Senaste nytt

Scandic vill städa rum på 45 sekunder

Alx

Medlem
Det förklarar varför jag ofta uppfattar Scandic som likvärdigt Holiday Inn Express. De nyöppnade hotellen är OK i något år eller två sen blir rummen FÖR skitiga och sunkiga.

HIE kan jag förstå eftersom de är ett tydligt lågpris hotell. Men Scandic? Med de hotellpriserna de ofta tar ut borde de väl ändå ha råd med sin lågavlönade städpersonal?
 

sembl

Medlem
Kom att tänka på en scen ur radioprogrammet Hassan när jag läser detta. Han kollar med ett hotell i Växjö eller liknande och undrar om det är enkelt att spola av annars vill han inte ha det.
 

Stefan62

Medlem
Men Scandic? Med de hotellpriserna de ofta tar ut borde de väl ändå ha råd med sin lågavlönade städpersonal?

Ja, man kan ju verkligen fundera...

I flera svenska städer använder Scandic-hotellen personal från Samhall för städning - dessa är mycket lågt betalda och det märks på städningen. Scandic-hotellen i Karlstad är ett exempel.
 
Last edited:

JonW

Medlem
Ja, man kan ju verkligen fundera...

I flera svenska städer använder Scandic-hotellen personal från Samhall för städning - dessa är mycket lågt betalda och det märks på städningen. Scandic-hotellen i Karlstad är ett exempel.
Eftersom jag har stött på dessa företeelser en del vill jag påtala några saker:
1. De indikerade tiderna är för ett "stanna" rum utan lakansbyten. Det är en väldig skillnad i tidsåtgång mot en
bytesstädning eller vid lakansbyte.
2. Tiderna är sannolikt snittider. Då ska man komma ihåg att vissa rum aldrig behöver städas öht. Många hänger ut
"Stör ej" skylten hela förmiddagen, och då blir de utan. Andra ligger bakfulla och skriker "No service please!" när
städerskan knackar på. Sånt kommer förstås aldrig fram till hotelledningen. Skulle det däremot varit grisfest e
dyl i något rum, går det alltid att få mera tid till detta.
3. Det är en myt att Samhalls personal skulle vara lågavlönade jfrt med andra städare, likaså att företaget skulle
erbjuda speciellt låga priser för uppdragen. Snarare sysslar de med att sortera ut vilka jobb svårplacerade
faktiskt klarar bra, samt går in i nischer där andra företag av olika anledningar inte vill/kan vara med. De har inte
rätt eller intresse av att dumpa priserna utan ska agera marknadsmässigt.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Eftersom jag har stött på dessa företeelser en del vill jag påtala några saker:
1. De indikerade tiderna är för ett "stanna" rum utan lakansbyten. Det är en väldig skillnad i tidsåtgång mot en
bytesstädning eller vid lakansbyte.

Byter Scandic inte lakan varje dag om man är det man kallar "stanna-gäst"?!? :rolleyes:
 

JonW

Medlem
Byter Scandic inte lakan varje dag om man är det man kallar "stanna-gäst"?!? :rolleyes:
Haha, delikat fråga i branschen...
Nu kan jag inte Scandics rutiner, men allmänna principen för ett stanna-rum i Sverige är faktiskt att man snabbt inspekterar lakanen efter spår av "förorenande aktiviteter". Syns inga sådana hänger lakanen med i 3 nätter, t o m 4 nån gång.
Detta är rätt okänt, man är i branschen duktig på att få lakanen att kännas nya varje kväll.
 

Stefan62

Medlem
Direktrapport från Scandic Copenhagen.

Rummet har inte städats idag, men sängarna bäddats på Scandics eget lilla vis samt nya handdukar, (badrumsmattan togs bort på alla Scandic för några år sedan). Showergelen var slut så jag la behållare i badkaret för att markera detta. Nu ligger behållaren kvar utan åtgärd och man har heller inte rengjort badkaret och heller inte dammsugit golvet i själva rummet.

Detta hotell var ganska bra då det hette Sheraton och fortsatte att vara ganska ok som Scandic ända intill dess att man renoverade (!) och samtidigt bytte vd för Scandic Hotels.
 
Toppen