Senaste nytt

Vilket bonusprogram i vilken flygallians bör jag välja? (för swede77)

swede77

Medlem
Hej,

Med tanke på all den kunskap som besitts på detta forum tänkte jag ställa en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, möjligen kan den också öka kunnandet för andra.

Vilken FFP i vilken Flygallians bör jag välja med följande förutsättningar? (Mina alliansknutna kort är f.n Qatar Gold, Flying Blue Silver och EBS)


-Kommer vara baserad i Zurich och Moskva mestadels.
-Reser alltid Business ibland First
-Kommer resa minst 2-3 gånger i månaden i Europa (Moskva inkluderat)
-Kommer resa long-haul till Sydostasien, Mellanöstern, Afrika minst 1 gång/4-5vecka
-Kommer resa Nordamerika/Sydamerika 2gånger/år
-Har generellt mer än 100 hotellnätter/år

Mitt fokus är på effektivitet, bra connection tider, bra business produkt med god möjlighet att sova. Priset är ganska irrelevant.

Hade tänkt börja när det nya kalenderåret 2014 startar för att maximera chanser för att nå högsta möjliga status.

Ser fram emot er assistans och information.
 

Malu

Medlem
Jag håller med Jonas. Star Alliance och Miles & More är nog bästa valet trots en del försämringar på sista tiden. Men flyger du C och F ibland då når du snabbt SEN-nivå och säkert HON också. Där är det ett bra program med bra förmåner tycker jag. Välj sedan Swiss när du kan! :)
 

NotRyan

Medlem
Håller med föregående talare, LH-gruppen och Miles&Less låter som da shit med ditt resemönster, främst för möjligheten att bli HON Circle, och även uppenbarligen en rätt trevlig tillvaro redan som SEN. Däremot verkar bonusresorna vara i dyraste laget. Ett annat alternativ är ju faktiskt Uniteds Mileage Plus, om du håller resemönstret några år så kan du bli en Million Miler, dessutom är bonusresorna billigare...

Här kan nog Alx ge en del tips....

Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
Som NotRyan skriver, United Mileage Plus är inte dåligt program om man reser i First/Business class (dock ej i P klass) på Star Alliance JV flygbolag (ANA, Air Canada, Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa, SWISS, United) + några andra flygbolag (Copa + US Airways).

Det ger ofta 250% i First och 175% i Business (ej i P klass). Dessutom man kan tjäna Premier Status bonus på ovannämnda flygbolags flygningar, vilket kan ger upp till 100% bonus miles.

Bonusresa med United Mileage Plus är fri från bränsletillägget och du kan boka din bonusresa på nätet, även för partner flygbolags flygningar.
 

Malu

Medlem
M&M ger 300% i F. P ger dålig intjäning i alla program som jag har koll på.

När det gäller bonusresor så håller jag med om att det ganska trist värde för normala nivåer, men det finns ofta intressanta Mileage Bargains inom Europa och på longhaul, både i Ekonomi och Business. Med SEN-nivå finns även möjlighet till companion awards plus att man får två e-vouchers för uppgradering vid varje förnyande. (Behövs dock två sådana för en longhaul-uppgradering.)
 

Jonas C

Medlem
SWISS P ger 200% till bland annat EB och A3, samt 150% till TK och några till. OS P ger 150% till TK, men 100% till de flesta andra.
 

NotRyan

Medlem
Kom ihåg ändringar gällande UAMP från 2014-01-01 gällande spending på United. Skulle avråda UAMP om man bor i Europa och man INTE åker med UA:

Mileage Plus 2014 - Program Updates

Sen är det lite otydligt var som gäller runt folkbokföring i USA vs andra delar av världen..

Jag vet inte vad som är otydligt med detta? Kanske du har läst annat på andra ställen som motsäger nedan?

Om man inte åker 4 ben på ett år med UA/Copa så avråder jag också :)


1.The Premier qualifying dollar (PQD) requirement only applies to members whose primary MileagePlus account address is in the 50 United States or the District of Columbia. Those who use military or diplomatic addresses (APO, DPO or FPO) are exempt from the PQD requirement.

Mvh
/NotRyan
 

swede77

Medlem
Till att börja med skulle vilja tacka alla som bidragit hittills till denna tråd och för den värdefulla informationen!
LH var faktiskt det som jag tyckte verkade passa bäst efter mina förutsättningar, som ni nu har bekräftat.

Det enda som jag skulle vilja dryfta är att HON circle initialt verkar vara väldigt väldigt mycket miles som bara kan tjänas in i Business eller First(600 000 HON miles krävs). Efter en snabb kalkyl så krävs det alltså 25000 HON miles/månad, VARJE månad i TVÅ år!

Exempel 1: Men bryter man ner detta, exempelvis ZRH-FRA-ARN i LH C eller D klass enligt Lufthansas Mileage calc, så tjänar jag 10 000 HON miles t/r. Eller 5000 HON miles vid en direktflight ZRH-ARN med Swiss i C eller D t/r. Korrekt? Jag förutsätter att distansmiles kalkyleras på samma som HON (inkluderat 25% bonus för om man är Frequent Traveller eller SEN)? Det verkar ju i så fall som det gör mycket stor skillnad om jag flyger direct eller connecting flight i vissa fall?!

Exempel 2: En resa med LH ZRH-FRA-HKG i C.D.J t/r skulle ge30 596 HON miles. Och en direktflight ZRH-HKG med Swiss I C,D,J t/r skulle ge 25 952 HON miles?

När man bryter ner det på detta sätt känns det absolut uppnåeligt om jag nu verkligen uppfattat det korrekt? :confused:
Dock så blir det nog INGET testa på andra bolag utanför LH gruppen om man vill nå HON. Inte förrän man kvalificerat sig alla fall. :eek:
 
Last edited:
Toppen