Senaste nytt

Swiss: Mycket imponerande kundvård

Senator

Moderator
Vänner,

Jag tänkte först lägga denna till tråden om "LH Gruppen, det här har ni gjort bra" men jag tyckte detta var ett såpass unikt exempel på fantastisk kundvård att det förtjänar en egen tråd.

Jag sprängde min budget med min Förstaklassresa till USA i somras. Visst har jag åkt Swiss First ett antal gånger tidigare, men då som Comp Upgrade eller uppgradering med vouchers. Som några kanske minns så var jag lite missnöjd med utbudet i Swiss First/HON loungen på O'Hare. Dock var jag så överlycklig över själva flighten att jag skrev till Swiss och fick svar nästa morgon.

Under veckan kom den en avi från Posten om ett rek brev, och först idag tittade jag själva avin och insåg att det var från Schweiz. Då jag håller på att avveckla en verksamhet i Schweiz, var jag helt övertygad att det var någon myndighet från en kanton eller kanske nya kreditkort från Swisscard då mina Miles & More kort skall snart bytas ut. Så det var med lite halvkonstiga känsla jag gick till Posten på ICA Vanadisvägen idag.

När jag hämtade ut mitt paket var det första jag såg den gröna tulldeklarationen där det stod: "Tea, value €1". Sedan såg jag avsändare: Swiss International Airline. "Ja ha tänkte jag, vad kan detta vara?".

När jag kom hem, öppnade jag detta och öppning av min mun måste ha varit väldigt stor :) Helt otroligt att få ett sådant personligt brev, och med uppmuntran att ta kontakt med feedback. Det är rätt tydligt att Swiss har himla bra koll, och det visar åter (IMHO) att Swiss är juvelen i koncernen. LH FCT i alla ära, men nej... Det är Swiss som gäller framöver om jag skall pröjsa flera biljetter i Förstaklass.

Swiss Letter.jpg
 

Åbobo

Medlem
Bra gjort. Tyvärr flyger Swiss inte längre från Finland. Men det som jag ville berätta var att Finnair erbjuder också Sirocco te på business class melan H:fors och Asien/Amerika.
 

swede77

Medlem
En stor applåd till Swiss. Just en sådan sak som skulle få mig att återkomma som kund!
Med Zurich som bas skall jag absolu prova SWISS F.
 

Jonas C

Medlem
SWISS tycks vara de enda i LH Gruppen som förstår värdet av lojalitet. Stort kudos!

Sen misstänker jag väl också att Herr Senator är exakt den typ av kund de vill behålla efter alla "enfranzments" :)
 

Swisser

Medlem
Senator,

Det verkar vara riktigt bra te som du har fått. Jag kollade upp Siroccos webbsida och hittade följande betr de två teer som du har fått (tyvärr är infon på tyska, men jag antar att du och flera andra förstår vad de skriver):

Sirocco Bio-Tee

Erstklassige Bio-Qualität

Unsere Tees stammen ausschliesslich aus kontrolliertem biologischem Anbau.
Die edlen Teebeutel sind handgefertigt und biologisch abbaubar.


Gentle Blue – Bio Earl Grey

Der noble Schwarztee-Klassiker begeistert mit einem Hauch zitroniger Frische, die er der biologisch kultivierten Bergamotte verdankt.

Earl Grey ist eine Teemischung, die ursprünglich aus ausschliesslich chinesischen Teesorten bestand und mit dem feinen, duftig-bitteren Öl der Bergamotte leicht aromatisiert wurde.

Der Tee wurde nach Charles Grey, 2. Earl Grey (1764–1845) benannt. Dieser hob 1833 als britischer Premierminister das Preismonopol der East India Company im Teehandel mit China auf. Jedoch ist der Tee keine eigentliche Erfindung dieses Earl Grey. Die Legende besagt, dass bei einem Sturm auf der Überfahrt die Ladung stark durcheinander geschleudert wurde und sich Bergamotte-Öl auf die Teeballen ergoss. Lord Grey liess sich bei der Ankunft des Schiffes in London die Schäden zeigen und beschloss, zuerst den Tee zu degustieren und dann zu entscheiden, ob die Ladung vernichtet werden müsse. Der Tee kam bei Freunden und Bekannten jedoch so gut an, dass der Earl beschloss, den «aromatisierten» Tee in den Handel zu bringen.

Ein Earl Grey wird heute nicht mehr nur aus chinesischen Teesorten gemischt, sondern auch aus indischen Sorten (Darjeeling) und passt hervorragend zu leicht salzigen Speisen und kleinen Snacks.

Ein Earl Grey sollte bei einer Wassertemperatur von 95–98°C aufgebrüht werden (das Wasser nach dem Kochen im Wasserkocher kurz stehen lassen und warten bis es nicht mehr kocht).


Maroccan Mint – Marokkanischer Bio Minztee

Fasziniert mit unvergleichlich intensivem Aroma und dem belebenden Duft echter marokkanischer Nanaminze. Ein erfrischender Genuss für alle Sinne.

Im Gegensatz zu der bei uns weit verbreiteten Pfefferminze stammt die Minze für unseren Moroccan Mint – wie der Name bereits sagt – aus Marokko. Die so genannte Nanaminze ist eine natürliche Varietät der Grünen Minze (engl. «Spearmint») und wesentlich milder und süsslicher im Geschmack. Die Minze enthält kein Menthol und ist daher auch für Geniesser mit empfindlichem Magen zu empfehlen.

Die Minze wirkt sehr durstlöschend und das lang anhaltende Aroma ist ein wahrer Genuss.

Erst ganz wenige Mengen reiner marokkanischer Minze werden überhaupt exportiert – und entsprechend gering fallen die Mengen an verfügbarer biologischer Minze aus.

Kräutertees sollten bei einer Wassertemperatur von 95–98°C aufgebrüht werden (das Wasser nach dem Kochen im Wasserkocher kurz stehen lassen und warten bis es nicht mehr kocht).

Information från: A. Kuster Sirocco AG
 

Johan_G

Medlem
Det var verkligen fint gjort av Swiss, det är kul att se att det finns någon i branschen som inte har hakat på trenden med att börja behandla varje kund som den sista.
 
Toppen