Senaste nytt

Vilken är bästa deal när jag har 90 000 Eurobonuspoäng?

Bizniz4u

Medlem
Ska i mars på en kombinerad jobb-och privatresa. Ska först till New York några dagar, sedan Las Vegas där vi tar hyrbil till Los Angeles för att sedan flyga tillbaka till Stockholm. Vilken kombination av SAS och andra bolag är bäst/mest för poängen? Har endast åkt SAS för mina Eurobonuspoäng tidigare. Misstänker att jag ska satsa på att använda mina poäng t.o.r USA och köpa billigt inrikesflyg för några hundra dollar...;-)
 

agehall

Medlem
90k är precis vad du behöver för att flyga ARN-EWR i C. Absolut bästa dealen får du om du använder AmEx för att spendera 150k via kortet och då får en voucher som ger dig 50% på en sådan resa, dvs res två, betala för en.

Om du börjar titta på andra bolag än SAS, så räcker inte 90k EB-poäng så värst långt tyvärr.
 

agehall

Medlem
SAS flyger bara till NYC, Chicago och Washington DC i USA, så LAX får du fixa med något annat bolag. Det är väl ingen inom Star Alliance som flyger direkt ARN-LAX, men det ska väl inte vara några problem om du tex tittar på Lufthansa.
 

Dr. Miles

Expert
Om du vill undvika högt bränsletillägg, välj US Airways flighter.
SAS EuroBonus debiterar inte bränsletillägg på US Airways flight.
 

cbroxe

Medlem
Hej!
Jag har ett annat tips. Du kan nu köpa (fram till början av Dec), rabatterade poäng hos SAS. Du kan nu köpa 20000 poäng för € 426.
Då har du alltså 110 000 p. Detta är vad som krävs för en award flight till USA med Star Alliance. Du skulle då behöva boka ARN-LAX med en stop-ever i NYC. Exakt hur det fungerar vet inte jag, men AHO eller någon kan säkert detta! MVH
 

Dr. Miles

Expert
Du skulle då behöva boka ARN-LAX med en stop-ever i NYC. Exakt hur det fungerar vet inte jag, men AHO eller någon kan säkert detta! MVH

Jag är inte AHO Almighty. :p Så det finns gräns om vad jag kan göra och inte göra.
Att ha stopover på en EuroBonus resa med Star Alliance partner är en sådan som jag inte kan göra något åt.

På SAS Arlanda eventet nämnde alla tre forum(BusinessClass.se, Flyertalk, Milepoint) att SAS måste tillåta stopover på bonusresa med Star Alliance partner. Men det lär inte hända något snabbt hos SAS. Vi kan hoppas att de lyssnar.
 

Senator

Moderator
Här tycker jag faktisk SAS är sämre än andra *A bolag:
På M&M finns det bara en tabell oberoende vilket *A bolag man reser med
Man kan också fixa stop over på intercont flygningar, dock inte om resan går via en annan zon (t.ex. USA stopover på väg till Hawaii). Men stopover i NYC är OK på väg till MIA/FLL/PBI
 

cbroxe

Medlem
Hej igen!

Jag visste inte att det inte var tillåtet att ha en stop-over om man bokar *A med EB poäng.
Du behöver alltså inte köpa de extra 20 000 poängen, eftersom det inte kommer att hjälpa dig.
Bästa tipset är att åka C-klass med SAS till EWR (kostar 90000), och sedan åka inrikes i USA. Det är ju som bekant ganska billigt.
 

Dr. Miles

Expert
Här tycker jag faktisk SAS är sämre än andra *A bolag:
På M&M finns det bara en tabell oberoende vilket *A bolag man reser med
Man kan också fixa stop over på intercont flygningar, dock inte om resan går via en annan zon (t.ex. USA stopover på väg till Hawaii). Men stopover i NYC är OK på väg till MIA/FLL/PBI

Generellt Miles&More har ungefär samma bonustabell som SAS, men som du säger, SAS inte tillåter stopover på bonusresa med partner flygbolag. Tummen ned för SAS.

Däremot jag gillar inte Mile & Mores "three-region flight award".
Om jag reser t ex mellan Stockholm och Tokyo och via Bangkok(även utan stopover), blir jag debiterad som three-region flight award vilket är dyrare än Europa -Fjärran Östern award.
 
Toppen