Senaste nytt

Nice, Frankrike. Tips vad man bör hitta på?

ACervin

Medlem
Det finns så mycket i området. Gamla stan i Nice, Eze village som redan nämnts. Middag i Villefranche sur mer nere på kajkanten är fantastiskt trevligt. Besöka villa Rotschild på Cap Ferrat med dess vackra trädgårdar bara för att nämna några saker.
 
I själva Nice är det väl mestadels gamla stan, den långa strandpromenaden och hamnområdet som brukar vara primära mål för förstagångsbesökare. Om man beger sig utanför Nice finns det väldigt mycket olika saker att välja på; medeltidsbyarna Eze och Saint Paul de Vence som nämnts i tråden är trevliga men det finns många andra att välja på också, dock är hyrbil ett krav för dessa. För tillfället är hyrbil även att rekommendera om man planerar att ta sig österut från Nice då det pågår stora arbeten med tågspåren mot Monaco under ett par månader. I helgen verkar det eventuellt vara bra läge att besöka Eze om man gillar mat också: Journées de la Gastronomie à Eze Village - Cotedazur-tourisme

På söndag är det pumpafestival i Châteauneuf-Grasse: Les festivités som ligger ett par mil väster om Nice. Dylika festivaler för diverse grödor, blommor, hemarbeten eller annat verkar vara något som fransmännen ägnar sina helger åt allt som oftast. Detta kan eventuellt kombineras med besök i Grasse som också har en aura av äldre fransk by över sig samt ett besök vid Gourdon som är en liten pittoresk by i bergen ovanför Grasse med mycket utsikt.

Ett annat alternativ skulle kunna vara ett besök på glasbruket i Biot. I samma by finns även restaurangen La Pierre a Four: La Pierre a Four, Biot - Restaurant Reviews - TripAdvisor som jag brukar besöka när foie gras-tarmen behöver fyllas på. De har även en trevlig ostvagn som rullas in efter ett par rätter med något tiotal handplockade delikatesser från landet. Mycket prisvärd restaurang för att vara så nära inpå glidarstråken längs kusten.

För mer varierade rivieraaktiviteter kan jag tipsa om en väns blogg (dock några år gammal nu): Alla inlägg
 

Patrick

Medlem
Ibland kör Louis XV i Monaco bra priser på sina luncher, 3 stjärnig restaurang för ca €100 tror jag att det var sist. Visst, ganska mycket för en lunch men jag vågade inte ens titta på priset på middagen. ;)

Jag var där för någon månad sen och då hade Hertz stor kampanj på att hyra Jaguar F-Type... Det var en ytterst trevlig upplevelse även om väskan fick spännas fast på passagerarsätet. :D
 
Ibland kör Louis XV i Monaco bra priser på sina luncher, 3 stjärnig restaurang för ca €100 tror jag att det var sist. Visst, ganska mycket för en lunch men jag vågade inte ens titta på priset på middagen. ;)

Jag var där för några år sedan och avnjöt en himmelsk lunch. Då var Louis XV rankad som världens sjunde bästa restaurang enl Pellegrinos lista. Nu kommer jag inte ihåg vad notan gick på men en "dagens lunch" var långt ifrån dyr. Det mest minnesvärda från den måltiden var handgjorda apelsinblomsmarchmallows till kaffet.
 
Last edited:
Toppen