Senaste nytt

Nästan Live från ett mileage run med Cathay Pacific

henrik l

Medlem
Hong Kong - Jakarta, CX 719 med Cathay Pacific
Avgång:
16.00
Ankomst: 19.50
Flygplan: A 340-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Avgången skedde från gate 43 så det var lagom att ta en liten promenad dit ut istället för tåget. Ett ögonblock trodde jag att det var samma plan som vi skulle ta som jag kom med från TPE, men det hade parkerat på gate 42. Det kunde i och för sig ha varit samma plan. Återigen var det en Airbus 340, exakt samma plantyp som jag hade anlänt med. Snabb och effektiv boarding som vanlig. Så fort jag var vid min plats erbjöds något att dricka, samt att flygvärdinnan tog hand om kavajen. Förutom champagnen fick det bli en Cathay delight, en alkoholfri drink som är baserad på kiwi och kokosjuice, mycket god.

IMG_1479.jpg

På denna flight märktes det också mycket tydligt att kabinpersonalen hade betydligt mera tid jämfört med den föregående flighten som bara var en och en halv timme. Den här gången behövde jag inte känna mig lite irriterad över att ha valt fel plats och hamnat trea från sluttat i matkön. När skylten med säkerhetsbälten hade släckts var det dags för en runda med dryckesvagnen. Det fick bli lite varma mandlar och ett glas champagne till. Hmmm, min champagnekonsumtion i samband med flygningar har ökat signifikant sedan jag var på tvåårsjubileet.

Visa bifogad bild 20228

En annan liten detalj som skiljde och som visade att man hade tämligen gott om tid på den här flighten var att bordet försågs med en vit duk. Misstänker att detta moment hade rationaliserats bort för att spara tid på flighten mellan TPE-HKG.

Visa bifogad bild 20229

Även menyn var något mera omfattande. Det fanns tre huvudrätter att välja på och jag fastnade för den indonesiska biffen. Inget fläskkött i sikte, här är det som sagt halal som gäller. Ill maten fick det bli det röda Shiraz vinet. Till min glädje serverades det även en liten ostbricka och måltiden avslutades med en Hägendaas och en chokladpralin.

Visa bifogad bild 20230
Visa bifogad bild 20231
Visa bifogad bild 20232
Visa bifogad bild 20233
Visa bifogad bild 20234
Visa bifogad bild 20235

Återigen leverarar Cathay stabilt, blir för det mest tilltalad med namn och titel. Och den avslappnade attityden hos flygvärdinnorna visar sig igen. När jag efter ett besök för att tvätta händerna, som amerikanen säger, ber den flygvärdinnan som har sett mest seriöst ut, om en Cathay delight och säger: ”I sit…”, avbryts jag kvickt med ett leende och ”I remeber you!”. Efter att ha läst lite och tömt den alkoholfria drinken, blir det alltför lockande att fälla stolen och slumra lite till strax innan landning. Vi anländer 19.40 lokal tid, ca 10 minuter före tidtabell, trots en dryg halvtimmas sen avgång från HKG

Vis av skadan från förra årets Tier-point run, har jag bestämt mig för att gå ”land side”. Kollar dock först i transfer disken. Nja, Cathay’s representant kommer för kl 22, så jag får vänta, eftersom jag dessutom inte har något boarding pass. OK, det avgör valet, skaffar mig ett ”visa on arrival” för 25 USD. Får frågan om jag inte ska stanna, nej blir svaret. Sen är det inte mer med det och jag tar mig sedan snabbt genom immigration. Sedan visar det sig dock att Cathay’s incheckningsdisk inte öppnar förrän kl 21, trots att det vimlar av folk där med CX-brickor, som sitter och räknar mängder med sedlar. Senare inser jag var dom pengarna kommer ifrån. Alltså blir det att vänta en dryg halvtimme. Efter lite letande i den slitna avgångshallen hittar jag äntligen en stol där jag kan sätta mig och skriva ned intrycken från flighten och ankomsten till Indo. Men nu är kl 21.04 så det är dags att se om dom har öppnat och om jag kan få tag i ett trådlöst nät så att jag kan stilla spänningen hos dem som har koll på tidtabellen och sitter och trycker på F5 för att inte missa när rapporten från nästa ben kommer:D

Visa bifogad bild 20236

Incheckningen gick snabbt och lätt. Jag får även mitt boardingpass för flighten HKG-TPE, samt loungeinbjudan för HKG. Jag får även betala en avgångsskatt på 150 000 indonesiska rupies. Det var alltså dom pengarna man satt och räknade. Hade med mig den summan exakt efter att ha fått betala den förra året och då jag passade på att ta ut lite extra rupies. Men vet ju aldrig när man får användning för dem. Efter incheckningen kommer det en positiv överraskning. Istället för att traska ned till immigration till höger, eskorteras jag till en fast track till vänster, eftersom jag har businessbiljett. Det hela går mycket snabbt och sedan kommer jag direkt in i Premier-loungen. Det som slår mig då är att det inte var någon säkerhetskontroll. Denna passerade man innan incheckningen då väskorna röntgas och man gick igenom bågen med plånbok och annat som förorsakar ett pipande. Sedan scannades jag snabbt, så var allt klart. En viss skillnad mot LHR.

På CGK finns det två lounger Premier och Purah Inda, dom är ok och erbjuder lite varm och kall mat. Dom ser dock ut som förra året så jag länkar till de bilderna. Nu upptäckte jag även att det fanns dryck med % i. Ölkranen var synligt, men spritflaskorna doldes bakom bardisken. Kollade inte så noga om det fanns vin, utan provade på en Bali Hai, smakade helt underbart med en kall öl, efter vinet och champagnen tidigare under dagen. Kanske ett märke som @Sofia känner till?

IMG_1505.jpg

Nu är det som sagt ca två timmar kvar till avgången 00.10. Den stora frågan är vad det blir för plan. Frågade inte vid incheckningen, men tidigare har det sett ut som om det skulle kunna vara ett nytt eller ett gammalt long haul business säte. Strunt samma vilket, bara det blir någon form av säng. I morgon vid ankomsten till HKG kl, 05.50 blir det också till prova en cabana, eftersom jag har lagt in ett stopp på ca 4 timmar i HKG för att kunna ta en cabana och kunna lägga mig och slappa lite.

Nu gott folk får ni ge er till tåls fram till 3-4-tiden i morgon bitti för att få svaret på den stora frågan: Vilken stol fick han på CGK-HKG????
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Man går väl igenom security just innan man kommer till gaterna på Soekarna-Hatta, på vägen ut i pirerna....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Hmm, ser att något har hänt med bilderna, ska försöka åtgärda det. Blev dessutom två rapporter från Jakarta pga av segt Internet.
 

henrik l

Medlem
Jakarta - Hong Kong, CX 798 med Cathay Pacific
Avgång
: 00.10
Ankomst: 05.05.50
Flygplan: A 330
Klass: Business
Sittplats: 16 K

JAAAAAAAAAAAAAAAA.När jag gick ombord på planet möttes jag av den här synen. Den nya stolen.

IMG_1512.jpg

Men, dessförinnan hade jag upptäckt det som #NotRyan påpekade. Det finns en säkerhetskontroll före gaterna och där var det kö, samtidigt som det stod Boarding på min flight fast det var 50 minuter före avgång. Gick fram till en vakten visade mitt boardinpass, samtidigt som en kvinna för mig också konstaterade att hon var på samma flight. Nu var det dock läge att göra något mycket osvenskt, jag gled in i kön och vips kapade jag 30 meter och snart var jag igenom och kunde nästan omgående gå ombord och få ett glas champagne i handen.

IMG_1508.jpg

IMG_1514.jpg

Även på denna flight tog man det lite lugnt med serveringen. Först dryck och mandlar och efter ytterligare en stund började serveringen. Som sagt lite märkligt för en flight som avgår efter midnatt. Men, men, är man på ett mileage-run ska man kämpa sig igenom menyn. Den här gången kunde man välja mellan två rätter. Mitt val hamnade på hälleflundran och vitt vin till den. Vinlistan var fö identiskt med den från föregående flight.

IMG_1518.jpg

IMG_1520.jpg

IMG_1522.jpg

IMG_1523.jpg

Återigen var det en stabil servicenivå. Det som jag skulle kunna klaga på lite är att man inte tar ut osten ur kylen lite tidigare så att det frigörs mera smaker. Men jag har ju upptäckt att i den här delen av världen konsumeras det inte så mycket ost.

Jag fick några timmars sömn i den mycket bekväma stolen och vi anlände enligt tidtabell till HKG. Väl där möttes jag av en syn som jag aldrig sett förut: Kö till transfern, vad i….

IMG_1526.jpg

Men eftersom jag har ett e-channel pass var det bara att gå genom immigration på 30 sekunder, upp till avgångshallen, ingen kö i säkerhetskontrollen och igenom immigration på 30 sekunder igen. Kände mig ganska nöjd med att jag kom på det här. Sedan var det bara att gå raka vägen till The Wing och den hägrande cabanan. Nu visade det sig vara kö dit. Jag fick en grön plastpuck med lampor som skulle börja blinka när något blev ledigt. Lär väl ta en timme tänkte jag, så det fick bli lite frukost i The Heaven. Efter ca 10 minuter började pucken att blinka, så det blev att kasta i sig birchermuslin snabbt. Detta vara mitt första besök i en cabana här och det var en trevligt bekantskap. Att kunna ta ett bad och sedan ligga och koppla av lite på soffan. Nu var den här soffan i och för sig inget under av bekvämlighet och låg man åt fel håll hamnade man i kallraset från luftkonditioneringen. Men det är helt klart värt att ta en cabana om det finns en ledig.

IMG_1528.jpg

IMG_1530.jpg
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag ser några av bilderna från inlägget jag kommenterade ovan men inte alla. Mystiskt var ordet. Använder Firefox ska sägas.
 

dino_81

Medlem
Trevlig rapport och morgonläsning!

Bilderna strular i inlägg #11 som förövrigt verkar vara en dublett av #10 så det gör inget!
 

henrik l

Medlem
Hong Kong - Taipe, CX 494 med Cathay Pacific
Avgång:
10.30
Ankomst: 12.20
Flygplan: A 770-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Tillbaka i Taipei efter att ha den ny business kabinen igen. Mitt första MR är avslutat och nu är det dags för det andra, lite kortare, som innebär att jag kan sova hemma, förlåt på hotellet i natt. Fyra ben och inte en regional business inom synhåll, ännu ska jag tillägga, dom dyker upp. Är dessutom intresserad av att se hur Cathay’s nya regional business ser ut. Enligt plan ska den dyka upp imorgon.

IMG_1512.jpg

Vad finns och säga om den korta flighten HKG-TPE? Vi var tre i busineskabinen, till skillnad mot en fullsatt businesskabin i går. Så nu tog Cathay chansen att visa varför dom tillhör ett av världen bästa flygbolag på mjukvarusidan. Började med att Miranda presenterade sig, hon var något snäpp upp i hierarkin, och undrade vad jag var doktor i. Hon trodde varken på medicin, eller något mot naturvetenskap, utan mer mot arkitektur sa hon att hennes gissning var när jag talade om att jag sysslade med ”business administration” som det sexiga namnet är på engelska för företagsekonomi. Vi pratade lite om gårdagens flight med en full kabin och Miranda konstaterade att man vet att man klara av att serva alla på en kort sträcka som HKG-TPE om man småjoggar lite., men ändå är uppmärksam. Hon tyckte att det var lite roligare när man hann prata lite med passagerarna. Detta märktes även under flighten, även om vi bara var tre i kabinen och två tydligen, så hörda man värdinnorna stå och snacka inne i galleyt, men dom kom ut med jämna mellanrum och såg att det inte var något som fattades. Det är just detta som gör skillnad mot andra bolag som har beskrivits i andra rapporter, typ min egen om Air India.

För att återgå till den kronologiska ordningen så inledde jag flighten med mina två favoritdrinkar. På men fanns det två val av huvudrätt och jag valde havsabborren och sköljde ned den med det Nya Zeeländska vita vinet.

IMG_1534.jpg

IMG_1540.jpg

IMG_1542.JPG

IMG_1545.jpg

Om man nu ska gnälls över något i Cathay’s nya businesskabin, så är det hur dom har placerat en sockel på golvet. Sätter man fötterna emot så trycka man snett in i hörnet på stolen, men det är ju en detalj i sammanhanget.

IMG_1539.jpg

Om vi återgår till Miranda så dök hon upp ett par gånger och hon beklagade sig över att en kollega redan hade hunnit fylla på mitt glas, eller hämta te och att hon var för sen. Men vi hann i alla diskutera det här med frequent flying och poäng lite grann. Ämnet kom upp när hon fråga hur länge jag skulle stanna i Taipei och jag konstaterade bara att jag skulle dit och vända. Hon hade ju hört talas om sådana som mig, men nu tror jag att vårt samtal gav lite ytterligare dimensioner till dårskapen och jag kan misstänka att hon fick med sig en bra historia kollegorna i galleyt.

Sammanfattningsvis, på 1.30 h lyckas Cathay leverera på topp och visa hur totalt avgörande mjukvaran är för upplevelsen av en flight. Nu har jag nio ben med dem sedan förra sommaren. I samtliga fall har dom överglänst de upplevelser jag har av business med europeiska bolag, och som sagt var, ibland flyger dom ju bara ifrån konkurrenterna:D

Nu är det snart dags att boarda igen. Loungen i Taipe är ju ingen höjdare.
 

ACervin

Medlem
Trevlig rapport. Det blir mycket mat och dryck att ta sig igenom och ganska lite sömn. Ett hårt jobb med mileage run.;) BIlder syns bara från första rapporten med Safari.
 
Toppen