Senaste nytt

Betydligt färre Eurobonus poäng än jag förväntat mig

petsky

Medlem
Hej

Ny här pa forumet och tyrr blir väl första posten en klagan/fraga. Inte sa positivt, men skulle gärna vilja ha lite mer info innan jag gar vidare med den här fragan.

Saken är den att jag vid ett antal tillfällen fatt betydligt mindre EB poäng än vad som statt när jag bokat. Har reagerat att jag flugit Zürich-Stockholm vid ett antal tillfällen och bara fatt 250 poäng trots att det inte varit i lägsta bokningsklass. Sa nu senast tog jag en screenshot fran bokningen pa hemsidan och där star att jag med denna resa kommer att tjäna 2000 poäng, men i dag gar jag in och tittar och likt förbenat har jag bara fatt 250 poäng för den aktuella resan. Ringde upp supporten vilket ju kanske var korkat en fredag kväll och de svarade goddag yxskaft att det berodde pa bokningsklass och andra faktorer. När jag stog pa mig och kunde ange vilken bokningsklass det var och vad som stog när jag bokade kunnde de inte svara utan jag skulla aterkomma i morgon.Har inte hunnit sätta mig in 100% i reglerna ännu men man tycker ju att de borde sta vid vad som ges pa hemsidan. Anledningen till att jag bokade resan just pa detta sätt är att skulle fa 2000 poäng med EB istället för 1200 pa aegan.

Sa är detta nagonting som hänt andra och är det lönta att försöka sta pa sig med avseende att det enda jag har för att styrka det hela är ett screenshot.

Ideer och hjälp skulle storligen uppskattas
 

Dr. Miles

Expert
Hej petsky, välkommen till BsuinessClass.se!

Kan det vara så att flighten var opererad av SWISS och inte av SAS?
I så fall kan det vara så att ett bokningsklass som ger 100% EB poäng på SAS, kanske förvandras det till 25% EB poäng bokningsklass på SWISS. Det är bara en teori.
 

agehall

Medlem
För att kunna hjälpa dig Petsky, så behöver vi nog veta vilken bokningsklass du bokat och vilket bolag som operarade flighten.
 

rob74

Medlem
Bokade du på Swiss hemsida? I så fall är poängen som redovisas knutna till Miles&More-programmet och inte EuroBonus.
Dock har jag för mig att om det står att du ska få 2.000 poäng för en sträcka, t ex ARN-ZRH, så är det en bokningsklass i Business. Och ja, på en LX-opererad flight brukar detta bli 2.000 EB-poäng. Har du code-share med LX-nummer på SAS så bör du i Business få poäng som en vanlig SAS-opererad flygning (med EB statusbonus +15% för silver och +25% för guld).
Vad som händer mellan olika klasser i Economy LX vs SK vet jag inte, då jag inte rest på dessa.
Just hur detta översätts kan vara en riktig snårskog.
 
Last edited:

petsky

Medlem
Tackar för input sa länge.

För att dra detaljerna sa var det i economy extra, jag har inte exakt vilken bokningklass det var i framför mig just nu. Jag bokade denna resa via SAS hemsida. Bada in och utresa kördes av Swiss och det är väl det som är anledningen till att man tappar en massa poäng i översättningen till EB. Sa langt är jag med pa resonemanget.

MEN

Anledningen tiull att jag bokade denna resan via SAS hemsida och inte via Swiss direkt var just att det stog att jag skulle fa 2000 poäng hos SAS (skillnaden i pris var obefintilig mellan de 2 bokningsställena). Hade jag gjort som vanligt och bokat via Swiss hemida och konverterat poängen till miles and bonuses hade jag fatt 1200 poäng.

Sa fragan landar allts ner i: Hur macket är ett besked fran SAS hemsida värt (tog en screendump eftersom jag reagerat pa samma fenomen tidigare)? När jag bokade stog det att jag skulle tjäna ett visst antal poäng och i just de här fallen var anledningen till att jag bokade där jag gjorde att utifran en viss resa maximera poängen jag fick.

Jag skall kontakta SAS igen pa mandag och se vad da har för besked.

Aterigen, tackar furstnämligt för hjälpen.
 

agehall

Medlem
Här har vi ett problem: Swiss har inte economy extra. Om du blev bokad i bokningsklass S, vilket är en av SAS Economy Extra klasser, så är det räknat som low economy när flygningen utförs av Swiss.

Det låter som att SAS hemsida visat fel information för dig. Om man jämför med tex LH, så brukar deras hemsida vägra visa miles om man väljer flyg som är code-shares, just av anledningen att det kan räknas annorlunda. Grundregeln inom Star Alliance är att du får miles/poäng enligt bonusprogrammets regler med det bolag som utför flygningen. Det är därför oerhört viktigt att alltid kolla vilka bolag man faktiskt ska flyga med och verifiera att de bokningsklasser man tänker boka ger poäng i det FFP man vill kreditera till.
 
Jag skulle fråga SAS om de inte vill stå bakom informationen de presenterar dig på sin hemsida och kanske fråga om samma sak även gäller deras priser, ifall priset egentligen skulle varit lite lägre fast de visade fel! ;)
 

petsky

Medlem
Da har vi rett ut varför konvertingen blir sa avig mellan de tva bolag.

Fragan hadlar alltsa mer om vad informationen som de ger under bokningsprocessen är värd, man tror man bokar en biljett till malmö och hamnar i lulea liksom. Har nu pratat med kundtjänst och mailat in skärmdumpar till dem sa far vi se vad de aterkommer med för besked.

Den lilla rättshaveristen inom en vill ju klart sätta pa sig foliehatten och driva ärendet till högsta europaöverdomstolen för mänskliga rättigheter, MINST :)

Pa allvar blir jag lite grinig eftersom det var just poängen som fick mig att boka och betala via SAS istället för med Swiss direkt och hade jag gjort det hade jag fatt 1200 poäng.

Aterkommer när jag fatt mer besked.
 

Dr. Miles

Expert
Det är typiskt SAS IT grej...
Jag har ingen aning om hur SAS IT fungerar, men kör de inte något beta test innan de kör sidan på riktigt? :confused:

Har de egna utveckalre eller är det outsourcad till typ Indien?
 

Bonden

Medlem
Nu skall jag inte på något sätt försvar SAS, men flygbolagens it system är nog inget man vill ta i med tång direkt.. Gamla system som har "patchats" i oändlighet, svindyra stordatoravtal, miljoner rader av cobol osv..
Dessutom är amadeus ett system som inte är smidigt för fem öre..

Men det man kan tycka är att de borde vara generösa i sin kompensation när de vet att fel sker ofta. Lufthansa är ett föredöme där tycker jag, när saker inte funkar som du vill skickar man ett litet trevligt mail som beskriver problemet och whips så trycks det in ett antal tusen extrapoäng på ditt M&M konto!
 
Toppen