Senaste nytt

Beijing för tjugotolfte gången

jlo

Medlem
Jag ska på en affärsresa till Beijing, igen, men har fastnat i att oftast gå till samma barer och restauranger på kvällarna.

Jag stannar i en vecka och jobbar fram till 18 under dagarna, kvällarna är oftast obokade även om 1-2 kvällar är uppbokade med kollegor osv.

Jag reser oftast själv och letar efter ställen med bra mat eller god öl som passar att sitta själv, gärna i närheten av SanLiTun. Gärna med livemusik där det inte är folktomt 19-22. Efter klockan 22 brukar det trilla in folk på de flesta ställen men många ställen är helt tomma på folk tidigare på kvällen, jag antar att många sitter och äter men det är trist att dra ut på en måltid när man är själv..

Har BC några bra tips som ni tror passar mig?
 

ESSA

Medlem
Den här tråden har jag missat.
Beijing är lite av en favoritstad, besökt den vid flera tillfällen och bott där ett läsår när jag pluggade Mandarin.

Om du vet långt i förväg att du ska dit kan du alltid försöka boka en plats på Black Sesame Kitchen Man sitter tillsammans med de andra gästerna kring samma bord. (Försök att hamna på main table). I det stora rummet har du köket i ena änden av bordet. 10 rätter inkl importerat vin och/eller öl för 300 Yuan. Du slipper äta ensam och du lär garanterat få intressanta samtal med den härliga blandning gäster som är där samtidigt. Detta ligger dock inte i närheten av The Village men väl värt omvägen!

Gillar du Hot Pot kan du ta en liten promenad söder ut från Sanlitun. Precis öster om SOHO går en gata ner. Ca 10 minuters promenad på en tvärgata österut hittar du Hai Di Lao Huo Guo. Öppet dygnet runt! Vill du testa grishjärna kan du göra det där. Smakar egentligen inget annat än den buljong och dip du valt. Konsistensen är "obefintlig". Faller bara sönder i munnen. Kan du hantera dina hjärnspöken kan det vara kul att ha testat. Normalportion är fyra hjärnor... 24 Yuan senast jag var där...
De gör också nudlar, två grabbar slänger nudlar i en show. Det är en kedja restauranger så fråga nån kines kan de berätta var närmsta ställe är.

Har ingen aning om när folk dyker upp på jazz-klubben vid "The Place". Men gillar du cigarrer är det dit du ska. Live-band.
The Place ligger också söder om Sanlitun, strax nord-ost om Silk Market. Torget är täckt av ett tak som jag gissar har världens största LED-skärm. Tänds ca 19.30.

Hojta till om du önskar fler förslag!
 

jlo

Medlem
Tack för tipsen. Jag har testat grishjärna på en annan hotpot tidigare och även om jag inte kommer att äta det igen, så är det en kul historia.

Jag var i Beijing för några veckor sedan och kan själv rekommendera Centro som ligger i Kerry Hotel. Trevlig livemusik och skön atmosfär.
 

nilsson

Medlem
Jag får ju alltid middagssällskap från vårt kontor varje gång jag är i Peking, men jag kan rekommendera Da Dong för fantastisk anka.
 

johhenrik

Medlem
Hehe, när jag gick ut och käkade med mina kinesiska kollegor så skrattade de åt mig och mina val av mat. Jag tog Anka och annan "klassisk" kinamat. "You're picking all the cheap stuff" sa de och skrattade. Så akta så du inte ser ut som en turist. ;)
 
Jag snor denna tråden. Likt trådskaparen så skall jag ännu en gång till Beijing. Jag kommer ha några timmar en måndag eftermiddag (landar vid 13, så räknar med att ha väskorna på hotellet vid 15). Finns det någon som har tips om vad jag skall göra? Jag har besökt torget och förbjudna staden fler gånger än jag kan minnas (jag gillar stora torg och parker ;)). Jag brukar gå runt i hutongerna söder om torget. Sommarpalatset, trumtornet, muren osv har jag redan kollat på. Alla Beijing-experter, vad föreslår ni?

När det gäller mat så måste det ju varje gång bli Peking-anka. Mina favoriter är DaDong och Made in China (Hyatt).
 

Tur-Ture

Medlem
Var i Beijing i förra veckan (för 6'e gången). Helt klart en av mina favoritstäder...men jag kände att jag gjort alla måsten (torget/staden/muren/sommarpalatset etc). Men i Fredags morse så tog jag i alla fall metron till Himmels-templet och måste säga att jag gillade det skarpt.

Framför allt gillade jag den jättestora parken där mängder av folk (mest äldre o barnlediga) samlades för att spela kort, dansa och sjunga. Det dansades och sjöngs överallt, bl.a. så lyssnade jag på allsång (som jag normalt avskyr), den här var traditionell kinesisk (tror jag) och otroligt suggestiv.

Inträdet till parken är bara 10RMB, vill man sen kolla in templet så kostar det 30RMB och det var det värt tycker jag.

Lagom liten utflykt att spendera 2 timmar eller så på. Sen ligger Pearl Market tvärs över gatan utanför parkentre´n om man vill köpa hem nån jacka eller så.

Nästa gång får det dock bli en snabb t.o.r till Xi'an istället, borde väl att gå att boka Air China med EB poäng...
 
Toppen