Senaste nytt

SJ Prio medlemsår och poäng

Flood

Medlem
Jag noterade en detalj som inte har varit uppenbar för mig tidigare. Poäng för en resa verkar sättas in på det medlemsår som biljetten har köpts in under, när resan utförs under nästkommande medlemsår.

Mitt medlemsår löper från en dag i augusti och de biljetter jag hade varit ute i god tid och köpt i juli för en resa i september har satts in på kontot, men visas inte som aktuella nivåpoäng. I praktiken har de alltså bara värde som Övriga poäng eftersom nivån regleras när medlemsåret avslutas.

GIltighetstiden på poäng skall dock räknas från det datum då de blir tillgängliga enligt medlemsvillkoren, så för den anledningen behöver man inte vänta med en bokning, men om någon planerar sina nivåpoäng är det här värt att tänka på. Då kanske man skall avvakta med biljettköp tills man är inne i det nya medlemsåret.
 

Flood

Medlem
OK, i veckan reste jag på en annan biljett som var köpt på samma datum som den första (dvs i förra medlemsåret). Och de poängen hamnade på för mig rätt medlemsår, dvs nuvarande. Så jag får revidera mitt påstående från "verkar sättas in på" till "kan sättas in lite slumpmässigt"...

Samtal till kundservice löste det efter en stund med en "Manuell poängintjäning via Medlemsservice" så att den första resan också ligger rätt nu.
 

mry

Medlem
Den ska normalt ligga på den dagen man åker (eller ja man behöver ju inte åka, men den dagen biljetten gäller för). Har inte haft problem med detta på de år jag haft svart kort iaf.
 
Toppen