Senaste nytt

Maximera bonus/rewards på budgetresa

forastero

Medlem
Ponera att du har sisådär 180 NOK i Norwegian-poäng, varav en del förfaller om de inte används vid bokning innan årsskiftet. Du har också Eurobonus Bas-medlemskap och BAEC med patetiskt antal poäng (plus Marriott Rewards som krediteras till BAEC). Du tänker dig att åka på en kortare resa under våren och boka ditresan med Norwegian för att använda upp all bonus, och sedan åka hem med annat bolag. Budgeten är begränsad, dvs ekonomiklass om det inte finns riktigt bra deals. Vart skulle du resa och när?

Kreativa förslag är väldigt välkomna :)
 

Jacob

Medlem
Jag har inte koll på hur Norwegians bonusprogram fungerar, men med exempelvis Eurobonus kan du inte boka enkelbiljetter. Du kan förstås boka en enkelbiljett, men det kostar lika mycket som en tur och returbiljett.

Varifrån hade du tänkt att åka?
 

Dr. Miles

Expert
men med exempelvis Eurobonus kan du inte boka enkelbiljetter. Du kan förstås boka en enkelbiljett, men det kostar lika mycket som en tur och returbiljett.

Jag tror att man kan boka enkelresa bonusresor på SAS/Blue1/Wideroe opererade flighter för 60% av poäng som behövs för returbiljett med SAS EuroBonus poäng.
 
Jag har inte koll på hur Norwegians bonusprogram fungerar, men med exempelvis Eurobonus kan du inte boka enkelbiljetter.

DY Reward funkar på följande sätt att du;
Som privatperson registrerar du dig under My Reward. Du kan tjäna CashPoints både på privat- och affärsresor.

  • CashPoints på biljetter
  • 2 % på Lågprisbiljetter
  • 10 % på Fullflexbiljetter
  • Använd dina CashPoints när du vill
  • Använd dina CashPoints som hel-eller delbetaling av resan
 

Alx

Medlem
AHO har helt rätt. Det är ganska länge sedan SAS införde enkelbiljetter för 60% av ToR. Mycket bra, men 50% vore optimalt! ;)
 

forastero

Medlem
Som Tommy P skrev ovan så ska det funka att använda poängen på DY när som helst, man får välja varje gång man bokar om man vill använda sina poäng eller inte. Däremot är de bara giltiga i två år (fr o m årsskiftet efter intjänandet) vilket inte framgår förutom i villkoren, så det är nog många som missar det...jag hade inte vetat om det om de inte skickat ett varnings-mejl för ett tag sedan.
 

Gnopps

Medlem
Om jag förstår dig rätt vill du betala hemresan? Jag tror att momondo.com klarar av att söka resor med två enkelbiljetter på olika bolag, så sök där till olika destinationer. Alternativt kolla på Norwegians lågpriskalender vart du kan få billiga resor och sök sedan enkelbiljetter på valfri jämförelsesida för hemresan. Vill du betala för hotellet så är lyxhotell i Berlin och Warsawa förhållandevis billigt.
 

forastero

Medlem
Hm, Warszawa kanske vore nåt. Har aldrig varit där. Kollade på Budapest och Prag också, båda går att hitta rätt billiga enkelresor till/från.

Men nu funderar jag att istället använda Norwegian-poängen till en resa till mina föräldrar och vänta med utlandsresor till april eftersom jag har intjänandeår april-mars på Eurobonus och skulle kunna nå upp till EBG med lite kreativa lösningar under nästa år... Kan dessutom kombinera det med att åka till länder jag inte besökt än :D Blir dock fortfarande budgetresor eftersom jag är "mellan jobb" som man säger...men Östeuropa är väl förhållandevis billigt överlag och de flesta länder där har jag inte varit till.

Är det några speciella länder där t ex Marriott-hotell (eller annan kedja som ger poäng i *A eller BAEC) brukar vara en bra deal?
 
Toppen