Senaste nytt

En intressant dag i Nairobi

mash

Medlem
Hade en intressant upplevelse för några veckor sedan som kan vara intressant att dela med er.

Var för några veckor sedan nere i Kapstaden på jobbärenden, med kort varsel så beslutar vi oss för att träffa en kund i Nairobi. Jag tar en red-eye till NBO och landar härliga 05:50 utan att ha sovit en blund. Då den gamla flygplatsen brann ner tidigare i år så bussas vi till ett gammalt parkeringshus i utkanten av flygplatsen för att göra immigrations och hämta vårt bagage. Jag fyller i immigrationsblanketten och lyckas med mikroskopisk precision pilla dit de nödvändigaste detaljer kring ungefär vem jag är, vad jag gör här och alla jag känner på ca 2x2 millimeter stora rutor med mitt lår som skrivplatta.

Nöjd över att jag lyckades fylla i blanketten så blir jag hänvisad till en av de tio olika immigrationsköerna av en trevlig flygplatsvärdinna, min kö råkar ha en skylt med text liknande "Kenyan Passports", jag är den enda västerlänningen bland ett tiotal kenyaner. Skyltar i Afrika och Mellanöstern brukar ju mer ses som rekommendationer och då kön är avsevärt kortare än de andra var jag nöjd. Kommer fram och lämnar över pass och papper till kvinnan bakom disken. Hon ler och verkar tycka det är trevligt med lite omväxling och att få prata engelska, vi småpratar lite, hon stämplar alla papper, klistrar dit visum i passet och räcker över det till mig och frågar om de $50 som visumet kostar.

Problemet är att jag har missat att ta med mig USD, försöker snällt övertyga henne att acceptera diverse kreditkort utan framgång, det visar sig också att det inte finns några uttagsautomater eller växlingsmöjligheter innan immigrations då vi befinner oss i ett sminkat parkeringshus. Jättekul. Efter några misslyckade försök med att få låna USD av kenyanerna runt omkring mig i kön så berättar kvinnan att det finns en bankomat på andra sidan efter immigrations, efter en charmoffensiv så är hon övertygad om att jag är en helyllekille och hon släpper igenom mig för att få ta ut pengar och komma tillbaka, men håller mitt pass kvar som säkerhet.

Jag letar runt en stund i bagagehallen, sedan vid tullen utan framgång och går till sist ut ur terminalen för att se om hon menade utanför byggnaden. Där hittar jag till slut en ATM-skylt som jag glatt följer, går runt i cirklar och kommer tillbaka där jag började utan någon uttagsautomat. Frågar en säkerhetsvakt som ler och förklarar att dom hade tänkt att bygga en ATM, men att den är inte klar än på några månader. Vakten upplyser mig om att det _kanske_ finns en ATM på andra sidan flygplatsen vid cargo-delen, så hon tycker jag ska sätta mig i en taxi och åka 15-20 minuter bort för att kanske hitta en ATM, vilket jag inte är jättesugen på just då.

Till min stora lycka inser jag att det finns små växlingsbås precis utanför utgången, perfekt tänker jag, traskar över och ber att få ta ut $50 från mitt kort. Så enkelt skulle det inte vara, självklart accepterar växlingsbåsen varken kredit- eller debit-kort. Börjar nu känna stressen komma, men kommer på att jag har diverse småväxel i ett fack i min ryggsäck. Letar upp det och lägger fram ett stor blandning av småvalörer på bordet vid ett av båsen. Efter att den hjälpsamma damen vid båset sorterat bort alla småvalörer så har hon nu en blandning av saudiska rial, sydafrikanska rands, dirhams, euro, svenska kronor och något enstaka brittiskt pund som tillsammans ska ge exakt $50 tycker hon. Jag inser självklart att det är riktiga rånar-växelkurser hon vill ha, men jag har inte så många val och går med på det. Men innan hon ger mig USD så vill hon se mitt pass... som ju hålls som säkerhet inne i terminalen. Jag övertygar henne om att mitt svenska körkort också är en form av pass vilket hon slutligen godtar :)

Med $50 i handen försöker jag nu ta mig tillbaka in i hallen, blir dock stoppad av säkerhetsvakten jag tidigare pratat med angående ATM som förklarar att det är strikt förbjudet att gå in i hallen igen när man väl lämnat den. Jag försöker förklara min situation utan framgång. Vänder om och börjar gå runt byggnaden för att se om det finns någon alternativ ingång och hittar snart personalingången, där möts jag av en trevlig vakt som förklarar att man självklart inte får gå in där som icke-staff. Efter viss övertalning så går han dock med på att släppa in mig, mot att han får se mitt pass! Suck, jag börjar fundera över hur mycket det skulle kosta att muta mig förbi honom men kommer snabbt på att de enda kontanter jag har kvar är $50 vilka jag desperat behöver för att få tillbaka passet. Efter att ha fiskat upp mitt gamla boardingpass tillsammans med mitt svenska körkort går han tillslut motvilligt med på att bryta mot reglerna och släppa in mig ändå.

Letar upp min immigrationskvinna som ger mig mitt pass mot pengarna och undrar varför jag dröjde så länge, jag orkar inte svara utan bara tackar så mycket. Lovar mig själv att aldrig igen åka utomlands utan en obligatorisk rejäl kontant reskassa med både USD och euro i. Nu har klockan hunnit bli ca 8 och Nairobitrafiken visar sig från sin bästa sida och det tar ca 3 timmar att köra de 20 km in till kundens kontor, ni som varit i Nairobi vet vad jag pratar om :rolleyes:

Jag kör klart mina kundmöten och möter sedan upp några kollegor för lunch, vi bor på The Sankara på gatan bredvid Westgate-köpcentrumet, riktigt bra hotell förresten. Vi överväger att gå över till Westgate men ändrar oss i sista minuten och kör mat på hotellet istället. Åker sedan ut till flygplatsen för att åka hem till Sverige, får en glad överraskning vid incheckning i form av opup Y->C, tack Emirates. :)

Spenderar sista timmen i Emirates business/first class lounge på NBO som numera inryms i ett tält:
lounge.jpg

Mat och dryck serverar i loungen av en herre med en rullvagn liknande den som finns på flygplanen, alla besökare checkas av efter en lista och får sitt eget lunchlåde-liknande paket, ingen champagne här inte:
mat_dryck.jpg

Sover som ett barn på hemresan. Kommer hem till Sverige och läser nyheterna kring hur Westgate-gallerian är intagen av tungt beväpnade terrorister. Skönt att turen vände efter immigrations-upplevelsen.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Vilken resa, härligt att det redde ut sig.
Känns som att man ska hålla sig borta från dessa destinationern om man kan.
 

mash

Medlem
Vilken resa, härligt att det redde ut sig.
Känns som att man ska hålla sig borta från dessa destinationern om man kan.

Om man bortser från flygplatsen, trafiken och terroristerna så är det faktiskt ett väldigt trevligt land att besöka. Mycket gott kaffe och i princip alla man träffar är glada, vänliga och trevliga.
 

agehall

Medlem
Jag har faktiskt bara fem... Men det är pga Afrika. :)

Ett tips till den som reser i afrika är att alltid ha runt USD100 eller motsvarande i EUR. Man vet aldrig när man behöver köpa ett visum eller muta sig fram. De brukar inte vara så kinkiga på exakt valuta, så länge det är EUR, USD eller GBP så går det bra.
 
Toppen