Senaste nytt

Knepigt med bokning av Star Alliance award på Asiana med Eurobonus-poäng?

shibuyax

Medlem
Försökte precis boka en bonusresa hos SAS över telefon med en - som vanligt - hypervälplanerad routing. Allt gick bra i början men mitt i min genomrabbling av detaljerad flightinfo så säger personen i andra änden att han får nekad bokning på sträckorna LHR-ICN och ICN-HIJ, båda med Asiana, trots att han får upp availability. Jag satt naturligtvis med fint förberedda altenrativflighter men alla Asiana-flighter fick samma fel när SAS-mannen försökte boka. Vilket också fick oss att tro att det inte rörde sig om bokade award-platser som ännu inte gett uppdaterad availability.

Någon som har en idé om var skon kan tänkas klämma? Är det vettigast att vänta en dag eller två och hoppas på att en trasslande systemintegration hoppar igång igen, eller är det smartast att skippa Asiana helt och hitta en annan väg till målet (inte helt trivialt givet semi-anala önskemål om bolag, hårdvara och smidig routing)?
 

Dr. Miles

Expert
Detta kanske inte hjälper att lösa ditt problem men jag hade riknande problem när jag försökte att boka Asiana flygning med mina bmi Diamond Club miles.
Därför misstänker jag att du måste be SAS personal att begära long sell (jag vet inte om de kan) för Asiana flygningar.
 

shibuyax

Medlem
Därför misstänker jag att du måste be SAS personal att begära long sell (jag vet inte om de kan) för Asiana flygningar.

Kalas och tack, jag testar det i morgon. Tidigare har det funkat superbra att boka Asiana med EB i alla möjliga routing- och klasskombinationer så det känns som att något är ur led.
 

MarcusC

Medlem
Jag tror bara SAS måste få bekräftat platsen av Asiana...Jag bokade i somras och fick vänta länge på telefon och fick besked de inte kunde få den confirmerad, men löste sig efter en stund?! Så be personen kollar med någon supervisor så kanske de kan bekräfta tillvägagångssättet.
 

shibuyax

Medlem
Bra tips där, allt slutade dock med att jag expertflyade fram en routing med LX via Shanghai och raka vägen därifrån till Fukuoka (som ändå var slutdestinationen). Ringde upp igen och fick igenom den nya varianten även om det tog en stund att reda ut allt. De höll på att dra 50 kilopoäng för mycket också, visade sig att den ryggmärgsdrivna *A award charten var bra att ha den här gången också.

För den intresserade blir det därmed ARN-ZRH-PVG-FUK med LX C + CA C och så småningom NRT-VIE-ARN med OS C. Inga utsvävande super-routings med andra ord, men en habil resa med trevlig hårdvara och (oftast) kalasbra käk med OS på hemvägen.
 
Toppen