Senaste nytt

Någon som upplevt avundsjuka el svenska jantelagen på grund av erat jobb ?

Satt på middag igår..garavde så jag nästan tjöt.
Ett par jag inte träffat tidigare bosatta i Frankfurt varav killen var konsult och reste mycket ( HON member ) och satt och berättade om att han på grund av sitt frekventa resemönster och många långresor aldrig skulle sätta sig i ekonomi varvid en kille brevid mig fick eld i arslet minst sagt och sa att det är banne mig trist att ett företag lägger pengar på en " överklassnisse " som du...du kan gott sitta i ekonomi som alla andra vanliga människor.
Detta pågick under flera timmar så jag ska inte gå djupare in på vad som sas under kvällen men det fick mig att undra.
Så frågan lyder-har ni råkat ut för jantelagen på grund av jobb el resemönster el för den delen lön ?

För min egen del, nej inte vad jag uppmärksammat.
.
 

Senator

Moderator
Torbjorn.

Inte direkt som du beskriver här. Utmaningen är att mänskor som inte har landat i JNB, KUL, SIN, eller BKK klockan 06:00 på morgonen, duschat sen dragit rätt på 6 dagars arbete (11t per dag) inte vet vilket slit detta är. Man tror att vi enbart lever ett lyxigt glassigt liv som vi vet det inte är. Det finns en rad platser runt i världen jag har varit där jag inte har sätt annat en ett hotell, flygplats och några restaurangen trots att jag har varit en vecka. Så jag förklarar ofta hur livet ser ut, och då säger 9 av 10: inte för mig!

Jag var inte där, så jag kan inte bedöma vad som hände. Jag misstänker dock att killen hade (innan) retat upp den andra killen med annat, så detta var bara en sak i en rad. Sen beror det också på hur man lägger fram detta. På mitt förra jobb där vi hade en "business only policy" var detta en del av livsstil. Motkravet var resor på lördagar, söndagar, resa långt bort etc. Lägger man fram helheten, har jag få som vill byta med mig.
 
njae vi gick runt bordet och berättade vad vi gjorde osv...han tände till när han hörde ordet konsult har jag hört i efterhand.
Yrket konsult är enligt honom ett negativt ord och ett " lyxlirar kneg ".

Får stå för honom, jag tror inte han fick chansen att berätta det du ovan berättat så kanske gubben skulle sänka garden lite.
 

A380*G

Medlem
Generellt sett finns det en hel del som tycker jag lever ett glassigt liv med långväga resor på relativt kort varsel. Indien ena veckan, sen Kina och kanske även Brasilien. Men när jag berättar hur en normal vecka ser ut så brukar de lugna ner sig.

Ex:
Åka hemifrån söndag kl 15. Ta flyget ARN - MUC - GRU och landa lokal tid strax för 06:00 måndag morgon. Åka till hotellet, checka in, duscha och äta frukost. Åka till kontoret kl 9 och jobba till kl 18. Tillbaka på hotellet kl 19 för att direkt gå ut och äta middag. Tillbaka på hotellet ca 22-23. Jobbar och svara på mail fram till 02. Väckarklockan ringer 06:30 och bilen till kontoret går 08:00. Sen börjar det om...
Alla flygresor i ekonomi pga resepolicyn...

Min sambo var med mig på en resa tidigare i år. Först nu förstår hon varför jag är tröttare när jag kommer hem från en tjänsteresa än innan jag åkte.
 

agehall

Medlem
Jag kan bara hålla med. De flesta man pratar med tycker att man verkar ha ett jätteglassigt jobb när man bara reser runt hela tiden. Och visst är det kul att resa, även om man inte hinner se något på orten man åker till, men det är ju även rätt slitsamt. Precis som A380*G nämner, så är det få som inser att det ofta innebär att man reser på söndag och inte allt för sällan kommer hem på lördag...
 
De flesta "normala" människor reser 1-2 ggr om året på charterresa eller semesterresa och vad gör dem där? Softar! Allt serverat och klart, inga deadlines att passa. Därför tror man att resa i jobbet är också samma, om 12-14 timmars arbetsdag har de inte hört talas om, det finns ju endast i u-länder, eller hur? ;)
 
Det är ju med resande som med många andra jobb, man kan tycka det låter glassigare än det faktiskt är. Jag skulle gärna resa mer i jobbet än jag gör idag eftersom jag nog tycker det är roligt, trots de långa dagarna och den relativt enformiga: Hemma-Flygplats-Hotell-Jobb-Hotell-Flygplats-Hemma. Rinse and repeat!

Gör man ett par sådana resor per år (långväga) så går det ju an att åka ekonomi, men skall man göra en i månaden eller ännu mer frekvent så blir det ju påfrestande att behöva spendera många nätter sovandes sittandes och ta en dag ledigt för att anpassa sig (speciellt österut).

Sätt de som tycker det bara är glassigt på konstant resande med kort varsel på sånt här schema och se vad de tycker!
 

majer

Medlem
Jag instämmer med vad som sagts tidigare.
Fick en del gliringar från min sekreterare förra året när jag lämnade in min reseräkning efter att ha varit på resande fot i 4 månader. 200 000 stack väl i ögonen på henne och inte blev det bättre när jag berättade att minst hälften av detta är bara pengar som jag låg ute med.
Annars blev väl en kompis avundsjuk när han frågade om jag åt på restaurang varje dag. Ja - var annars? Och är det något jag saknar när jag är ute och reser så är det hemlagat.
Man blir aldrig nöjd, gräset är alltid grönare på andra sidan.

Yrket konsult är enligt honom ett negativt ord och ett " lyxlirar kneg ".
Vi brukar anse konsulterna som dem som vi tar in för att göra skitjobben som ingen annan vill göra. :)
 
Last edited:
Håller med! Det finns ju få så tråkiga saker som att gå ut och äta varje dag på en längre resa ensam. Usch vad man saknar att laga mat hemma då!
 
Toppen