Senaste nytt

Turkish Airlines flight med United e-ticket

xclass

Medlem
Hej,

Lyckades hitta en bra flight med Turkish från Stockholm till Kapstaden via ITA Matrix. Som vanligt var det dock inte helt lätt att hitta biljetten i verkligheten men till slut så upptäckte jag att exakt samma biljetter som jag såg via Matrix faktiskt gick att hitta på United's hemsida och sen att det även gick att boka den vägen. Alla alternativ från Matrix fanns inte tillgängliga men kan ändå vara ett bra tips för framtiden, åtminstone om man åker *A.

Det är ingen codeshare utan TK nummer men efter bokningen så fick jag ändå beskedet att det hela var pending i 24h i avvaktan på att Turkish skulle bekräfta biljetten. Nu har jag fått en bekräftelse från United med en 6 tecken lång confirmation code (format AB12AB) samt en e-ticket med United prefix (016XXXXXXXXXX).

Så långt allt gott och om jag klickar på en länk i mailet får jag även upp biljetten direkt på Uniteds sida. Alla flighter är specade snyggt och prydligt och det finns en rätt detaljerad uppställning över biljettpris, skatter, avgifter etc. Men däremot går biljetten inte att hitta någon annanstans, typ checkmytrip eller liknande.

Har läst mig till att anledningen till det är att United inte använder Amadeus system men frågan är då om det kommer att funka? Hur kan jag få bekräftat att min bokning verkligen finns hos Turkish och inte bara hos United? Och om jag inte kan hitta bokningen i de vanliga systemen med de referensnummer jag fått kommer då Turkish hitta mig när jag försöker checka in baserat på den infon?

Någon som gjort något liknande och varit lyckosam eller vet en extern källa där jag kan kontrollera biljetten?

//xclass
 

Senator

Moderator
Om du har en giltig biljett på United är det allt du behöver. Jag ser inga som helst problem med detta. Dock borde du i din bokning på United.com se ett Turkish reservationsnummer någon stans. Antingen helt uppe, eller under flightdetaljerna. Då kan du använda denna på Turkish hemsida om det känns bättre :)
 

cmj

Medlem
Jag har bokat genom United tidigare för flighter inom Europa. Då stod det inte något annat bokningsnummer på sidan än det man får av United. Jag ringde och fick både bokningsnummer (i detta fall på Lufthansa) och biljettnumret.

Så mitt tips är...ring United!
 

NyfikenGrau

Medlem
Så långt allt gott och om jag klickar på en länk i mailet får jag även upp biljetten direkt på Uniteds sida.

//xclass

Gå in på den sidan igen. Under bokningsnumret bör det stå;

This reservation contains partner flights. View additional confirmation numbers.

Klicka på länken.
 

xclass

Medlem
Toppen!

Hann ringa United och fick TK referensen därigenom men nu hittade jag även länken på Uniteds sida. Dyker upp enligt plan hos Turkish så allt är lugnt. Stort tack för hjälpen till er som svarat!

Nu skulle man ju bara vilja få fram en amadeus ref. så om någon kommit på en lösning på det problemet så får ni gärna hojta till.

Trevlig helg!
 

Senator

Moderator
Lite svårt att ta fram ett Amadeus nummer när a) utfärdande bolag inte använder systemet eller b) faktiska bolag du skall resa med inte använder systemet ;) Då finns liksom inte du i Amadeus...
 

xclass

Medlem
Lite svårt att ta fram ett Amadeus nummer när a) utfärdande bolag inte använder systemet eller b) faktiska bolag du skall resa med inte använder systemet ;) Då finns liksom inte du i Amadeus...

Så sant men önska kan man alltid! :D Har väl egentligen ingen större praktisk betydelse men får en inre frid av att kunna samla mina bokningar på ett ställe...
 
Toppen