Senaste nytt

Vad gäller vid fullbokat Scandic hotell?

telelina

Medlem
Hej!
Hade ett rum bokat på ett Scandic hotell för resa i tjänsten. Våra rum ska vara "garanterade" enligt resebyrån vi använder. När jag kommer fram och vill checka in (t o m 30 min för tidigt) så säger de att det rum jag har bokat är slut & att alla deras dubbelrum är fulla.

Receptionisten verkar uppriktigt ledsen för det & erbjuder ett enkelrum (läs mörk skrubb på 10kvm) och kompensation i for av billigare rum & vouchers & gratis drinkar i baren. Nej tack säger jag, jag vill bara ha ett rum i rätt storlek 22-26kvm (strunt i samma om jag får superiour som va bokat bara det inte är en skrubb). Hon erbjuder en middag på stan, tackar nej till det med. Jag vill ju bara ett rum där jag inte får klaustrofobi i. Hon ringer & hör med ett annat Scandic hotell i närheten jag jag får en suite där. Det kanske verkar lyxigt men det är inget speciellt mer än att det är 42kvm, vilket jag uppskattar så klart. :) Däremot saknar jag minikylen som skulle funnits på min orginalbokning. Det är skönt med kyl när man stannar ett tag.

Jag uppskattade verkligen receptionstens ansträngningar men hade jag fått välja mellan mitt superiour rum på rätt hotell & den suite jag fick på det andra Scandic så hade jag alla gånger tagit mitt bokade rum på rätt hotell.

Hur ska man undvika sådana här problem? :confused:

(Jag är medlem i Scandic friends med över 30 nätter (3rd floor)).
 

Llehs

Medlem
Förr i världen kunde man ringa in till hotellet och välja rum. Och få ett rumsnummer.
Det kan vara så att det enbart var på "mitt" stadshotell det gick att göra så. Numera har man bytt kedja och bokningssystem.
Jag hade en gång i tiden en att-göra-lista vid egna hotellbokningar.
Dubbelkolla bokningen nån dag innan, begära rökfritt (då behövdes det!) och försöka få badkar+utsikt mot någonting (detta brukar indirekt betyda lite bättre rumsstandard, men det kan man ju inte be om).

På den tiden funkade det iaf så att alla bokningar låg i en inkö. Sedan "seat:ades" folk när man kom till incheck. Valet av rum styrdes av städpersonalens inrapporteringar (och hur gästen uppförde sig).

En annan sak är att man kan ha anledning att bli lite misstänksam om incheckningspersonalen är ovanligt frågvis.
"-Hur var namnet igen... Och hur många nätter?"
Det hände ofta att bokningar inte fanns. Då körde man en snabb walk-in-incheckning och försökte få så mycket info att man kunde söka reda på bokningen alt. be morgondagens personal att lösa problemet vid utcheck...
 
Alla kedjor överbokar är man får tillfälle, så även Scandic. Självklart finns det undantag när man inte gör det och detta är när man har stora kongresser i stan eller då man vet att hela destinationen kommer vara fullbokad.

Jag har jobbat ett antal år som receptionist på ett större hotell och sk. turn-away förekom naturligtvis. Självklart är det inget man tycker är roligt när man tvingas förklara för en gäst som efter en oftast tuff arbetsdag med massa möten bara vill ha sitt rum att gå till. Generellt ska man alltid erbjudas ett bättre alternativ. I detta fall fick du en möjlighet att stanna kvar på hotellet, men då leva med ett betydligt mindre rum. Sedan blev du inbokat på ett annat Scandic och fick dessutom en svit (även om det kanske inte var vad du hade väntat dig). En fråga, hur tog du dig mellan dessa två hotell? Hotellet ska alltid ersätta dig för evenuella kostnader om du t ex. tog en taxi. Rutinerna vi hade när jag stod i receptionen (förutsätter att man går efter samma rutiner idag) är att man ringer på ankomstlistan för att bekräfta en kunds bokning. Problemet med en bokning som kommer via en resebyrå/GDS är att man oftast inte får med gästens telefonnummer utan det telefonnummer man får går till resebyrån, som oftast har stängt när man ringer. Mitt bästa tips, även om det medför extra arbete för dig är att du:

a) uppger ditt Scandic Friends nummer när du bokar hos resebyrån. Då kan de göra en notering i t ex. Amadeus som då följer med som ett meddelande när bokningen automatiskt går in i hotellets system.

eller

b) ringer till hotellet på dagen, förklarar att du har en bokning. Då gör man en notering i systemet. Just b-alternativet ska ju hotellet själva göra. Att ringa upp dig och dubbelkolla. Men det kanske saknades ett telefonnummer.

Att turna är som sagt inget kul, speciellt när man har en gäst som är med i vårat gästprogram. Det visar på att gästen är lojal mot en hotellkedja. Något som man aldrig kan eller ska ta för givet.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Att rummet är "garanterat" betyder, som du märkt, noll och intet. I princip betyder det bara att datorn sa OK när resebyrån försökte boka, men det innebär inte att du faktiskt är garanterad att få ett rum.

Som redan nämnts i tråden beror detta på överbokning och det kan drabba dig oavsett vilken hotellkedja du bor på och hur du bokar. Det bästa du kan göra enligt mig, är att se till att hotellet har ditt medlemsnummer i bokningen - då är det mycket mindre risk att det är du som blir bumpad.
 

telelina

Medlem
Tack agehall och Mattias Edstrom.
Jag har sagt till resebyrån att lägga in mitt Scandic friends redan men det verkar inte fungera. Vanligtvis bor jag på ett Scandic utanför stan nära kontoret och där är det aldrig några problem.
De gånger jag anlänt sent på dagen har jag ringt och sagt det, men jag brukar anlända kring lunch så det har aldrig varit några problem. Ang att de ringer runt så har de mitt nr men jag får jobba hårdare på att få in medlemsnr alltså.
 

xvikmic

Medlem
Tycker inte att du kan begära så mycket mer, du fick ett alternativ att bo kvar på hotellet - som du nekade.
Så fick du ett annat alternativ att bo i en svit på ett annat hotell.

Vad mer kan man begära? Eventuellt lite bonuspoäng eller någon matvoucher för problemet, men inte så mycket mer.
 

A380*G

Medlem
OT men ändå... hade en Flexbokning på Scandic Sydhavnen i söndags. Hade specifikt bett om att de skulle bekräfta tidig incheckning innan ankomst. Anlände till hotellet kl 10:30 och danska tjejen i receptionen tittade på mig som om jag var ett ufo när jag sa att jag skulle checka in. Vi har absolut ingenting före kl 14:00 sa hon. Jag påpekade att jag begärt bekräftelse om tidig incheckning men för henne var det lika lite värt som ett glas vatten. Jag tackade för den utmärkta servicen och sa att jag åker till ett annat hotell istället. Hade varit inne i receptionen under 3 minuter men när jag kommer ut är jag på väg att få en p-bot! Är redan irriterad så när jag ser det blir jag halvt förbannad och skäller ut idioten till p-vakt och frågar om man inte ens kan checka in utan att få p-bot. Han hinner inte ens svara innan jag säger att skithotellet hade ändå inga rum. Åker snabbt iväg.

Åker iväg till Radisson BLU, ställer bilen utanför entrén (utan att få p-bot!!!!!!) och talar med personalen. De säger att de kan ge mig rum direkt när de hör min historia, dessutom är det gratis parkering denna veckan. Bokar på nätet i mobilen och 5 min senare är bilen parkerad och jag sitter på mitt rum. Tack Radisson BLU! Aldrig mer Scandic!
 

xvikmic

Medlem
OT men ändå... hade en Flexbokning på Scandic Sydhavnen i söndags. Hade specifikt bett om att de skulle bekräfta tidig incheckning innan ankomst. Anlände till hotellet kl 10:30 och danska tjejen i receptionen tittade på mig som om jag var ett ufo när jag sa att jag skulle checka in. Vi har absolut ingenting före kl 14:00 sa hon. Jag påpekade att jag begärt bekräftelse om tidig incheckning men för henne var det lika lite värt som ett glas vatten. Jag tackade för den utmärkta servicen och sa att jag åker till ett annat hotell istället. Hade varit inne i receptionen under 3 minuter men när jag kommer ut är jag på väg att få en p-bot! Är redan irriterad så när jag ser det blir jag halvt förbannad och skäller ut idioten till p-vakt och frågar om man inte ens kan checka in utan att få p-bot. Han hinner inte ens svara innan jag säger att skithotellet hade ändå inga rum. Åker snabbt iväg.

Åker iväg till Radisson BLU, ställer bilen utanför entrén (utan att få p-bot!!!!!!) och talar med personalen. De säger att de kan ge mig rum direkt när de hör min historia, dessutom är det gratis parkering denna veckan. Bokar på nätet i mobilen och 5 min senare är bilen parkerad och jag sitter på mitt rum. Tack Radisson BLU! Aldrig mer Scandic!

Alla kan ha en dålig dag, men med ditt uppförande där ifrågasätter jag dig hur pass civiliserad människa du är.
 

telelina

Medlem
Tycker inte att du kan begära så mycket mer, du fick ett alternativ att bo kvar på hotellet - som du nekade.
Så fick du ett annat alternativ att bo i en svit på ett annat hotell.

Vad mer kan man begära? Eventuellt lite bonuspoäng eller någon matvoucher för problemet, men inte så mycket mer.

Hur menar du? Jag har inte "begärt" något annat än att få det rum jag bokat (eller vilket rum som helst i normal storlek).
Min fråga i forumet var tips om hur jag underviker detta i framtiden, vilket jag också fick svar på. Jag vill alltså INTE ha kompensation, bara undvika det i framtiden.
 

flybob

Medlem
Om de är garanterade enligt resebyrån, kan man inte vända sig dit för råd då? Hur lång var din vistelse? Var det fullt under hela tiden?
 
Toppen