Senaste nytt

Passproblem och poliser i Bangkok (En underlig historia )

swede77

Medlem
Ville bidra med en annorlunda och problematisk historia som man kan råka ut för i Asien.

Denna underliga historia skedde för några år sedan i Bangkok på den gamla flygplatsen. Bakgrunden är att jag reste in i Thailand, stannade två dagar och reste till Kambodja, därefter stannade jag i 6 veckor. Tänkte inte mer på det och begav mig i god tid ut till flygplatsen. Incheckad i Business gick jag till passkontrollen glad i hågen och redo att gå till loungen.

Under inspektion av passet såg tjänstemannen mycket bekymrad ut och visade passet för en kollega. Med bekymrade miner meddelades det att jag hade stannat för länge med mitt visum. Men det var inte så farligt sade de uniformerade herrarna och tog mitt pass och sade att jag kunde ta ut pengar på andra sidan kontrollen vid en Bankomat.

OK så skönt tänkte jag, men dessvärre så blinkade det bara rött och stod att uttaget inte medgavs, nähä! Prövar det andra kortet då, men det funkade inte heller!!!! Så jag gick tillbaka till passkontrollen och förklarade läget och blev bryskt införd i ett rum med en vakt. Följande var förklaringen : No Money, You go JAIL!! :eek:

Det var nu kanske 45min till boarding eller så, Jag började känna mig stressad och hade inte tillräcklig med kontanter ens i 4 olika valutor. Vad skulle jag göra??? Lite lätt panik, mitt i natten inlåst i ett rum på BKK flygplats.

Till slut fick jag den briljanta ideen att ringa till en mycket ytligt bekant boendes i Bangkok som helt säkert sov men kanske skulle komma ihåg mig från en fest, kanske......

Prövade att ringa nummer, till slut svarade en sömndruken person. Jag förklarade snabbt läget. Efter en snabb diskussion berättade han att han kände Översten som basade över immigrationspolisen på flygplatsen. Han skulle ringa och göra ett försök.....

15 minuter senare piper det till i telefonen och min ytligt bekanta förklarade att Översten som tur var hade varit vaken och efter att min bekante lovat betala beloppet samt en flaska Johnnie Walker "Blue label" som tack för hjälpen. (Översten älskade Whisky). Således borde det lösa sig snart. I thailand är snart en relativ uppfattning.

Jag var riktigt riktigt stressad vid detta laget, boardingen var avslutad och jag hörde mitt namn ropas "Final Call".
Tiden förflöt och väntan var oändlig.

Till slut ringde en telefon på någon chefs bord kunde jag se genom rutan. Snabbt som ögat kom två poliser in och frågade efter mitt namn. Dom bockade och var artiga, när mitt namn bekräftats, stämplades passet fort och poliserna ställde sig i enskild ställning och gjorde honnör!!!! Come with us.....

Mitt namn ekade i hallen när dom ropade ut det gång på gång! Poliserna skrek i walkie talkies och till slut anslöt två Thai Airways tjejer. Så med två poliser i spetsen springandes skrikandes i walkie talkie, jag i mitten och följd av två Thai Airways tjejer med klapprande klackar, också ropandes i walkie talkie satte vi kurs genom flyplatsen...

Allas blickar på oss, ilade vår uppseendeväckande lilla grupp genom terminalen. Alla stirrade, men ingen vågade fota. Framme vid gaten till slut! Men men,,,,,,,det står CLOSED! Tittade genom fönstret och planet stod kvar. Polisen tittade på varandra och slet upp en dörr till gaten.

Vid planets entre stirrar alla på oss då vårt ekipage formligen ramlar in genom dörren sprutandes av svett. Alla walke talkies sprakade och poliserna gapade åt Pursern och föklarade att jag var nån slags VIP.

Jag var helt slut drypandes av svett med ett böjt boardingkort som bläcket runnit på, knallröd i ansiktet och flåsandes som en hund, men jag stod i entren av planet med Pursern som försökte dechiffrera mitt boardingkort.

Jag leddes fram till min plats i Business av poliser och pursers och med noll vördighet i kroppen. Helt plötsligt gjorde Poliserna Wai hälsningen åt mig, bugade sig och önskade Good Luck! Som ett trollslag så var min vördighet åter och alla stirrande arga blickar återvände till sina böcker och tidningar. :cool:

Jag dråsade ner i sätet tacksamt. Flygvärdinnan kom efter 10 sekunder med en bunt servetter och en stadig whisky och sade snällt, sir it looks like you need this!! Jag tackade ödmjukt...........

SLUT
 

ESSA

Medlem
Guanxi som det kallas i Kina.
Kontakter. Nätverk. Relationer.
Det viktigaste av allt.
Tack för din spännande historia med lyckligt slut. Hade varit tråkigt om du hade slutat på "Bangkok Hilton". ;-)
 

jtq

Medlem
Kul historia, IDC (Immigration Detention Center) i Bangkok ska tydligen inte vara nåt kul alls.

Har en liten men inte alls lika spännande historia från Bali, blev invinkad i en trafikrazzia utanför Bali Hyatt i Sanur och hade glömt internationella körkortet i mina andra shorts och en brysk konstapel hotade med dryga böter och en tur till polisstationen. Som tur var hade jag min Balinesiska flickvän med mig vid tillfället och hon ringde upp någon på telefon och lämnade över luren till konstapeln, efter en snabb ordväxling mellan konstapeln och personen i telefonen var det honör och fortsatt trevlig dag, tack och hej. Har andra bättre historier på samma tema från Filippinerna men de kan jag inte berätta här :)
 

ESSA

Medlem
Har fått visitkort från argentinske ambassadören i Peking med löfte att om något hände, oavsett när, hur och var... Så var jag välkommen att ringa residenset så skulle han lösa problemet. Tack vare att jag råkat konversera vänligt med hans dotter och fru på engelska så de fick öva på sin engelska allt medan han inhandlade teknik.

Tack och lov har jag inte hamnat i knipa än... Har han bytt arbetsplats och därmed också land kanske jag kan kolla om erbjudandet kvarstår där? ;-)
 
Toppen