Senaste nytt

BA ändrar seating som man betalt för utan att meddela

Alf

Medlem
Jag har en resa bokad i C mellan ARN-LHR med barn och barnbarn. Jag har på återresan seatat oss eftersom det är en B767 med mittrad som jag inte vill sitta på. Ja, jag vet att den är bra genom att mittsätet är blockat, men jag gillar inte att sitta i mittraden i alla fall. Betalade därför 6 x 226 kr för att erhålla seating där vi ville ha. Jag kunde inte göra seating för enbart barnen med föräldrar utan var tvungen att seata alla som finns med på bokningen. Tycker det är uselt av BA att ta betalt för seating i C klass, känner inte till något annat bolag som tar betalt för detta.
När jag för någon vecka sedan kollar upp seatingen då har BA utan att meddela mej flyttat om oss så att två hamnar i mittraden. Detta pga av mindre C klass kabin. Det är väl Ok men dom kan väl meddela mej om denna ändring. Nu hittade jag två platser på två sätessidan så jag ändrade tillbaka så att vi kunde sitta på samma sida, rad 2-4, A,C.
När jag gjorde samma koll förra veckan hade BA återigen flyttat två av oss från 2, A,C till mittraden och satt några andra på mina bokade och betalda platser på 2 A,C. Det är ju helt vansinnigt om BA nu trycker in någon med högre status på våra platser som är bokade och betalda. Då får dom väl blocka platserna så dom inte går att boka.
Riktigt dåligt skött av BA. Vi får väl se vad det blir när vi skall resa.
 

agehall

Medlem
Ring BA och prata med dem. Om de flyttar runt dig utan anledning (läs utan att kabinen blir mindre) så bör du slippa betala för förvalt säte iaf tycker jag. Väntar du till incheckningen är du nog rökt.

Det är både bra och dåligt att BA tar betalt för seating. Det är jättebra för oss som har status, för då blir det en faktiskt förmån att kunna välja plats. Men när man inte har status är det irriterande. Dock skulle jag faktiskt inte bry mig speciellt mycket på ARN-LHR.
 

Homer

Medlem
Det finns ett antal väldigt attraktiva säten, t.ex. CW 747 övre däck, så jag tycker det är
alldeles utmärkt att de som saknar status får betala för att lägga beslag på dessa.

Men om man betalt och de ändrar ska man ju ha tillbaka pengarna, här är ett formulär
Seating refund form - British Airways

Regler
British Airways - Paid Seating Terms and Conditions
In the event that we have to change your seat we will endeavour to seat you in a suitable alternative. We will look to seat your party together in the first instance, and then if possible in your choice of window seat, middle seat or aisle seat. If you have paid for an exit row seat we will look to seat you in another exit row seat. If you are not completely satisfied with your replacement seat you are eligible to apply for a refund. Seats are not transferable to any other passengers.
...
Refunds
•Paid seating will not be refunded if you cancel your flight, are involuntarily upgraded or are not suitable to sit in the seat type you have selected.
•In relation to BA marketed and operated flights, if, in accordance with your fare rules, you choose to move to a different flight, you will be entitled to choose an equivalent seat on your new flight. However if an equivalent seat is not available the difference paid will be forfeited and will not be refunded. In relation to other carrier marketed flights, if you choose to move to a different flight, you will not be entitled to choose an equivalent seat on the new flight and you will not be entitled to a refund.
•You have 14 days after the last flight in your itinerary to apply for a refund.
•Refund applications should be submitted online using the Seating refund form.
•Refund applications cannot be processed at the airport or onboard.
•Unless otherwise stated, BA will only make a refund to the credit card used to pay for the pre-assigned seating.
 

Alf

Medlem
Tackar, får bli en reklamation. Håller med om att det inte är så noga på den korta sträckan till LHR men jag har i alla fall betalt för tjänsten just för att undvika mittraden på 767:an. På ditresan är det A321 så det spelar mindre roll.
 

Treo

Medlem
Det som är riktigt dåligt är ju att Alf inte meddelades. Har man lämnat e-postadress eller mobilnummer ska de ju höra av sig,
Sedan tycker jag själv att det är märkligt att bolagen (inte bara BA) säger att resenären ska kräva pengarna tillbaka, något som ju borde gå per automatik ...
 

Alf

Medlem
Det som är riktigt dåligt är ju att Alf inte meddelades. Har man lämnat e-postadress eller mobilnummer ska de ju höra av sig,
Sedan tycker jag själv att det är märkligt att bolagen (inte bara BA) säger att resenären ska kräva pengarna tillbaka, något som ju borde gå per automatik ...

Ja det är lite konstigt att man inte får ett mejl om det. När jag själv gått in och ändrat platserna efter BA flyttat på oss kommer det ju ett mejl som bekräftar att jag ändra seating.
 

Nemo

Medlem
Skulle vara bra att kunna skadeståndsrätt känner jag. Att enbart få tillbaka pengarna är rätt futtigt. Tänk om Alf har bokat den här resan under förutsättning att kunna seata själv, gjort rent i kalendern både hos sig själv och de 5 medresenärerna, låtit bli att boka hos annat flygbolag som kanske hade varit bättre om han inte hade fått seata själv etc. Flygbolaget tar sig rätten i egna händer. Då är det rimligt att flygbolaget, förutom att återbetala seating-avgift, borde kompensera ännu mer för att de inte följer avtalet. Bryter man ingånget avtal ska det svida. Hur mycket och med vad? Känner att någon som kan skadeståndsrätt skulle kunna svara på den frågan.
 

Homer

Medlem
Bryter man ingånget avtal ska det svida. .

I samband med att man betalar för ett säte hänvisar de säkert till, och man ombeds godkänna, reglerna ovan där det även står

•A paid seat request cannot be guaranteed, as it may need to be changed for operational, safety or security reasons, even after boarding the aircraft.


Det dåliga i sammanhanget är att de inte meddelat att ändring skett.
Om man själv ändrar säte får man en e-post som bekräftar det.
 

Nemo

Medlem
I samband med att man betalar för ett säte hänvisar de säkert till, och man ombeds godkänna, reglerna ovan där det även står
Härliga ensidiga avtalsregler, underbart. Tror faktiskt att om man lusläser så kan man finna oskäliga villkor i detta. Men, jag är inte jurist. Har dock lyckats få en svensk bank att ändra sina villkor efter det att jag hade för mycket överskottsenergi och tid.
Avtalsvillkor - Konsumentverket
Avtalsvillkorslagen
Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden syftar till att skydda konsumenterna mot avtalsvillkor som ensidigt gynnar företagen på konsumenternas bekostnad, till exempel köpeavtal, avbetalningskontrakt, garantier och så vidare.
 

Homer

Medlem
Oskäligt är det om man inte får tillbaka pengarna

Exempel på oskäliga avtalsvillkor
A.4 att tillåta näringsidkaren att behålla pengar som betalats av konsumenten när denne beslutar att inte ingå eller fullfölja avtalet, utan att konsumenten ges rätt till motsvarande ersättningsbelopp från näringsidkaren då denne säger upp avtalet,

Ryan, DY, AY, AB mfl som tar betalt för sätestval har säkert liknande villkor
 
Toppen