Senaste nytt

Bästa PIFE (private IFE) - vad föredrar ni?

agehall

Medlem
Det verkar sig inte bättre än att någon klåfingrig person lagt beslag på min älskade iPad 1. Därför är jag nu i behov av en ny IFE-anläggning och vill gärna ha lite synpunkter och förslag.

Först lite bakgrund; Jag har alltid älskat min iPad 1 eftersom den gör det jag vill utmärkt. Den spelar film och musik samt har GPS. Dessutom laddar den snabbt och har 10h batteritid när jag tittar på film. Även om jag hade en 3g-variant, så spenderades 99% av all tid i flight mode. Den största anledningen till 3g var egentligen GPS.

Jag kikar nu på nya iPad (ja, jag vet att det troligen kommer en ny i november, så jag ska inte handla imorgon!) och blir lite kluven till om man ska sikta på en mini eller en vanlig iPad. iPad mini vore nog trevligare som GPS i bilen men hur är den när man tittar på film? Är den inte lite för liten då?

Ska man skita i 3g och köpa en extern GPS istället? Finns det några riktigt bra alternativ till iPads? (Jag är över lag riktigt less på Android, så de måste vara otroligt mycket bättre för att det ska vara aktuellt...)
 

Loffe

Medlem
Jag, eller ja familjen, äger en iPad2 och två stycken Mini. Efter inköpet av minisarna använder jag i princip aldrig iPad2:an. Helt plötsligt kändes den tung och otymplig. Jag kör bara med Wifi modellerna då GPS är inbyggt i bilen och jag sällan använder det ändå. För film på t.ex flygplan tycker jag minins skärm räcker till alldeles utmärkt plus att den är grymt smidig att ha med sig. Jag läser mycket böcker i iBooks och där är minin helt perfekt! Väger väldigt lite så lätt att hålla upp plus att den har format som en normal pocketbok. Men det bästa är nog ändå att den inte gör så ont och ffa inte ger några bulor i pannan när man somnar underläsningen :)
 
iPad Mini > iPad alla dagar i veckan och jag är en person som tittar riktigt mycket på film.
Skulle aldrig kunna gå tillbaka till tunga klumpiga iPad. Smaken är dock som baken men det lilla formatet hos iPad Mini är något jag klart föredrar.

Bästa PIPE är dock Lenovo IdeaPad. :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1722306

Mest flexibla datorn jag haft i min ägo i alla fall. Notera att jag troligtvis varit den största motståndaren någonsin till W8 men efter ett par veckor så skulle jag knappt kunna gå tillbaka till W7. :p

Du skulle köpt den billigare varianten när elgiganten sålde ut för endast 2499:- vilket får anses som ett kap och även om cpu:n på papper är ganska kass så flyter allt bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1746775
 
Last edited:

agehall

Medlem
Andreas, vad är det som gör W8 så bra? Jag tycker det verkar helt mongo om jag ska vara ärlig, men jag har inte testat det.
 
Andreas, vad är det som gör W8 så bra? Jag tycker det verkar helt mongo om jag ska vara ärlig, men jag har inte testat det.

Som jag skrev. Jag har nyss gått över till W8 då jag var en av de största "motståndarna" till det bra länge efter jag köpte en Nokia Lumia 800 som jag inte fattade ett smack först och sålde efter 1 dag.

Men med touchscreen är W8 helt enkelt riktigt bra måste jag säga. Visst, det finns lite drawbacks här och där men det finputsas hela tiden.

Det är givetvis ovant i början men så är det med allt nytt.
Observera att W8 på en dator som inte har touchscreen måste vara det sämsta man kan köpa någonsin.

Du får väl ta och knata till en lokal handlare och pilla lite. Dock tycker jag personligen inte om att testa affärsexemplar då de är sega (läs, förstörda) och inte ger en rätt bild av den egentliga produkten.
 
Last edited:

In_Sweden

Medlem
Observera att W8 på en dator som inte har touchscreen måste vara det sämsta man kan köpa någonsin.
Jag vet inte riktigt om jag kan tänka mig att hålla med där. Jag har haft en konventionell laptop med touchscreen och windows 8 sedan årsskiftet, ganska exakt och ärligt talat så använder jag knappt touchskärmen. Ibland så sitter man i en lagom oergonomisk ställning, då passar det ibland, men 90% av tiden så tänker jag inte på den.

Det är som en snabbare, snyggare variant av Windows 7, utan vanliga startmenyn, på sättet som jag använder det.

Vad skulle jag välja? Om huvudsyftet är att kolla på video av olika slag, förmodligen en Google Nexus 10 eller en ASUS Transformerpad Infinity.
Båda har riktigt bra skärmar som inte är 4:3 format, som iPads.

Men om du inte är ett big fan av Android, så skulle jag vänta in Microsofts nya Surface 2. Bör komma lagom till slutet av månaden.
 
Jag vet inte riktigt om jag kan tänka mig att hålla med där. Jag har haft en konventionell laptop med touchscreen och windows 8 sedan årsskiftet, ganska exakt och ärligt talat så använder jag knappt touchskärmen.

Oj, smaken är verkligen olika. :)
Jag använder nästan bara touch när jag är ute i menyerna.

Vi får komma överrens om att alla helt enkelt för skapa sig en egen uppfattning men för min del skulle jag inte köpa W8 utan touch. :p
 

bstark

Medlem
Avvaktade tills minin om ut innan jag köpte en, väldigt nöjd med storleken. möjligen att upplösningen är lite klen om man kommer direkt från en retinaskärm, men man vänjer sig snabbt. Kommer säkert nya med bättre spec vid nästa event.

Brukar köra med värsta pansarfodralet på den när jag är ute och reser, då blir den lite tungt, annars har jag inget att klaga på.
 

Bergling

Medlem
Jag är kanske lite färgad, men förstår inte riktigt vad man kan ha emot Android? Ok, det finns bättre och sämre enheter, men om vi nu skall jämföra med iPad, så får man ju ta och jämföra med premium-segmentet. Spontant skulle jag rekommendera nya Asus Nexus 7. Bra skärm och bra batteritid. Ren version av Android utan en massa påkletat. Se recension här: Vi testar Asus Google Nexus 7 (2013) ? fjolårets populäraste Androidplatta får en uppföljare | Swedroid | Nordens största Androidcommunity Själv har jag en Samsung Galaxy Note 8.0. Snäppet större och med pennan så går det faktiskt riktigt bra att även utföra lite uppgifter av arbetskaraktär. Textigenkänningen är faktiskt grym. Med rätt mediaspelare så spelar den upp i princip alla moderna mediaformat.

Sedan är det ju i slutändan vad man har för övriga enheter och operativsystem som kanske styr mer. Men mer prisvärd platta än nya Nexus 7 kan du nog inte hitta.
 

agehall

Medlem
Vill man ha något som bara fungerar, så ska det inte stå android på den. Jag har använt både iPhones och (high-end) androids och Androids kommer inte i närheten av iPhone vad gäller att bara fungera. Min nuvarande HTC startar tex om spontant en gång i veckan. Den får även för sig att inte ringa när man ringer till den ganska ofta. Den har även slutat låta mig slå av och på flygplansläge. Försöker man slå av det så står den bara och säger "Låser upp SIM-kort" tills man startar om den.

Sedan ska vi inte prata om tangentbordet. På min iPhone upplevde jag aldrig att det var några stora problem att skriva saker. Men på android så saknas någon form av intelligens som iOS verkar ha. Träffar man inte 100% så blir det fel.
 
Toppen