Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

Två gånger någonsin har jag haft problem med passet. Förra gången var 2009 när jag fick kurirjobb i sista sekunden till Singapore och inser att mitt pass går ut om 5 månader och 20
dagar. Kravet var sex månader. Hann fixa ett nytt pass blixtsnabbt på Arlanda, ingen större skada skedd.

Andra gången är idag. Vaknade med feber imorse men har bokad middag i London ikväll och viktigt möte imorgon. Fick fart på mig själv och åkte ut till Arlanda. Mötte Dr. Miles i loungen och allt var toppen. Gick mot Gate F63 och kommer till passkontrollen. Inser att jag inte har passet med mig... Flyger för ofta till Oslo, har slutat tänka på passet.

Ombokning till 18:20, fullpris Plus biljett. Sitter i taxi hemåt nu, ska hämta passet.

Suck. Har ni andra råkat ut för liknande grejer?
 

TjudöBoy

Medlem
Skulle på Rush konsert till Stutgart hösten 2004, tyckte att något inte kändes riktigt bra på färjan över ålandshav...
Var är väskan med pass, kläder, nessessär?? Jo hemma i köket vid dörren så att jag inte skulle glömma den! :eek:

Som tur vad så hade jag plånbok, pengar och biljetter med mig samt att vi skulle till tyskland som då redan tillhörde schengen området.
Nåja, efter det började jag med en checklista inför varje resa jag gör för att kolla att jag har allting med mig. :)
 

Holloman

Medlem
Minns ett tidigt morgonflyg till Finland när jag inte hittade plånboken innan jag åkte hemifrån. Det höjde pulsen lite, men jag lånade ett kreditkort av frun för att kunna parkera bilen och ta ut lite Euro i en automat till taxi från flygplatsen till kontoret. På hemvägen kunde jag dela taxi tillbaka till flyget med en kollega. Plånboken låg på kontoret bekräftade en kollega när jag ringde henne från kön till säkerhetskontrollen på morgonen.
 

NotRyan

Medlem
Ogilla... Sånt där är surt, har som tur är aldrig råkat ut för det. Det kanske skulle blivit billigare att ta nesan med ett provisoriskt pass bara för den här gången? Jag vet, det signalerar medvetslös resenär, men men.... Shit happens :(

Mvh
/NotRyan
 

Senator

Moderator
Nej, passet ligger alltid på samma plats i samma väska som alltid åker med så passet har jag aldrig lämnat hemma.

Mycket annat, inklusive förståndet har jag lämnat vid flera tillfällen. Och en gång utan plånbok med alla kort man tjänar poäng på. Chockerande att använda ett bankkort att betala för sig.
 

Valley

Medlem
2 (3) gånger.
Flygtaxichaufför som ringer på dörren och undrar om jag glömt bort tiden. Bara kasta sig iväg för att några kilometer innan flygplatsen inse att jag glömt precis allt vad biljetter, pass och pengar heter.

Andra gången kom jag fram till incheckningen innan jag upptäckte att passet inte var med. Lyckades till slut prata mig ombord

Tredje gången var passet med fast hopblandat med min kamrats. Jag hade hans och han hade mitt. Och innan man förstod vad passkontrollanten bråkar om så........
 

palmen

Moderator
Aldrig råkat ut för detta själv men det hände min bror för ca 1 år sedan.
Dagen innan vi skulle åka för att se PSV-AIK kunde han inte hitta sitt pass, framåt kvällen hittade han det i alla fall men insåg att det gått ut för över 6 månader sedan. Fanns ingen möjlighet att fixa nytt pass på morgonen på ARN så han åkte ut på kvällen, var dock något strul så han kunde inte få passet just då, och som extra "bonus" fick han en pbot. Han åkte hem utan pass och jag tyckte att han var korkad som skulle chansa på att åka Sverige-Belgien-Holland-Tyskland med flyg/tåg utan något pass eller giltig ID-handling.
Farsan lyckades tala förstånd med honom så han åkte tillbaka till ARN sent på kvällen och lyckades fixa ett temporärt pass.

Resan blev riktigt grym och vi hade jäkligt kul före, under och efter matchen med många bra historier om vad vi upplevt. Brorsan fick dock en lite högre kostnad än oss andra...
 

Jonas C

Medlem
Brukar av ren vana alltid packa med mig passet, oavsett om jag reser inom Schengen eller utanför. Lägger alltid pass, plånbok, e.v biljett i ytterfacket på axelväskan kvällen innan och dubbellkollar på morgonen innan jag åker. Så än så länge har jag inte råkat ut för det :)
 
Toppen