Senaste nytt

Erfarenheter från Bukarest

Jonas C

Medlem
Rumänien är ett land som jag ännu ej har fått tillfälle att besöka. Noterade under dagen att TAROM har bra priser ex-AMS.

Jag har hört en del blandade åsikter om Bukarest, bland annat gällande säkerheten, det dåliga utbudet av restauranger, och folket som tydligen inte ska vara det trevligaste.

Vad har ni för erfarenheter av Bukarest, och skulle ni rekommendera staden för en kort 2-nätters weekend?
 

Flood

Medlem
Kommer att följa tråden med stort intresse, då jag har lurat en del på en resa till Bukarest med omnejd. Har i alla fall konstaterat att köra Transfăgărășan-vägen gör man mellan juni och november. Så det blir ingen vårresa som ursprungligen tänkt. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Mycket intressant tråd, har själv funderat på något liknande och det har varit väldigt tyst om Bukarest i media, vilket brukar betyda att utvecklingen går framåt ;) Stan hade ju dåligt rykte med strykarhundar och gatubarn för ett antal år sedan, men frågan är hur det är nu. Det är ju annars mest Transsylvanien som rekommenderas i Rumänien, med många fina medeltidsstäder.
 

sembl

Medlem
Jag kan hellre rekommendera Cluj som är en mycket trevligare stad full med studenter och fantastiskt barliv. Kanske inte så mycket sevärdheter men i pratar ändå om rumänien. Passa på att gå på fotboll då deras lag oftast är med i CL.
 

Senator

Moderator
Jag har varit i Bukarest ett antal gånger i tjänsten. Mina kollegor var rätt bra på att ta mig ut kvällstid, så jag har ett par bra kontakter som kan påminna mig om vart man skall gå.

Det jag minns är:
Faktisk rätt bra käk
Trevliga människor
Grått/trist östblockaktigt
"Potholes": har aldrig varit med om sämre vägar som inte var landsort och grusvägar

Kollar lite med mina kontakter...
 

Shane

Medlem
Var där för ett par år sedan, en övernattning och skulle säga att det räcker om du inte har nåt särskilt du vill uppleva. Bodde på SAS-poäng på Radisson Blu för bara 10000 poäng ( innan de höjde) vilket var ett fynd. Ceausescu-palatset är ett måste - guidad visning. Annars, ganska öst, rejäl mat, billigt och trevligt får jag säga. Man ska bara ha lite allmän koll på läget tror jag//Shane
 

ulagun

Medlem
Framför allt då omnejden.
Reste runt i Transsylvanien med hyrbil förra sommaren. Bokstavlig sagolikt. Dessutom bra mat, goda viner och bra biliga småhotell.
Otroligt nog finns ett utmärkt Hilton Hotell utanför medeltidsstaden Sibiu mitt i Transsylvanien.
T-vägen ett riktigt "stolleprov" men verkligen facinerande.
Bodde vid in och utresa några nätter i Bukarest. Inget att skriva hem om. Dock kändes det säkert även vid kvällspromenader och inga vilda hundar. Överlag god mat och dryck.
Övernattade på Double Tree. Trevligt, lite businessaktigt hotell. Med HH Diamon fick vi uppgradering till en fin bamse svit bägge viselserna
Rekomenderas.
 
Hiltons Sale, vilket gör att man kan bo på 5-stjärniga Athenee Palace Hilton Bucharest för under tusenlappen gjorde att jag fick upp ögonen för denna huvudstad . Nån som har varit där under senaste året och har trevliga tips?
 
Toppen