henrik l
Medlem
Hong Kong - Jakarta, CX 719 med Cathay Pacific
Avgång: 16.00
Ankomst: 19.50
Flygplan: A 340-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K
Avgången skedde från gate 43 så det var lagom att ta en liten promenad dit ut istället för tåget. Ett ögonblock trodde jag att det var samma plan som vi skulle ta som jag kom med från TPE, men det hade parkerat på gate 42. Det kunde i och för sig ha varit samma plan. Återigen var det en Airbus 340, exakt samma plantyp som jag hade anlänt med. Snabb och effektiv boarding som vanlig. Så fort jag var vid min plats erbjöds något att dricka, samt att flygvärdinnan tog hand om kavajen. Förutom champagnen fick det bli en Cathay delight, en alkoholfri drink som är baserad på kiwi och kokosjuice, mycket god.
På denna flight märktes det också mycket tydligt att kabinpersonalen hade betydligt mera tid jämfört med den föregående flighten som bara var en och en halv timme. Den här gången behövde jag inte känna mig lite irriterad över att ha valt fel plats och hamnat trea från sluttat i matkön. När skylten med säkerhetsbälten hade släckts var det dags för en runda med dryckesvagnen. Det fick bli lite varma mandlar och ett glas champagne till. Hmmm, min champagnekonsumtion i samband med flygningar har ökat signifikant sedan jag var på tvåårsjubileet.
Visa bifogad bild 20228
En annan liten detalj som skiljde och som visade att man hade tämligen gott om tid på den här flighten var att bordet försågs med en vit duk. Misstänker att detta moment hade rationaliserats bort för att spara tid på flighten mellan TPE-HKG.
Visa bifogad bild 20229
Även menyn var något mera omfattande. Det fanns tre huvudrätter att välja på och jag fastnade för den indonesiska biffen. Inget fläskkött i sikte, här är det som sagt halal som gäller. Ill maten fick det bli det röda Shiraz vinet. Till min glädje serverades det även en liten ostbricka och måltiden avslutades med en Hägendaas och en chokladpralin.
Visa bifogad bild 20230
Visa bifogad bild 20231
Visa bifogad bild 20232
Visa bifogad bild 20233
Visa bifogad bild 20234
Visa bifogad bild 20235
Återigen leverarar Cathay stabilt, blir för det mest tilltalad med namn och titel. Och den avslappnade attityden hos flygvärdinnorna visar sig igen. När jag efter ett besök för att tvätta händerna, som amerikanen säger, ber den flygvärdinnan som har sett mest seriöst ut, om en Cathay delight och säger: ”I sit…”, avbryts jag kvickt med ett leende och ”I remeber you!”. Efter att ha läst lite och tömt den alkoholfria drinken, blir det alltför lockande att fälla stolen och slumra lite till strax innan landning. Vi anländer 19.40 lokal tid, ca 10 minuter före tidtabell, trots en dryg halvtimmas sen avgång från HKG
Vis av skadan från förra årets Tier-point run, har jag bestämt mig för att gå ”land side”. Kollar dock först i transfer disken. Nja, Cathay’s representant kommer för kl 22, så jag får vänta, eftersom jag dessutom inte har något boarding pass. OK, det avgör valet, skaffar mig ett ”visa on arrival” för 25 USD. Får frågan om jag inte ska stanna, nej blir svaret. Sen är det inte mer med det och jag tar mig sedan snabbt genom immigration. Sedan visar det sig dock att Cathay’s incheckningsdisk inte öppnar förrän kl 21, trots att det vimlar av folk där med CX-brickor, som sitter och räknar mängder med sedlar. Senare inser jag var dom pengarna kommer ifrån. Alltså blir det att vänta en dryg halvtimme. Efter lite letande i den slitna avgångshallen hittar jag äntligen en stol där jag kan sätta mig och skriva ned intrycken från flighten och ankomsten till Indo. Men nu är kl 21.04 så det är dags att se om dom har öppnat och om jag kan få tag i ett trådlöst nät så att jag kan stilla spänningen hos dem som har koll på tidtabellen och sitter och trycker på F5 för att inte missa när rapporten från nästa ben kommer
Visa bifogad bild 20236
Incheckningen gick snabbt och lätt. Jag får även mitt boardingpass för flighten HKG-TPE, samt loungeinbjudan för HKG. Jag får även betala en avgångsskatt på 150 000 indonesiska rupies. Det var alltså dom pengarna man satt och räknade. Hade med mig den summan exakt efter att ha fått betala den förra året och då jag passade på att ta ut lite extra rupies. Men vet ju aldrig när man får användning för dem. Efter incheckningen kommer det en positiv överraskning. Istället för att traska ned till immigration till höger, eskorteras jag till en fast track till vänster, eftersom jag har businessbiljett. Det hela går mycket snabbt och sedan kommer jag direkt in i Premier-loungen. Det som slår mig då är att det inte var någon säkerhetskontroll. Denna passerade man innan incheckningen då väskorna röntgas och man gick igenom bågen med plånbok och annat som förorsakar ett pipande. Sedan scannades jag snabbt, så var allt klart. En viss skillnad mot LHR.
På CGK finns det två lounger Premier och Purah Inda, dom är ok och erbjuder lite varm och kall mat. Dom ser dock ut som förra året så jag länkar till de bilderna. Nu upptäckte jag även att det fanns dryck med % i. Ölkranen var synligt, men spritflaskorna doldes bakom bardisken. Kollade inte så noga om det fanns vin, utan provade på en Bali Hai, smakade helt underbart med en kall öl, efter vinet och champagnen tidigare under dagen. Kanske ett märke som @Sofia känner till?
Nu är det som sagt ca två timmar kvar till avgången 00.10. Den stora frågan är vad det blir för plan. Frågade inte vid incheckningen, men tidigare har det sett ut som om det skulle kunna vara ett nytt eller ett gammalt long haul business säte. Strunt samma vilket, bara det blir någon form av säng. I morgon vid ankomsten till HKG kl, 05.50 blir det också till prova en cabana, eftersom jag har lagt in ett stopp på ca 4 timmar i HKG för att kunna ta en cabana och kunna lägga mig och slappa lite.
Nu gott folk får ni ge er till tåls fram till 3-4-tiden i morgon bitti för att få svaret på den stora frågan: Vilken stol fick han på CGK-HKG????
Avgång: 16.00
Ankomst: 19.50
Flygplan: A 340-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K
Avgången skedde från gate 43 så det var lagom att ta en liten promenad dit ut istället för tåget. Ett ögonblock trodde jag att det var samma plan som vi skulle ta som jag kom med från TPE, men det hade parkerat på gate 42. Det kunde i och för sig ha varit samma plan. Återigen var det en Airbus 340, exakt samma plantyp som jag hade anlänt med. Snabb och effektiv boarding som vanlig. Så fort jag var vid min plats erbjöds något att dricka, samt att flygvärdinnan tog hand om kavajen. Förutom champagnen fick det bli en Cathay delight, en alkoholfri drink som är baserad på kiwi och kokosjuice, mycket god.
På denna flight märktes det också mycket tydligt att kabinpersonalen hade betydligt mera tid jämfört med den föregående flighten som bara var en och en halv timme. Den här gången behövde jag inte känna mig lite irriterad över att ha valt fel plats och hamnat trea från sluttat i matkön. När skylten med säkerhetsbälten hade släckts var det dags för en runda med dryckesvagnen. Det fick bli lite varma mandlar och ett glas champagne till. Hmmm, min champagnekonsumtion i samband med flygningar har ökat signifikant sedan jag var på tvåårsjubileet.
Visa bifogad bild 20228
En annan liten detalj som skiljde och som visade att man hade tämligen gott om tid på den här flighten var att bordet försågs med en vit duk. Misstänker att detta moment hade rationaliserats bort för att spara tid på flighten mellan TPE-HKG.
Visa bifogad bild 20229
Även menyn var något mera omfattande. Det fanns tre huvudrätter att välja på och jag fastnade för den indonesiska biffen. Inget fläskkött i sikte, här är det som sagt halal som gäller. Ill maten fick det bli det röda Shiraz vinet. Till min glädje serverades det även en liten ostbricka och måltiden avslutades med en Hägendaas och en chokladpralin.
Visa bifogad bild 20230
Visa bifogad bild 20231
Visa bifogad bild 20232
Visa bifogad bild 20233
Visa bifogad bild 20234
Visa bifogad bild 20235
Återigen leverarar Cathay stabilt, blir för det mest tilltalad med namn och titel. Och den avslappnade attityden hos flygvärdinnorna visar sig igen. När jag efter ett besök för att tvätta händerna, som amerikanen säger, ber den flygvärdinnan som har sett mest seriöst ut, om en Cathay delight och säger: ”I sit…”, avbryts jag kvickt med ett leende och ”I remeber you!”. Efter att ha läst lite och tömt den alkoholfria drinken, blir det alltför lockande att fälla stolen och slumra lite till strax innan landning. Vi anländer 19.40 lokal tid, ca 10 minuter före tidtabell, trots en dryg halvtimmas sen avgång från HKG
Vis av skadan från förra årets Tier-point run, har jag bestämt mig för att gå ”land side”. Kollar dock först i transfer disken. Nja, Cathay’s representant kommer för kl 22, så jag får vänta, eftersom jag dessutom inte har något boarding pass. OK, det avgör valet, skaffar mig ett ”visa on arrival” för 25 USD. Får frågan om jag inte ska stanna, nej blir svaret. Sen är det inte mer med det och jag tar mig sedan snabbt genom immigration. Sedan visar det sig dock att Cathay’s incheckningsdisk inte öppnar förrän kl 21, trots att det vimlar av folk där med CX-brickor, som sitter och räknar mängder med sedlar. Senare inser jag var dom pengarna kommer ifrån. Alltså blir det att vänta en dryg halvtimme. Efter lite letande i den slitna avgångshallen hittar jag äntligen en stol där jag kan sätta mig och skriva ned intrycken från flighten och ankomsten till Indo. Men nu är kl 21.04 så det är dags att se om dom har öppnat och om jag kan få tag i ett trådlöst nät så att jag kan stilla spänningen hos dem som har koll på tidtabellen och sitter och trycker på F5 för att inte missa när rapporten från nästa ben kommer
Visa bifogad bild 20236
Incheckningen gick snabbt och lätt. Jag får även mitt boardingpass för flighten HKG-TPE, samt loungeinbjudan för HKG. Jag får även betala en avgångsskatt på 150 000 indonesiska rupies. Det var alltså dom pengarna man satt och räknade. Hade med mig den summan exakt efter att ha fått betala den förra året och då jag passade på att ta ut lite extra rupies. Men vet ju aldrig när man får användning för dem. Efter incheckningen kommer det en positiv överraskning. Istället för att traska ned till immigration till höger, eskorteras jag till en fast track till vänster, eftersom jag har businessbiljett. Det hela går mycket snabbt och sedan kommer jag direkt in i Premier-loungen. Det som slår mig då är att det inte var någon säkerhetskontroll. Denna passerade man innan incheckningen då väskorna röntgas och man gick igenom bågen med plånbok och annat som förorsakar ett pipande. Sedan scannades jag snabbt, så var allt klart. En viss skillnad mot LHR.
På CGK finns det två lounger Premier och Purah Inda, dom är ok och erbjuder lite varm och kall mat. Dom ser dock ut som förra året så jag länkar till de bilderna. Nu upptäckte jag även att det fanns dryck med % i. Ölkranen var synligt, men spritflaskorna doldes bakom bardisken. Kollade inte så noga om det fanns vin, utan provade på en Bali Hai, smakade helt underbart med en kall öl, efter vinet och champagnen tidigare under dagen. Kanske ett märke som @Sofia känner till?
Nu är det som sagt ca två timmar kvar till avgången 00.10. Den stora frågan är vad det blir för plan. Frågade inte vid incheckningen, men tidigare har det sett ut som om det skulle kunna vara ett nytt eller ett gammalt long haul business säte. Strunt samma vilket, bara det blir någon form av säng. I morgon vid ankomsten till HKG kl, 05.50 blir det också till prova en cabana, eftersom jag har lagt in ett stopp på ca 4 timmar i HKG för att kunna ta en cabana och kunna lägga mig och slappa lite.
Nu gott folk får ni ge er till tåls fram till 3-4-tiden i morgon bitti för att få svaret på den stora frågan: Vilken stol fick han på CGK-HKG????
Last edited: