Senaste nytt

SAS börskurs "rena rama vilda västen" (SvD Näringsliv)

jurgenb

Medlem
Vi fortsätter med siffrorna för September som nu sänker aktien rejält (update: i dagens handel) ;)

di.se - Därför faller SAS-aktien
"Visst hade jag räknat med att tillväxten skulle minska något men inte så här mycket", kommenterar flyganalytikern Jacob Pedersen på Sydbank
 
Last edited:

miramax

Medlem
Sänker aktien rejält vet jag inte. Den ligger fortfarande på en nivå som är hägre än vad den handlades i för så kort som en vecka sedan. Aktien är volatil så för att den ska vara "sänkt rejält" behöver dippen vara betydligt större.

Trafikrapporten hade gärna fått varit bättre. Men fler passagerare än samma månad förra året är väl i sig positivt. Om man börjar jämföra med norwegians tillväxt ser det väldigt tråkigt ut. Men det man måste komma ihåg är att norwegian gör just det också; Växer. Något som SAS inte behöver göra i samma grad iom det redan stora nätverket.
 
Dags läget ligger jag med SAS +60% från köpet så dagens nedgång var inte så farligt. SAS är fortfarande större än DY och den absolut bästa Skandinaviska alternativet för oss alla.

Imorgon blir det några % plus och inom någon vecka är dagens fall borta. :)
 

jumbooze

Medlem
Dags läget ligger jag med SAS +60% från köpet så dagens nedgång var inte så farligt. SAS är fortfarande större än DY och den absolut bästa Skandinaviska alternativet för oss alla. Imorgon blir det några % plus och inom någon vecka är dagens fall borta. :)
Och analytikerna tittar på Oktobers beläggning i Plus så kommer aktien rusa igen :)
 

Ubbe

Medlem
Men hur är det nu inför framtiden? Är det inte 1 november som EU reglerna om pensionsskulder måste in i balansräkningen? Minns jag rätt så är SAS bokföringsår -> sista oktober och sen börjar reglerna att gälla. Har SAS kapital nog att klara detta eller är skulderna större än kapitalet? Utifrån gällande bolagsregler är det väl mindre än en månad kvar till att SAS får begära sig i konkurs.
 
Men hur är det nu inför framtiden? Är det inte 1 november som EU reglerna om pensionsskulder måste in i balansräkningen? Minns jag rätt så är SAS bokföringsår -> sista oktober och sen börjar reglerna att gälla. Har SAS kapital nog att klara detta eller är skulderna större än kapitalet? Utifrån gällande bolagsregler är det väl mindre än en månad kvar till att SAS får begära sig i konkurs.

Antar att just därför Wideroe försäljningen var satt till september/oktober för att pengarna skall vara i kassan 1:a november. Jag tror att det är lugnt.
 

Ubbe

Medlem
Antar att just därför Wideroe försäljningen var satt till september/oktober för att pengarna skall vara i kassan 1:a november. Jag tror att det är lugnt.
En försäljning av en tillgång påverkar väl inte relationen mellan tillgångar och skulder. Tillgången fanns ju före försäljningen också.
 
Toppen