagne? :eek: Sorgligt? nog dricker jag inte någon annan alkohol än olika varianter av sprit/vodka, oftast i drink- eller groggform.
Jag uppskattar det iaf inte tillräckligt.
Har vänner som ibland iscensätter regelrätta orgier i dyr champagne när vi är ute.
Rekordet var nog en gång i Rom när man först länsade krogens lager på alla vanliga buteljer.
Servitören frågade då om vi möjligen kunde ha intresse av några mycket exklusiva magnums etc.
"Så det finns mera?? Och vad väntar du på??" blev svaret.
Det slutade med att krögaren gick in till grannen och betalade bra för att få låna hans lager...

Själv tycker jag första glaset är OK. Andra går väl också ner.
Men sen brukar jag föredra en Gin Bitter Lemon oavsett om det bjudes dyrt bubbel.
Och dricker jag champis så föredrar jag den som är lite åt det sötare hållet.

Sen ska man komma ihåg att skumpa är den absolut mest olämpliga dryck man kan hitta just i flygsammanhang, eftersom den är extremt vätskedrivande.
Själv känner jag av dessa effekter t o m på torra land efter några glas, i form av uttorkning, njurkänningar och sömnproblem.
 

ESSA

Medlem
Det första tillfället jag minns är när min väninna ringde upp mig en fm mitt i veckan. Frågan/uppmaningen var "-Vill du haka på...Gör dig redo till tänderna... -måste ringa maken först och kolla om det funkar..."
Haka på henne till Café Opera och festa med bl.a. Will Smith's livvakt och resten av bandet...
Jag har aldrig suttit uppstassad i så många timmar före fest! ;-)
Vi kommer dit, hysteriskt m folk utanför. Väninnan ringer livvakten och han kommer ut och hämtar oss.
Förser oss med ursäkt om att VIP-hyllan för tillfället var full. Men han hugger tag i en servitris som ger oss ett varsit glas champagne och hon får orden om att allt vi ville ha skulle hon ordna...
Tog ett varv tills livvakten ringer och säger att Will åkt till hotellet och han var ledig och hyllan hade plats för oss.
Jag minns när servitrisen ursäktade sig att nittifemmorna var slut och undrar om nittisexan funkar?
Cristal

Kändes surrealistiskt att sitta och "titta ner" på Sudden och andra lirare...

Tuff start också på champagneresan.

Ett par år senare hade jag turen att få följande en sommelier till Campagne. Han skrev en champagnebok.
Nix, inte Richard.
Två resor och många hus blev det.

Anser fö att tisdagar är bästa dagen att öppna en flaska champagne.

Och det är inga problem med flera tisdagar samma vecka.

;-)
 

Treo

Medlem
Första kontakten var i studenttider, de egna. Veuve Clicquot var det som gällde då. Pärlor för svin kan man säga nu.

(Många flaskor har tömts sedan dess. Nu mer regelbundet och njutningsfyllt, mer för smaken än saken. Med likasinnade gäster går det knappast att komma undan med mindre än en flaska per person.)
 
Toppen